دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1398 - 11:43
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران:

تکیه بر نقاط مشترک جزء مفاهیم اصلی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: تکیه بر نقاط مشترک جزء مفاهیم اصلی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است.
کد خبر : 400848
1210819_240.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی و آموزه‌های اسلام و تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز صبح امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با حضور عالمان و فرهیختگان اسلامی برگزار شد. این کنفرانس به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شده است.


احمد باقری در این کنفرانس گفت: خداوند متعال را شاکرم این توفیق دست داد که در بحبوحه جهان امروز، کنفرانسی باعظمت برای تحقق انسجام جهان اسلام و مذاهب مختلف اسلامی برگزار می‌شود. از آنجا که دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران میزبان این کنفرانس است، بر خود فرض می‌بینم که از اندیشمندان، فرهیختگان و اساتید و دانشجویان حاضر در این جلسه قدردانی کنم و امیدوارم که حاصل برگزاری این کنفرانس، تحقق اهداف از پیش تعیین شده آن باشد.


وی بیان کرد: هر چند مسئله هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در حقوق بین‌الملل واژه‌ای است که در دهه‌های اخیر پدیدار شده است اما در آیات قرآن کریم، در روایات و به‌طور کلی در آموزه‌های اسلامی، محتوای هم‌زیستی به‌وفور دیده می‌شود.


رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران افزود: تکیه بر نقاط مشترک امروز، جزء مفاهیم اصلی و بنیادی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز است. توصیه‌های قرآنی را به جهت فراوانی موارد اشاره شده در آیات مبارک آن را تکرار نمی‌کنم اما باید بگویم با تکیه بر نقاط مشترک میان برادران دینی می‌توان به سرمنزل مقصود رسید.


باقری عنوان کرد: تمام توصیه‌های قرآن در وحدت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان، ارشاد به حکم عقل است. مسئله هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، هم‌پوشانی منطقی و پشتوانه عقلی دارد. از نظر منطقی و عقلی، طبیعتاً هر عقل سلیمی حکم می‌کند که نزاع، کشمکش، درگیری و اختلاف، جنگ و افراطی‌گری چیزی جز ویرانی به ارمغان نمی‌آورد.


وی افزود: هیچ عقل سلیمی بر اختلاف و تفرقه در مفاهیمی این‌چنینی تکیه نمی‌کند و این مفاهیم را اعتبار نمی‌بخشد. بنابراین دوری از اختلاف و تفرقه و کینه‌توزی حکم اولیه عقل است. شیوه عقلایی در جهان امروز بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز حکم می‌کند.


رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران گفت: امروز در جهان دولت‌ها، ملت‌ها و گروه‌هایی که در مسیر پیشرفت قدم گذاشته‌اند و الگوی پیشرفت محسوب می‌شوند، بنیادشان بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بنا شده است. بنیاد این جوامع بر ترک منازعات و جنگ و دشمنی است. هر جا که این موارد حل شد، مسیر کمال باز می‌شود و هر جا این کشمکش‌ها به وجود آمد، مسیر انحطاط و پسروی مهیا می‌شود.


باقری تصریح کرد: بنابراین ضرورت جهان اسلام امروز، تکیه بر مفاهیم هم‌زیستی است. فطرت انسان نیز بر همین منوال است. فطرت انسان نیز جنگ‌طلب نیست. شاید شرایط محیطی، اجتماعی و اهمیت دادن به هوای نفسانی انسان را از مسیر اعتدال خود خارج کند که نتایج این اقدامات نیز کاملاً مشهود است.


وی بیان کرد: شرایطی بوده است که انسان را به سوی جنگ برده است. طبیعتاً وقتی سخن از صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز می‌شود، معنایش این نیست که از عقیده، نژاد، قومیت، ملیت، رنگ پوست و حریم خود دست برداریم. اختلاف در دین، سلایق، مذهب و ... وجود دارد و تمام این‌ها اقتضای جامعه بشری است.


رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مسئله اصلی احترام متقابل به تمام عقاید است. خودخواهی، تکبر، استبداد و تعصبات بی‌جهت طبیعتاً اقتضای این اختلاف‌ها نیست. اختلافات سرزمینی نیز اقتضائات خود را دارند و آن هم حریم و احترام دارد اما تمام این اختلافات صلاحیت آن را ندارد که مانع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز شوند. بلکه در یک رویکرد جدید تمام این اختلافات را می‌توان اهرم و محوری برای اتحاد، صلح و صمیمیت قرار داد.


باقری گفت: طبیعتاً اندیشمندان، دانشگاهیان، فرهیختگان و علمای حوزه و دانشگاه در تحقق این مسئله مهم رسالتی بس عظیم بر عهده دارند. در دانشگاه، آگاهی‌بخشی به نسل جوان در مورد مسئله هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تبیین این مهم می‌تواند تربیت دانشجویان متعهد را تضمین کند.


وی تصریح کرد: به عنوان مدیر دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران خرسندم عرض کنم دانشگاه تهران که در سال 1313 تأسیس شده به عنوان معتبرترین و قدیمی‌ترین و جامع‌ترین دانشگاه ایران افتخار دارد که اولین کرسی‌های فقه شافعی و حنفی را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی خود برگزار کرده است.


انتهای پیام/4107/4100/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته