دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1398 - 10:48
ذوالفقارطلب:

آموزه‌های اسلامی ظرفیت‌های راهبردی ارزشمندی دارد

رئیس کنفرانس آموزه‌های اسلامی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز گفت: آموزه‌های اسلامی دارای ظرفیت‌های راهبردی ارزشمندی است که شناسایی آن در تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نقش‌آفرین است.
کد خبر : 400815
156407115.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مصطفی ذوالفقارطلب در نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی و آموزه‌های اسلام و تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز که صبح امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با حضور عالمان و فرهیختگان اسلامی برگزار شد، گفت: جامعه اسلامی در درون خویش دارای اقوام، مکاتب و مذاهب مختلفی است که بر اساس آموزه‌های راهبردی اصیل اسلامی و شواهد متعدد تاریخی نه‌تنها هم‌زیستی بین آنان را انتخاب‌پذیر می‌کند، بلکه مکاتب و باورهای غیرمسلمانان را نیز برمی‌تابد.


وی بیان کرد: اما از سوی دیگر در طول تاریخ اسبابی از قبیل افراط و تکفیر منجر به تفرقه و گسستگی بین امت اسلامی شده است. آموزه‌های اسلامی دارای ظرفیت‌های راهبردی ارزشمندی است که شناسایی آن در تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نقش‌آفرین است.


رئیس کنفرانس آموزه‌های اسلامی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز افزود: آموزه‌های اسلامی دارای ظرفیت‌های راهبردی ارزشمندی است که شناسایی آنها در تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نقش مهمی دارد. اکنون امت اسلامی در شرایط بحرانی بسر می‌برد که این بحران پس از بیداری اخیر امت اسلامی شدت گرفته است.


ذوالفقارطلب گفت: یکی از اهداف برگزاری کنفرانس، برقراری بیش از پیش اتحاد و برادری در میان مسلمانان است.


وی تصریح کرد: مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس عبارتند از نهادینه‌سازی فرهنگ و وحدت اسلامی در جهان اسلام، شناخت مبانی نظری وحدت‌گرا در تمدن جمهوری اسلامی، دستیابی به راهکارهای انسجام‌بخش در تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر فرهیختگان جهان اسلام، بازشناسی ظرفیت‌های اندیشمندان وحدت‌گرای اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلام، هم‌شناسی و درک متقابل متفکران وحدت‌گرای جهان اسلام از یکدیگر و شناخت عوامل واگرا و نقش آن در موانع هم‌زیستی مسالمت‌آمیز.


رئیس کنفرانس آموزه‌های اسلامی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز خاطرنشان کرد: محورهای چهارگانه این کنفرانس عبارتند از مبانی، اصول و جایگاه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در آموزه‌های اسلام؛ جلوه‌های هم‌زیستی در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی؛ چالش‌های فراروی تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز؛ و راهبردها و راهکارهای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در جهان اسلام.


ذوالفقارطلب یادآور شد: برگزاری این کنفرانس با حضور عالمان دینی جهان اسلام در حقیقت اقدامی در جهت تأکید بر نقاط مشترک میان مسلمانان است. در جریان برگزاری این کنفرانس بیش از 12 دانشگاه و مؤسسه علمی همکاری و همیاری دارند که دانشگاه تهران با محوریت اصلی متولی برگزاری این کنفرانس شده است.


وی عنوان کرد: بیش از 250 مقاله علمی با موضوع کنفرانس به دبیرخانه رسیده که توسط هیئت داوران و استادان بین‌المللی بررسی شده است. از این تعداد 40 مقاله جزء برترین‌ها انتخاب شده‌اند.


انتهای پیام/4107/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته