مغز انسان به کسب اطلاعات معتاد است
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فیوچریتی، مطالعات دانشگاه برکلی حاکی از آن است که سیستم پاداشدهی مغز انسان در برابر اطلاعات مانند پول و غذای فوری واکنش نشان میدهد و دوپامین تولید میکند.
مغز انسان صرفنظر از مفید بودن یا نبودن اطلاعات، آن را مانند پاداش میبیند. بنابراین در برابر اطلاعات واکنشی شبیه به کالریهای خالی غذای فوری دارد و ارزش بالایی برای آن قائل میشود.
واکنش مغز در برابر اطلاعات باعث تولید دوپامین میشود که احساس خوشایندی را به وجود میآورد. نتایج بررسیها نشان میدهد که مغز اطلاعات را در مقیاسی مشابه با پول ارزیابی میکند.
دانشمندان موفق به درک عملکرد عصبی مغز انسان برای تحلیل اطلاعات شدند و این پروسه را به اعتیاد دیجیتال تشبیه کردهاند. این نخستین باری است که وجود کد عصبی مشترکی برای درک اطلاعات و پول در مغز انسان اثبات شده است.
تحقیقات دانشمندان دانشگاه برکلی در خصوص کنجکاوی و نحوه عملکرد مغز صورت گرفته است. اقتصاددانان بر این باورند که کنجکاوی ابزاری ارزشمند برای کسب اطلاعات و تصمیمگیری انسان است.
این در حالی است که روانشناسان کنجکاوی را انگیزهای درونی برای اعمال نفوذ بر اقدامات انسان میدانند. بر اساس نتایج مطالعه اخیر، مغز انسان عطشی برای کسب اطلاعات بیشتر دارد و توجهی به مفید یا غیرمفید بودن آن نمیکند.
انتهای پیام/4107/4021/پ
انتهای پیام/