دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پروا در گفتگو با آنا:

لکان روانکاوی را از بن‌بست خارج کرد

متخصص روانکاوی و روانپزشکی گفت: لکان دانشمندی است که با پیگیری‌های خود روانکاوی را از خیلی از بن‌بست‌هایی که در عمل با آن مواجه شده بود، خارج کرد.
کد خبر : 398255
000.jpg

فرزام پروا در گفتگو با خبرنگار حوزه آیین و اندیشه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره دوره آشنایی با آراء لکان که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد، گفت: این دوره آشنایی با نظریات ژاک لکان، روانکاو و روان‌پزشک فرانسوی که علم روانکاوی را متحول کرد، است.


وی بیان کرد: لکان تزی که دنبال کرد «بازگشت به فروید» بود. او دانشمندی است که با پیگیری‌های خود روانکاوی را از خیلی از بن‌بست‌هایی که در عمل با آن مواجه شده بود، خارج کرد. لکان روانکاوی را به علمی تبدیل کرد که با سایر علوم و هنرها ارتباط خیلی تنگاتنگی پیدا کرد و مرزهای دانش روانکاوی را پشت سر گذاشت و آن‌را در ارتباط با سایر علوم قرارداد.


این متخصص روانکاوی و روانپزشکی ضمن بیان اینکه لکان در ایران نام شناخته‌شده‌ای است، عنوان کرد: این‌طور که ثبت شده است، حدود 600 پایان‌نامه دانشگاهی در مورد لکان در ایران کار شده است، اما مسئله این است که متأسفانه در خیلی محافل وقتی در مورد این دانشمند صحبت می‌شود دو مشکل به‌وجود می‌آید. یکی از مسائل ضروری عدم آشنایی علاقمندان با فروید است که نظریات لکان بر پایه آن‌ها استوار است. مشکل دیگر آشنایی با لکان از طریق آثاری که دیگران در مورد لکان نوشته‌اند؛ یعنی با اطلاعات دست دوم است. برای شناخت این دانشمند باید بی‌واسطه به آثار او مراجعه کرد.


به گزارش آنا، دوره کوتاه‌مدت آشنایی با آرای لکان با عنوان «از لکان متقدم تا لکان متأخر» از یکشنبه ۲۶ خردادماه تا یکشنبه ۳۰ تیرماه از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح، از سوی گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4072/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته