دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری سرمایه‌گذار سوئدی در استارتاپ‌های تکنولوژی ایرانی

رییس شرکت سرمایه گذاری Vostok Nafta سوئد مبلغ ۱۰ میلیون دلار در استارتاپ‌های تکنولوژی ایرانی سرمایه گذاری کرده است.
کد خبر : 3919

به گزارش آنا، سلمان جریری اولین وبلاگ‌نویس ایرانی که سال۱۳۸۰ اولین مطلب وبلاگ خود را نوشته است در جدیدترین یادداشت وبلاگی‌اش نوشت:


داستان استارتاپ‌های ایرانی هر روز داغتر میشه. (و البته این حرارت لزوما اتفاق خوبی نیست و عملکرد درست همه بازیگران در همین روزها می‌تونه آینده این صنعت را رقم بزنه)


همانطور که قبلا در ماجرای ارزش گذاری اشتباه استارتاپهای ایرانی در اکونومیست نوشتم، سرمایه گذاری خصوصی اصولا دنیای شفافی نیست. به این دنیای غیر شفاف وضعیت خاص ایران و تحریم را هم اضافه کنید تا ماجراهای سرمایه گذاری در استارتاپهای ایران پیچیده تر هم بشه.


حالا در همین فضا، یک روزنامه سوئدی خبری را که فضای خصوصی سرمایه گذاری ایران با اون آشنا بود عمومی کرده: رییس شرکت سرمایه گذاری Vostok Nafta سوئد مبلغ ۱۰ میلیون دلار در استارتاپهای تکنولوژی ایرانی سرمایه گذاری کرده.


اصولا ۱۰ میلیون دلار برای چنین سرمایه گذارانی مبلغی محسوب نمیشه. اما اهمیت عمومی شدن چنین خبری از سرمایه گذاری خصوصی نشون می ده نمونه ‌های مشابهی همین حالا وجود داره که عمومی نشده و دنیای استارتاپهای ایرانی خودش را باید با خوبی ها و بدی های ورود سرمایه جدی به این بخش آماده کنه. همونطور که قبلا در مورد ماجرای ورود راکت اینترنت به ایران نوشتم و این مقاله سوئدی هم (در متن کاملش که احتیاج به ثبت نام داره) تایید می کنه، بازیگران بسیار بزرگ و فعالی از دنیای سرمایه گذاری خارجی همین الان در استارتاپهای ایرانی مشغول سرمایه گذاری هستند: (راکت اینترنت و نسپرز آفریقای جنوبی دو نمونه بزرگ اونها). اما اگر دید درست و شفافی نسبت به ورود اونها نداشته باشیم و مثلا ورود بعضی اونها را خطری برای فضای سرمایه گذاری خودمان ببینیم، این حضور خوب می تونه مثل خیلی اتفاقات دیگه فقط ما را دچار مشکل کنه.


ورود پول زیاد و بی حساب به هر سیستمی می تونه خطرناک باشه و از همین الان بعضی خطرهای حضور سرمایه داره آشکار میشه‌ (حقوقهای بی دلیل و بسیار بالاتر از بازار، ارزش گذاریهای بالا برای خرید و فروش استارتاپها، و اینکه اصولا تنها راه رشد یک استارتاپ را دریافت سرمایه بدونیم). فقط شفافیت بیشتر می‌تونه ریسک این مخاطرات را کمتر کنه.


به گزارش آنا، استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند و امروز بر دنیا تاثیر می‌گذارند.


استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند، برای موفقیت استارت‌آپ تکنیک‌های متفاوتی مورد نیاز است که باید آموخته شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: استارتاپ
ارسال نظر
قالیشویی ادیب