دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1398 - 16:21
صدایی از اعماق «فرق»!؛

قلم دانشگاه فرهنگیان علیه دانشجومعلمان می‌چرخد

افزایش حقوق دانشجومعلمان در سال 98 بار دیگر صدای دانشجومعلمان را درآورده؛ صدایی که نه از فقر که از «فرق» بلند شده است.
کد خبر : 383044
1396052121215864511630784.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا – محسن محمدی، در چندماه گذشته مجموعه‌ای از اقدامات دست به دست هم داده تا امید را از دانشجومعلمان بگیرد، در پاییز سال گذشته موضوع تغییر نوع استخدامی دانشجویان ورودی جدید بار اول موجب اعتراض بعضی از دانشجومعلمان شد؛ پس از آن موضوع کسر 45 درصد حقوق این دانشجویان بابت هزینه خوابگاه و تغذیه مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت؛ موضوع خدمت سربازی این دانشجویان و نابرابری افزایش حقوق دانشجومعلمان در سال 98 موضوعات دیگری هستند که امنیت روانی معلمان آینده کشور را نشانه گرفته است.


در روزهای اخیر دغدغه افزایش حقوق در میان دانشجومعلمان به موضوعی پرحاشیه و داغ تبدیل شد؛ موضوعی که بلافاصله بعد از اعلام افزایش 400 هزارتومانی به همراه 10 درصدی حقوق کارکنان دولتی در فضای مجازی موجب اعتراض دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت.


فعالان صنفی دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان بر این باورند که حقوق و مزایای در نظر گرفته‌شده در احکام حقوقی متناسب با افزایش تورم و  هزینه‌های زندگی دانشجو معلمان نیست.


3 گروه از دانشجویان از کسر 45 درصد معاف شدند


کسر ۴۵ درصدی حقوق این دانشجویان بابت خوابگاه و تغذیه از طرف دانشگاه، آرامش روانی این دانشجویان را برهم زده و موجب بحران‌های جدی برای این قشر شده است.


معصومه علی‌نژاد معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: بر اساس دستور سوم موضوع مصوبه کمیسیون مورخه ۱۲/۰۸/۹۷ سه گروه از دانشجومعلمان از کسری ۴۵ درصد حقوق معاف می‌شوند.


خدمت سربازی مشکلی دیگر!


یاسر عارف‌زاده عضو شورای صنفی مرکزی دانشگاه فرهنگیان نیز دراین‌باره به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اطلاع داد: دیداری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم؛ بحث اصلی مطرح‌شده با نمایندگان مجلس بحث روز یعنی مشخص شدن تکلیف گذراندن دوره رزم مقدماتی بود، در این باب چون این مطلب قبلاً در قانون آمده بود و خلل قانونی به آن وارد نیست، با ذکر مشکلات عدیده دانشجومعلمان و مخصوصاً ورودی‌های ۹۳ و ۹۴ با پیشنهادهایی همچون جایگزینی طرح‌های ضمن خدمت، جایگزینی طرح آموزش توسط پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در طول تحصیل، تقلیل زمان آموزش نظامی از ۴۵ روزبه دوره‌های ۷ یا ۱۵ روزه که مشابه آن را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد، سعی در قانع کردن نمایندگان مجلس داشتیم که خوشبختانه قول پیگیری جدی دادند.


حقوق؛ خوان جدید دانشجومعلمان


افزایش حقوق دانشجومعلمان و تبعیض قائل شدن بین دانشجومعلمان و سایر کارکنان دولت در سال 98 موضوع جدید پیش روی این قشر است؛ موضوعی که سبب واکنش‌های مختلفی شد.


وزارت آموزش‌وپرورش بر اساس ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به آموزش‌وپرورش، مصوب سال ۱۳۶۹ موظف است به دانشجویان متعهد خدمت آموزش‌ و پرورش که از آغاز تحصیل به استخدام آزمایشی وزارت آموزش‌وپرورش درآمده و از حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی خود (مدرک تحصیلی دیپلم و طبقه شغلی ۳ و رتبه شغلی مقدماتی) برخوردار خواهند شد، حقوق مزایای برابر و واحد در کشور پرداخت کند، که متأسفانه شاهد بودیم در سال ۹۷ در برخی از استان‌ها مبلغ ۷۸۰ هزار تومان و در برخی استان‌ها مبلغ ۷۱۸ هزار تومان پرداخت شد و در سال ۹۸ نیز در برخی استان احکام ۸۴۰ هزار تومانی و در برخی استان‌ها احکام یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی صادرشده است.


دولت برای تعیین ضریب حقوق دانشجومعلمان قانون را زیر پا گذاشت


حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش با انتقاد از نحوه افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸، گفت: بر اساس بررسی به‌عمل‌آمده از تصویب بخشنامه دولت برای تعیین ضریب حقوق، تمامی مؤلفه‌های تعیین‌شده را زیر پا گذاشته که این تخلفی آشکار بوده و قانون مجلس اجرایی نشده است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود دستگاه‌های اجرایی از صدور احکام خودداری کنند.


نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صدور احکام بر این اساس وهن دستگاه اجرایی مربوطه و تشویش اذهان عمومی و مغایر با قانون است و پیگرد قانونی خواهد داشت، افزود: نمونه‌ای از این تخلفات را می‌توان در افزایش حقوق دانشجومعلمان مشاهده کرد که باید بر اساس مصوبه مجلس ۴۰۰ هزار تومان و افزایش تا 10 درصد داشته باشد که متأسفانه احکام این دانشجویان بر اساس قانون مصوب مجلس صادر نشده است.


درخواست از سازمان بازرسی کل کشور برای رفع تبعیض از دانشجو معلمان


شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای خطاب به سازمان بازرسی کل کشور، ورود جدی آن نهاد نظارتی را نسبت به مسئله تناقض در اجرای قانون در وزارت آموزش‌ و پرورش و عدم وجود وحدت رویه اجرای قانون در ادارات کل وزارتخانه و همچنین پیگیری حقوق جامعه معلمین و دانشجو معلمان کشور را خواستار شد.


دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با حضور در دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور نسبت به اقدام اخیر وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص مسئله افزایش حقوق‌ها و صدور احکام برای دانشجو معلمان اعتراض کرده و خواستار بررسی و پیگیری اجرای دقیق مصوبه مجلس برای افزایش حقوق و احقاق حق دانشجو معلمان شد.


در این نامه آمده است: تناقضات و تعارض‌های جدی در حقوق و مزایا و احکام صادرشده توسط وزارت آموزش‌وپرورش با قوانین و تفاوت‌های متعدد در اجرای قانون توسط ادارات کل استان‌های آموزش‌وپرورش مشاهده‌شده است، ضمن اینکه سبب متضرر شدن بسیاری از همکاران خواهد شد، به همین سبب در ذیل این نامه ضمن اشاره به برخی از این موارد درخواست می‌شود، نسبت به ورود جدی به این مسئله و پیگیری موارد فوق و احقاق حقوق جامعه معلمین کشور اقدام کنید.


شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با توجه به مسئله تناقض در اجرای قانون در وزارت آموزش‌وپرورش و عدم وجود وحدت رویه در اجرای قانون در ادارات کل وزارتخانه مذکور درخواست دارد آن نهاد نظارتی با قید فوریت و با عنایت به استنادات قانونی ذکرشده، نسبت به بررسی و پیگیری موارد فوق اقدام کرده تا ان‌شاءالله از هرگونه سوءاستفاده دیگر جلوگیری شود.


صدای اعتراض دانشجومعلمان


دانشجومعلمان دیشب نیز با راه انداختن طوفان توئیتری و درج هشتگ‌های «حقوق پوشالی» و «دانشگاه فرهنگیان»، اعتراض خود را به تبعیض انجام شده عنوان کردند.


محمد زادمهر در توئیت خود نوشت: در وصف سختی‌های دانشگاه فرهنگیان بسیار گفته‌ام. نمی‌دانم چرا سهواً یا عمداً نارضایتی را در دانشجومعلمان با اقداماتی از جمله عدم‌اختصاص 400 هزار تومان، سربازی، موارد آموزشی افزایش می‌دهند؛ مسئولین با اقدامات غلط از همین ابتدای کار انگیزه معلمان تازه نفس را از بین می‌برند.


                                                            

مجتبی صمدی نیز در این‌باره نوشت: خلاف مر قانون عمل کردن به مسئله‌ای روزمره در آموزش و پرورش کشورمان تبدیل می‌شود. آقایان دارند با کاهش امنیت روانی و شغلی دانشجومعلم‌های دانشگاه فرهنگیان آینده تعلیم و تربیت کشور را با جدی‌ترین مخاطرات روبرو می‌کنند.



پویا از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان درباره ماجرای افزایش حقوق دانشجومعلمان نوشت: معلمان و دانشجومعلمان نگران آینده خود و نسلی که می‌خواهند تربیت کنند هستند! آیا مسئولین اهمیتی به این نگرانی می‌دهند؟ آیا مسئولین اهمیتی به آینده کشور می‌دهند؟



شاید بهترین جمله درباره چرایی اعتراض دانشجومعلمان و ماحصل سخنان دانشجویان توئیتی مربوط به یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نوشته است؛ این دانشجو در توئیت خود اعلام کرد: ماز فرق می‌نالیم نه از فقر!


                                            


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته