دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 ارديبهشت 1398 - 06:20
آنا گزارش می‌دهد؛

هر سال‌ بر مظلومیت دانشجومعلمان افزوده می‌شود

کم‌توجهی وزارت آموزش‌وپرورش به وضعیت معیشت و مطالبات صنفی معلمان، از دیرباز یکی از مشکلات اصلی و دغدغه‌های فرهنگیان بوده است.
کد خبر : 382437
911197.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در روزهای اخیر دغدغه افزایش حقوق در میان دانشجومعلمان به موضوعی پرحاشیه و داغ تبدیل شد. موضوعی که بلافاصله بعد از اعلام افزایش 400+ 10% حقوق کارکنان دولتی در فضای مجازی موجب اعتراض دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت.


دولت وظیفه دارد بر اساس تورم سالانه و با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر زندگی مردم، حقوق کارکنان دولتی را افزایش بدهد و سازمان‌های برنامه‌وبودجه، اداری و استخدامی بر اساس مصوبات مربوطه آیین‌نامه افزایش حقوق را تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌اند، این در حالی است که معلمان ماده بیست و هشتی یا همان معلمان پیمانی ورودی سال 97 و همچنین دانشجومعلم‌ها از این افزایش 400 تومانی بی‌بهره مانده‌اند. سال‌هاست که این چالش افزایش حقوق اغلب به زیان جامعه فرهنگی کشور می‌شود و مظلومیت این قشر همه‌ساله بیشتر می‌شود و توجه نکردن به مشکلات صنفی آنها که پایه‌های فرهنگ و نشر علم در این کشور هستند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای  است.


کم‌توجهی وزارت آموزش‌وپرورش به وضعیت معیشت و مطالبات صنفی معلمان، از دیرباز یکی از مشکلات اصلی و دغدغه‌های فرهنگیان بوده که کلیه ارکان نظام آموزشی کشور اعم از معلمین و دانش آموزان را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند. طبق روال هرسال باید از اول فروردین‌ماه این افزایش اعمال می‌شد و دانشجو معلمان که همانند سایر کارکنان دولتی منتظر افزایش احکام کارگزینی خود بودند با به تعویق افتادن این طرح، نگران حق‌وحقوق خود شده‌اند.


فعالان صنفی دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان بر این باورند که حقوق و مزایای در نظر گرفته‌شده در احکام حقوقی متناسب با افزایش تورم و  هزینه‌های زندگی دانشجو معلمان نیست و از طرفی کسر 45 درصدی حقوق این دانشجویان بابت خوابگاه و تغذیه از طرف دانشگاه، آرامش روانی این دانشجویان را برهم زده و موجب بحران‌های جدی برای این قشر شده است. تأمین نکردن رفاه و آرامش لازم برای معلمان بی‌تردید باعث کاهش کیفیت آموزش، شاداب نبودن محیط کلاس و... خواهد شد. با در نظر گرفتن خط فقر، بی‌شک این‌ موضوع یک بی‌عدالتی آشکار است که قشر زحمت‌کش و دلسوز از کمترین میزان حقوق برخوردار باشد. اتخاذ سیاست‌های غلط سازمان برنامه و بودجه و عدم‌ حمایت آموزش‌وپرورش از حق‌وحقوق دانشجومعلمان موضوعی نابخشودنی به نظر می‌رسد. بااین‌وجود دورنمای آینده معیشتی و صنفی دانشجومعلمان در این شرایط اقتصادی سخت و نامساعد به نظر می‌رسد و این تبعیض باعث می‌شود دامنه اعتراضات این قشر افزایش پیدا کند. مظلومیت دانشجومعلمان از اینجا پیداست که نماینده شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان توانسته است پس از یک ماه تلاش به صحن علنی مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند و برای بیان مشکلات با تعدادی از نمایندگان گفتگو کرده و مسائل مختلف دانشگاه فرهنگیان را مطرح کند.


یاسر عارف‌زاده دراین‌باره در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: بحث اصلی مطرح‌شده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بحث روز یعنی رزم مقدماتی بود، در این باب چون این مطلب قبلاً در قانون آمده بود و خلل قانونی به آن وارد نیست، با ذکر مشکلات عدیده دانشجومعلمان محترم و مخصوصاً ورودی‌های ۹۳ و ۹۴ با پیشنهادهایی همچون جایگزینی طرح‌های ضمن خدمت، جایگزینی طرح آموزش توسط پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در طول تحصیل، تقلیل زمان آموزش نظامی از ۴۵ روزبه دوره‌های ۷ یا ۱۵ روزه (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این دوره‌ها را دارد) و... سعی در قانع کردن نمایندگان مجلس داشتیم که خوشبختانه قول پیگیری جدی دادند.


عارف‌زاده با اشاره به بحث کسر ۴۵ درصدی حقوق دانشجومعلمان عنوان کرد: با این بحث نمایندگان آشنایی خوبی داشتند و با نامه رسمی نیما حسینی دبیر شورای مؤسسه دانشگاه فرهنگیان قرار به پیگیری جدی آن شد. برای پیگیری و حل سریع مشکلات دانشجومعلمان مقررشده بود در تعطیلات دوهفته‌ای نمایندگان در ماه قبل و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، دانشجویان با نمایندگان محل سکونت خود دیدار داشته و این مطالبات را یادآوری کنند و در صورت نیاز مکاتباتی انجام دهند که این پیگیری‌ها تا به امروز هیچ نتیجه‌ای نداشته و همچنان دانشجویان غرق در مشکلات بی‌نتیجه خود هستند.


این قشر از دانشجویان دست به دامن نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ شده‌اند و از راه قانونی بی‌صبرانه منتظر احقاق حقوق خود هستند.


انتهای پیام/۴۱۰۸/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته