دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1398 - 13:21
کوشکی:

بخشی از جامعه ما مشتری صدا و سیما نیست

استاد دانشگاه تهران گفت: بخشی از جامعه ما مشتری صدا و سیما نیست اما عموم اقشار متدین ما بیننده صدا و سیما هستند.
کد خبر : 382938
893407.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدصادق کوشکی در نشست بررسی عملکرد صدا و سیما که با عنوان «رسانه ملی، ندای مستضعفین یا صدای مستکبرین؟» که در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و به همت مجمع دانشجویان عدالت‌خواه این دانشگاه برگزار شد، گفت: بخشی از جامعه ما مشتری صدا و سیما نیست اما عموم اقشار متدین ما بیننده صدا و سیما هستند. جالب است بدانیم نسلی که از مادران انقلابی و متدین هستند، همه پای صدا و سیما بزرگ شده‌اند اما در پوشش، سبک زندگی و جهت‌گیری سیاسی با والدین خود اختلاف نظر دارند. اما چه کسی مقصر انحراف این افراد است؟ با وجود اینکه این فرزندان پای صدا و سیمای جمهوری اسلامی نشسته بودند.


استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: صدا و سیما در انعکاس اخبار دفاع مقدس الکن بود و اعزام‌های سال 65 و 66 را که بسیار کم بود، طور دیگری نشان می‌داد. صدا و سیما تصویری نشان می‌داد که انگار جبهه‌ها پر از نیرو است. تازه زمانی که اهواز در معرض تهاجم قرار گرفت، صدا و سیما واقعیت‌ها را بیان کرد که ناگهان 100 هزار نفر داوطلب به سمت جبهه‌ها اعزام شدند.


وی ادامه داد: از سال 70 که جامعه می‌خواست تحول جدیدی را رقم بزند، صدا و سیما در خدمت این تحول بود. در آن سال‌ها دولت وقت دنبال ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی و اشرافی‌گری بود و صدا و سیما هم بازوی اجرایی دولت در آن سال‌ها شده و کاملاً دولتی عمل کرد در صورتی که نظر رهبری مخالف با مصرف‌‌گرایی و اشرافی‌گری بود. تلویزیون به مدت چهار سال روابط عمومی دولت هاشمی شد اما به صورت اتفاقی در سال 72 مطلبی علیه هاشمی منتشر شد که بسیاری غافلگیر شدند.


کوشکی گفت: در آن سال‌ها در مشهد، اسلام‌شهر و شیراز علیه اقدامات اقتصادی دولت هاشمی تحصن‌ها برگزار شد که صدا و سیما هیچ انعکاسی از این اخبار نداد. از سال 69 تا 76 هم جهت‌گیری صدا و سیما به‌سمت سرمایه‌داری مصرف‌گرا رفت و کار به جایی رسید که مسابقه‌ای در تلویزیون برگزار شد و در آن کسی که بهترین جمله را در مورد زهد علوی می‌گفت، برنده یک دستگاه ماشین خارجی می‌شد. در سال‌های بعد صدا و سیما بیشترین رأی دوم خردادی‌ها را داد. البته معاونت سیاسی این سازمان گرایش دیگری داشت اما رفتار انقلابی هم نداشت و شخصیتی انفعالی بود.


استاد دانشگاه تهران با اشاره به نقش صدا و سیما در دولت‌ها اذعان کرد: در دوران احمدی‌نژاد هم صدا و سیما، روابط عمومی دولت شد و بسیاری از انحرافات این دوره را با انفعالی‌گری نشان نداد. در شهریور 86 رهبری هشدار جدی به آقای احمدی‌نژاد می‌دهد که فرهنگ در دولت شما محروم واقع شده است. حتی این جمله رهبری هم در اخبار محو شد و کار به جایی رسید که در دوران دولت روحانی، صدا و سیما با افتخار اعلام کرد که ما سه پنجم آنتن را به موافقان برجام و دو پنجم آن را به مخالفان معتدل برجام اختصاص دادیم. واقعیت این است که صدا و سیما تا سال‌ها نقد برجام را برنمی‌تابید.


وی افزود: صدا و سیما، منفعل، بدون اقتدار عمل، مقابل و مغایر هنجارهای انقلاب بوده است و در این سال‌ها این تفکر را داشت که به هر قیمتی و بدون رعایت اصول اولیه بیننده جذب کند. مثلاً برنامه‌ها تقلیدی از برنامه‌های قدیمی شبکه‌های خارجی است. فقدان خلاقیت تا جایی است که برنامه «عصر جدید» عیناً با تقلید از برنامه 20 سال پیش شبکه MBC ساخته شده است.


کوشکی ادامه داد: عملکرد صدا و سیما از سال 69 تاکنون دقیقاً مخالف نظرات رهبری است. در این صدا و سیما موسیقی انقلابی جز مناسبت‌های محدود مثل روز قدس و 22 بهمن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. حتی برای مثال یک بار در روز قدس سرودی پخش شد که در مورد انتخابات لبنان بود و ربطی به این روز نداشت. عدم خلاقیت و انفعال باعث شد تا در طول سال‌های 90 و 96 که در سوریه جنگ شدید داشتیم، حتی یک آهنگ و سرود در مدح این کار تولید نشد و نیز یک تله‌فیلم هم ساخته نشد.


استاد دانشگاه تهران گفت: طنز دردناک اینجاست که دو سال از بحران سوریه می‌گذشت اما صدا و سیما حاضر نمی‌شد حتی تلویحاً بگوید در سوریه خبرهایی است. به همین خاطر می‌بینیم در هفته بسیج، فیلم‌های قدیمی همچون پرواز در شب رسول ملاقلی‌پور پخش می‌شود و هیچ تولید جدید محتوایی ندارد. سریال گرگ و میش که در تلویزیون ما پخش شد، جا داشت که شبکه من و تو این سریال را پخش کند. خانواده شهید در این فیلم حتی یک عکس امام(ره) هم در خانه نداشتند. تصویری که از نیروی امنیتی کشور در این سریال ارائه می‌شود، شخصیتی است که با لگد در خانه شهید را باز می‌کند و پتو از سر دختری که در خانه خوابیده می‌کشد.


وی اظهار کرد: در این چند سال حتی سریال متوسط ضد آمریکایی هم ساخته نشده است. شبکه المنار برای امام(ره) سریال می‌سازد اما با تأخیر در صدا و سیمای ما پخش می‌شود. صدا و سیما از مشروعیت رهبری علیه رهبری استفاده کرده است. لذا اگر به نام رهبری است باید در جهت اهداف امام(ره) و انقلاب باشد و اگر نیست، پس سوءاستفاده از نام رهبری ظالمانه است. لذا باید مجموعه‌ای در صدا و سیما تشکیل شود که اهداف نظام اسلامی را در تولیدات خود پیاده کند.


انتهای پیام/4107/4126/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
۰
جناب کوشکی شما اگر سریال را درست می دید متوجه عکس امام خمینی در کیف پول احسان می شدید.
هلدینگ شایسته