دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انتظامی:

بودجه سازمان سینمایی باید به سمت استعدادهای شهرستانی برود

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری گفت: رویکرد این سازمان هدایت بودجه‌ها و برنامه‌ها به سمت استعدادهای سینمایی در شهرستان‌هاست.
کد خبر : 382525
BS0K5247.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری پیش از ظهر امروز با اجرای مسعود نجفی در سالن سینمای سازمان سینمایی برگزار شد.


در ابتدای این نشست حسین انتظامی با بیان این که اصرار ما در سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری این است که وقتی دستگاهی بودجه خود را منتشر کرد باید در همان چارچوب حرکت کند، گفت: این باعث می‌شود انضباط کاری ما بالا برود و در عین حال کسانی که خیرخواهانه امور را رصد می‌کنند هم کارشان برای تحلیل فعالیت‌های ما آسان خواهد شد.


وی افزود: ما با انتشار برنامه و بودجه سازمان سینمایی و مؤسسات تابعه همین هدف را دنبال کردیم. در این برنامه یکی از رویکردهای برجسته توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران است. بودجه ما باید به سمت استعدادهای غیرتهرانی برود.


رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری عنوان کرد: رویکرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌های کلانشان شفافیت است، منظور از شفافیت فقط انتشار اسناد مالی یک جشنواره یا هزینه مؤسسات تابعه نیست؛ بلکه شفافیت در سازمان ما به معنی پیش‌بینی‌پذیر بودن فرایندها و روندهاست. این که دستورالعمل‌ها منتشر شود و از همه بخواهیم که در چارچوب این دستورالعمل باشند. در هیمن راستا، آقای مسعود نجفی در روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری منشور رسانه‌ای سازمان سینمایی را در 15 بند منتشر کرده‌اند که بر مبنای آن موظف هستیم که در حداکثر 6 ساعت پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشیم. همچنین در چند ماه گذشته برخی از مواردی که پیش از این اطلاعات غیرقابل دسترس شمرده می‌شد، از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینماها بر اساس هر سانس منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت.


نشست خبری رئیس سازمان سینمایی

انتظامی عنوان کرد: حمایت از سینمای فرهنگی، سینمای مستند،‌ فیلمسازان جوان و ... از رویکردهای اصلی ماست. ایجاد گروه هنر و تجربه یکی از سیاست‌های خوبی بود که در سال‌‌های گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلم‌های فرهنگی در نظام اکران از دست بروند و باید این گونه فیلم‌‌ها تقویت شوند.


وی با تأکید بر این که همچنان از نظام رده‌بندی سنی برای اکران و تشکیل شورایی برای تدوین آن حمایت می‌کند، افزود: این نظام برای ارتقای سواد رسانه‌ای در خانواده است. حتماً همان گونه که منتقدان محترم بیان کرده‌اند، محدودیت‌هایی خواهد داشت اما در هر حال رویکرد این نظام، رویکرد فرهنگی است.


رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری درباره اکران فیلم‌هایی که از نظر محتوایی کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر فیلم‌ها دارند، نیز گفت: در نظامنامه اکران که پیش‌نویس جدید آن منتشر می‌شود، این پیشنهادها قابل طرح و بررسی است. 


وی همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درباره انحصار حوزه بلیت‌فروشی در سینمای ایران از ایجاد تنوع در سامانه‌های فروش بلیت خبر داد.


انتظامی تصریح کرد: ‌اصلاح ساختارها پیش از ورود من به سازمان هم در دستور کار قرار داشته و اکنون نیز دنبال می‌شود. مأموریت مؤسسات تابعه از جمله انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در شرایط فعلی دچار تغییر شده است و نیازمند اصلاح ساختار است که این فرایند در حال انجام است.


رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آنا که خواستار موضع صریح وی در قبال ادغام جشنواره جهانی و جشنواره ملی فجر شده بود، گفت: ‌نباید از بنده انتظار رفتار شتاب‌زده و بدون بررسی داشته باشید. همانطور که پیش از این هم گفته بودم، ما مشغول ارزیابی هر پنج جشنواره‌ای هستیم که در حوزه سینما در کشور ما برگزار می‌شود. بنا داریم آیین‌نامه جشنواره را منتشر کرده، پیش‌نویس آن را آماده کرده و از اصحاب خرد درباره آن نظر بگیریم. طبعاً پاسخگویی شفاف و صریح به این سؤال منوط به تدوین و انتشار این آیین‌نامه است.


نشست خبری رئیس سازمان سینمایی

وی درباره گستره اعمال نظر سازمان سینمایی در اکران فیلم‌ها نیز گفت: با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما در کشور ما از طریق سازمان سینمایی اعمال می‌شود، بسترهای نمایش چه فیلم‌های سینمایی و چه شبکه نمایش خانگی اجازه ندارند در نمایش فیلم‌های دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کنند و سازمان سینمایی این موضوع را برنمی‌تابد.


انتظامی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره برنامه‌اش برای مبارزه با ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما، عنوان کرد: نخستین گام در حل هر مسئله‌ای، شناخت دقیق آن مسئله است. ما هنوز تعریف واحدی از سرمایه‌گذاری در سینما و بحث پول‌های ناپاک یا مشکوک نداریم، از آن گذشته آیا مرجع شناسایی این موضوع سازمان سینمایی است؟ آیا متر و معیار شناسایی این افراد و این منابع مالی، در اختیار سازمان سینمایی است؟ فقط متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم. طبیعی است که سازمان سینمایی از ورود سرمایه‌هایی که به سینما کمک کند، ‌استقبال کند؛ اما نگرانی که هم ما و هم منتقدان داریم این است که این سرمایه صرف‌نظر از منشأ آن، نظامات سینما را به هم نریزد. انتظار همه از سازمان سینمایی،صیانت از بنیان سینما است؛ البته اگر ما صنوف مقتدر سینمایی داشته باشیم، می‌توان در تعامل بین صنف و دستگاه خروجی خوبی را شاهد بود؛ البته اطلاع دارم که خانه سینما تدابیر خوبی در این زمینه برای اصناف حرفه‌ای سینما تدوین کرده است. 


وی درباره تفاوت نگرش خود با مدیران قبلی از جمله حجت‌الله ایوبی درباره حضور فیلمسازان در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: ما در جایگاه خود سیاست‌های سازمان سینمایی را دنبال می‌کنیم و نگرش شخصی نداریم. یکی از محورهای مورد تأکید ما، محور توسعه بازار است. یکی از دروازه‌های ورود به بازار جهانی، حضور در جشنواره‌هاست که می‌توان از آن برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کشور استفاده کرد. البته در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی تسری بیشتری از نگاه فرهنگی دارد و طبیعی است که نگاه ما به آنها متفاوت است.


انتهای پیام/۴۰۷۲/۴۱۰۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب