دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 16:10
دکتر طهرانچی:

بیش از 23 هزار استاد دانشگاه آزاد به پیشرفت علمی کشور کمک می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه ۳۷ درصد بار آموزش عالی را بدون پول نفت بر عهده دارد و ۳۰ درصد از جمعیت استادان و دانشگاهیان کشور را تشکیل می‌دهد.
کد خبر : 379929
636929399608278617_lg.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در تالار شهید مطهری سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و درود بر پیامبر خاتم (ص) اسوه نیک انسانیت و انسان‌ها، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) واسطه نزول قرآن بر ماست و اهل‌بیت (ع) همگی قرآن‌های ناطق و هدایتگر انسانیت هستند. ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن است و قرآن کلام خداوند و بزرگ‌ترین مکتوبی است که به هدایت بشر منجر می‌شود.


دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «جرج سارتون» در باب عظمت قرآن و هنگامی که می‌خواست دوره تمدنی ما را توصیف کند، گفته است: «اسلام دو ویژگی منحصربه‌فرد دارد؛ یکی اینکه پس از 17 سال کتاب اسلام که همان قرآن است، به رشته تحریر درآمد، این در حالی است که کتاب حضرت عیسی (ع) پس از 700 سال مکتوب شد. ویژگی دوم اسلام این است که پس از دو قرن، زبان قرآن به زبان علم تبدیل شد، یعنی اگر کتابی به زبان عربی نوشته نمی‌شد، آن کتاب را صاحب دستاوردهای نو نمی‌دانستند.» این ویژگی منحصربه‌فردی است که خداوند قرآن را به زبان عربی نازل کرده است.


دانشگاه آزاد اسلامی 30 درصد اساتید کشور را به خود اختصاص داده است


وی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه افتخار دارد که 37 درصد آموزش عالی ایران را بدون پول نفت و با تکیه به مردم، بر دوش می‌کشد و با 23 هزار و 900 استاد تمام‌وقت، 30 درصد از اساتید کشور را به خود اختصاص داده است.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این رقم بسیار مؤثر و جدی است، اظهار داشت: 23 هزار و 900 استاد دانشگاه آزاد اسلامی بدون توجه به تضمین‌های دولتی، عمر خود را برای ارتقای این مرزوبوم صرف کرده‌اند.


دکتر طهرانچی افزود: در کشور ما یک فرهنگ از زمان قاجار نهادینه شده و آن اینکه افراد می‌خواهند مستخدم دولت باشند، اما در این شرایط اساتید دانشگاه آزاد اسلامی؛ این جهادگران عرصه علم با تکیه بر مردم، در این دانشگاه فعالیت می‌کنند تا به همراه مردم پیشرفت علمی کشور را شکل دهند.


دانشگاه آزاد اسلامی در صدر تعداد برون‌دادهای علمی کشور قرار دارد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه در صدر تعداد برون‌دادهای علمی در کشور قرار دارد، گفت: امروز با افتخار، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی را به جامعه معرفی می‌کنیم که این اساتید خط بطلان بر ادعای بی‌کیفیت بودن دانشگاه می‌کشند.


وی تأکید کرد: امروز مفتخریم به جامعه علمی بگوییم که اگر دانشگاه آزاد اسلامی 37 درصد بار تعلیم و تربیت جوانان و دانشجویان را برعهده دارد، این 37 درصد را با کیفیت دنبال می‌کند و نشان آن، اساتید برجسته‌ای است که امروز به محضر جامعه علمی معرفی خواهند شد.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته در غرب است، گفت: بعد از عصر روشنگری غرب در امتداد مدارسی که مدل آن را از ما به ارث گرفته بود، یک مدل جدید به نام «یونیورسیتی» ابداع کرد، البته یونیورسیتی فقط دانشگاه نبود، در حقیقت یک هسته مرکزی داشت که در آن دانش و فرهنگ قرار داشت و یک پوسته شامل فناوری، اجتماع و اقتصاد داشت.


دکتر طهرانچی تأکید کرد: وقتی مردم از بیرون دانشگاه را می‌دیدند، با پوسته آن مواجه می‌شدند، درحالی‌که در درون دانشگاه، جریان دانش و فرهنگ شکل گرفته بود. دانشگاه در ابتدا به‌عنوان دارالفنون وارد کشور شد و ما فقط پوسته و فناوری آن را دیدیم. پس‌ازآن یونیورسیتی به‌عنوان دانشگاه وارد شد که از همان ابتدای نام‌گذاری، اشتباه ما شروع شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: درواقع در کابینه رضاخان بحث شد که شهر ما از مظاهر تمدن همه چیز دارد به جز «اونیورسیته» و مقرر شد که اونیورسیته نیز به کشور وارد شود.


وی ادامه داد: پس‌ازاینکه دانشگاه به ایران وارد شد، لغتی که برای آن به کار بردند، به وجه دانشی دانشگاه توجه داشت، اما قوم عرب دانشگاه را در معنای عام‌تر، «الجامعه» معنا کردند. درواقع این نام‌گذاری شبیه حکایت «فیل در تاریکی» مولانا است. داستان از این قرار است که فیلی در اتاقی تاریک قرار داشته و مردم شهر که فیل‌ندیده بودند، به آن اتاق رفته و از آن بازدید می‌کردند و سپس مشاهدات خود را برای دیگران توصیف می‌کردند. به علت تاریکی، عده‌ای فیل را ستونی بزرگ و عده‌ای دیگر تختی وسیع توصیف می‌کردند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه به ایران وارد شد، اما ابعاد اثرگذاری اجتماعی، فناورانه و اقتصادی آن وارد نشد، گفت: مقام معظم رهبری نیز در این خصوص اشاره فرموده‌اند که دانشگاه از ابتدا به‌صورت اشتباه بنیان‌گذاری شده و برمبنای دین‌زدایی و دین‌گریزی بنا نهاد شد. با فرهنگ و ارزش‌آفرینی هم نتوانست ارتباطی برقرار کند، یعنی درواقع از عرصه دانش و فرهنگ، فقط دانش آن و از پوسته فناوری و اقتصادی و اجتماعی نیز در دانشگاه هیچ خبری نبود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این بنیان‌گذاری اشتباه فقط به اینجا ختم نمی‌شد، اظهار داشت: دانشگاه در کشور قدرت جوانه‌زنی و رشد را نیز نداشت. دانشگاه قرار بود قانون‌ها و رشته‌ها را گسترش دهد، اما فقط قانون را از غرب وارد می‌کرد و آن را رشد می‌داد.


وی افزود: این ضعف دانشگاه به یکی از ضعف‌های اساسی آن تبدیل شد، یعنی دانشگاه قابلیت خلق نداشت. برای مثال ما رشته نقاشی و گرافیک را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داریم، اما رشته خط نداریم و هنوز انجمن خوشنویسی ایران، خط را در بستر استاد و شاگردی تدریس می‌کند. موضوعی که مربوط به خود کشور است، نتوانسته بومی شود، اما رشته‌هایی که در غرب وجود داشته، در دانشگاه‌های ما نیز موجود است.


رشته‌ای که از غرب وارد می‌شود، نمی‌تواند متناسب با زیست‌بوم کشور ما تولیدات داشته باشد


دکتر طهرانچی با بیان اینکه قابلیتی که غرب در مفهوم دانشگاه یافته بود، این بود که در آنجا قانون و رشته خلق می‌شد، گفت: این اتفاق در دانشگاه‌های ما نمی‌افتاد. برای مثال ما رشته معماری را وارد کردیم، اما معماری اسلامی تنها در مفهوم استاد و شاگردی ادامه پیدا کرد. ما هیچ‌گاه نتوانستیم معماری تربیت کنیم که بتواند معماری مسجد را با تمام ویژگی‌های آن انجام دهد. امروز مساجدی می‌بینیم که به همه‌چیزی شبیه هستند به‌جز مسجد.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: این اتفاقات می‌افتد، چون رشته‌ای که از غرب وارد می‌شود، نمی‌تواند متناسب با زیست‌بوم کشور ما تولیدات داشته باشد و عقیم است. در حال حاضر نیز این شرایط هنوز وجود دارد.


لزوم فراگیری خلق رشته در دانشگاه‌ها


وی با بیان اینکه این کشور سرزمین تعلیم و تربیت است، گفت: سه هزار سال در این سرزمین مدرسه وجود داشته است. رشته آموزش را وارد کرده‌ایم، اما مدرسه‌داری هنوز به صورت سینه‌به‌سینه و نسل به نسل ادامه پیدا می‌کند. امور تربیتی که ما وارد کرده‌ایم، علوم تربیتی و آموزشی مربوط به دانشگاه غرب است، بنابراین این نهال برای آن زیست‌بوم است و قلمه‌پذیر نیست. ما باید خلق رشته را یاد بگیریم، چرا که در غیر این صورت دانشگاه پوسته اجتماعی، اقتصادی و فناوری خود را پیدا نمی‌کند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مقاله و پایان‌نامه، گفتمان درون‌سازمانی دانشگاه است و مربوط به هسته دانشگاه می‌شود. درواقع هسته‌ای که باید پوسته دانشگاه حول آن شکل بگیرد، پس قرار نیست به‌خودی‌خود دردی از جامعه دوا کند. مقاله باید وجود داشته باشد. کتابت علم و دستاورد علمی همواره سفارش شده و حدیث در مورد آن وجود دارد. درواقع این موضوع گفتار درون خانواده دانشگاه و جامعه علمی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر بخواهیم دانشگاه مولد داشته باشیم که میوه بدهد، آن میوه باید شیرینی خود را در اجتماع، اقتصاد و فناوری عرضه کند. اشکال دانشگاه این است که کپی می‌کند و خودش نمی‌تواند قانون خلق کند.


دکتر طهرانچی ادامه داد: ما متناسب با تربیت نسل و مردم کشور خود، رشته تعریف نکرده‌ایم و درواقع بین محصول تربیت‌شده و محصول موردنیاز جامعه فاصله وجود دارد.


وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی تنها 7 هزار دانشجوی رشته کشاورزی تحصیل می‌کنند، گفت: این در حالی است که 5 میلیون خانوار از این رشته ارتزاق می‌کنند، اما چرا نتوانسته‌ایم آن‌ها را متقاعد کنیم که این رشته را در دانشگاه آزاد اسلامی فراگیرند دلیل این است که ما متناسب با زیست‌بوم، دانشجو تربیت نمی‌کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه قلب دانشگاه، آموزش است، خاطرنشان کرد: یکی از انحرافات دیگر در مفهوم دانشگاه، این است که Education را آموزش تعریف کرده‌ایم و High Education را آموزش عالی، درصورتی‌که در هیچ جای کتاب لغت، Education با Teaching برابر نیست.


وی خاطرنشان کرد: در کشور سطح متوسطه تحصیلات را آموزش‌وپرورش نام‌گذاری کردیم. در سطوح بالاتر، کلمه پرورش را برداشته و آموزش عالی را جایگزین کردیم، درصورتی‌که کلمه پرورش نباید حذف می‌شد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه در ابتدای قرن بیست‌ویکم، آمده بود که اقتصاد، اجتماع و فناوری را علمی کند، اظهار داشت: این در حالی است که خود دانشگاه متأثر از سه مقوله اقتصادی، اجتماعی و فناوری قرار گرفت.


دکتر طهرانچی افزود: در ابتدای این قرن، عده‌ای گفتند که عمر دانشگاه و کتاب به سر رسیده و حال وقت آموزش مجازی است، اما عده‌ای دیگر در غرب تأکید کردند که کتاب و دانشگاه هرگز نمی‌میرد، چون در قلب دانشگاه، پرورش وجود دارد و در قلب پرورش، نقش استاد حائز اهمیت است. نمی‌شود از پشت دروازه فضای مجازی بدون نگاه چهره به چهره و چشم در چشم، آموزش داد. درواقع نقش مربیگری استاد قابل حذف نخواهد بود.


وی تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی، اساتید را ارج می‌نهیم، چون انسانیت را ارج می‌دهیم و انسانیت بدون پرورش به جایی نمی‌رسد.


دکتر طهرانچی پس از مراسم تجلیل از اساتید نمونه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی، در جلسه معارفه حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شریفانی سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: استاد در دانشگاه حذف نمی‌شود، چرا که فقط آموزش مهم نیست، بلکه پرورش نیز رکن جدی دانشگاه است و برای اینکه شکل بگیرد از زمان حضرت امام (ره) سنت حسنه‌ای به پا شد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شکل گرفت که نگاهش به دانشجو به‌عنوان انسانی تربیت‌پذیر بود.


وی با بیان اینکه هنگام ورود دانشگاه به کشور بین دو نهاد دانشگاه و حوزه علمیه رقابتی ایجاد شد، به صورتی که حتی الهیات و قرآن و الهیات و کلام را نیز به رشته تبدیل کرده و در دانشگاه آموزش دادند، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) با اندیشه بلند خود، دانشگاه را تکفیر نکرد، بلکه بین دو نهاد دانشگاه و حوزه علمیه، بحث وحدت را مطرح کرد، یعنی ما نهاد جامع‌تری لازم داریم که این نهاد جامع، برگرفته از دو نحله فکری در کنار هم قرار بگیرند و با وحدت بتوانند دانش و فرهنگ را برای جامعه به ارمغان آورند.


دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: برای اینکه این موضوع شکل بگیرد، یک نقطه وصل وجود داشت و آن نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بود. این دو نهاد به هم نزدیک شدند و یک هویت فرهنگی شکل گرفت که دیگر در دانشگاه دین‌ستیزی وجود نداشته باشد.


وی افزود: چله اول انقلاب اسلامی گذشته و چله دوم در پیش است. ما افتخار داریم در گام دوم انقلاب، موضوع علم و پژوهش به‌عنوان پیشران مطرح شده و پس‌ازآن موضوع اخلاق و معنویت عنوان شده است. این نقش فقط مختص نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیست، بلکه مختص تک‌تک ماست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه نهاد دانشگاه بدون توجه به اخلاق و معنویت به جایی نخواهد رسید، گفت: حتی در غرب هم دانشگاه برای ارزش‌آفرینی و فرهنگ ساختن خلق شده، یعنی دانشگاه غربی را هم برای دانش و فرهنگ ساخته‌اند، بنابراین ما که در کشور دارای یک فرهنگ قوی و کهن هستیم و 500 سال رهبری علمی جهان را در اختیار داشتیم، باید به داشته‌های خود برگردیم. در این راه باید دانش و فرهنگ را با هم ممزوج کنیم.


وی در پایان تأکید کرد: ما افتخار داریم که بعد از دوره تحولی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی، بحث نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با جدیت پیگیری کرده و مقرر شد این حوزه بسیار جدی‌تر وارد دانشگاه شود، البته جا دارد از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان که قبلاً این مسئولیت بزرگ را برعهده داشت، تشکر و قدردانی کنیم.


انتهای پیام/4116/4122/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب