دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1398 - 02:00
صراحی در گفتگو با آنا:

کتاب «فیزیولوژی تنش» توسط دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کتاب «فیزیولوژی تنش» توسط دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شد.
کد خبر : 378705
20190502_151643.jpg

منا صراحی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره جزئیات اثر منتشر شده خود با عنوان «فیزیولوژی تنش» توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این کتاب تماماً تألیفی است و در حاشیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی به نمایش در آمد.


وی بیان کرد: هرساله حدود هشتاد میلیون نفر به جمعیت دنیا افزوده می‌شود بنابراین تا سال 2025 نیاز به تولید غذا دو برابر خواهد شد. این عامل علاوه بر اعمال فشار به محیط‌ زیست، امنیت غذایی کشورهای در حال‌ توسعه ازجمله ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: گیاهان دارای پتانسیل تولید بالایی هستند ولی تنش‌های محیطی مثل شوری، خشکی، گرما، سرما، آلاینده‌های محیطی، غرقاب، تشعشع، عناصر سنگین و عوامل تنش‌زای زنده مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند. از این‌ رو درک سازوکارهای فیزیولوژیکی پاسخ گیاهان در مواجهه با تنش‌های محیطی بسیار بااهمیت بوده و در دهه اخیر مورد توجه محققین بسیاری قرار گرفته است.


صراحی تصریح کرد: این کتاب، با هدف آشنایی مفاهیم تنشی و شناخت انواع تنش‌ها و تأثیرات آن‌ها بر فرایندهای فیزیولوژیک گیاهان، نگارش شده است، خودم در دوره کارشناسی ارشد بر روی مفاهیم تنش شوری و در مقطع دکتری تنش‌های زیستی و بیماری‌زاهایی که گیاهان در معرض آن هستند، کار کردم. مخاطب این کتاب دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و این اثر می‌تواند، منبع مناسبی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های زراعت، اصلاح نباتات، فیزیولوژی گیاهی و بیوتکنولوژی باشد.


وی افزود: در این کتاب، اصول و مفاهیم تنش‌های گیاهی و برخی اصطلاحات مربوط به تنش، تنش کم‌نوری و پرنوری و پاسخ‌های گیاهان در برابر این تنش، تنش‌های شوری و خشکی و اثرات این تنش بر فیزیولوژیک گیاه و سازوکارهای پاسخ گیاه به آن‌ها، تنش غرقابی و سازوکارهای فیزیولوژیکی گیاه در مواجهه با این تنش، تنش دمای پایین و یخ‌زدگی و همچنین تنش ناشی از دمای بالا، بررسی اثرات فلزات سنگین بر گیاهان و سم‌زدایی آن‌ها، تأثیرات آلودگی‌های نفتی و نقش گیاهان در پالایش این آلودگی و مکانیسم آن‌ها، تنش‌های زیستی و پاسخ گیاهان به این تنش‌ها و همچنین انواع مکانیسم‌های مقاومت مورد توجه قرار گرفته است.


انتهای پیام/4122/4126/


انتهای پیام/

برچسب ها: گیاهان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته