دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1398 - 16:04
منتظرقائم:

اقتصاد سیاسی ابزاری برای رسیدن به هدف است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اقتصاد سیاسی هدف نیست، بلکه ابزاری است که سازمان‌ها با کمترین هزینه به اهداف خود برسند.
کد خبر : 378627
مهدی+منتظر+قائم.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهدی منتظرقائم در نشست بررسی ابعاد تأمین مالی تلویزیون که عصر امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به همت انجمن علمی-دانشجویی علوم ارتباطات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد سیاسی به این معناست که چه کسی و با چه ابزارهای حقوقی و مالی رسیدن به اهداف خود را محقق می‌کند. در اقتصاد سیاسی با کنترل مکانیزم‌های قدرت، ابزارهای اقتصادی و سیاسی همگام می‌شوند تا به هدف خود برسند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: اقتصاد سیاسی هدف نیست، بلکه ابزاری است که سازمان‌ها با کمترین هزینه به اهداف خود برسند.


وی افزود: صداوسیما مطلقاً یک سازمان دولتی است. پیش از انقلاب اسلامی و بعد از آن نیز تحت مالکیت و مدیریت حکومت قرار داشته است. این سازمان در مدل دولتی قرار دارد؛ هرچند که ادعای سازمان عمومی بودن را دارد. سازمان صداوسیما ازنظر خدمات‌رسانی عمومی است که این عمومی بودن در ساختار حاکمیت تعریف می‌شود.


عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: پیش از سال ۷۲ صداوسیما با بی‌توجهی و بی‌مهری دولت مواجه بود و پس از سال ۷۲ با رواج ماهواره‌ها و ویدئوها دولت به اهمیت صداوسیما پی برد. به دلیل وجود رقابت صنعت رادیو و تلویزیون از حالت مدرن به حالت چندصدایی، استانی و فراملی تغییر پیدا کرد. در تمامی کشورهای دنیا به‌جز چند کشور صداوسیمایی که انحصاراً دولتی باشد، وجود ندارد.


منتظر قائم در ادامه تصریح کرد: صداوسیما از مدل دولتی باید به مدل عمومی تغییر پیدا کند و پس‌ از آن می‌توان از بخش خصوصی در آن سازمان استفاده کرد. در ایران، صداوسیما انحصاراً دولتی است، اما در بحث هزینه می‌خواهد از تمامی مزیت‌های سازمان‌های دولتی، خصوصی و منابع درآمدزای مختلف استفاده کند به همین دلیل مدل مشخصی ندارد.


وی در ادامه عنوان کرد: همین امر نقطه آغاز فساد در صداوسیما و حوزه تلویزیون است، منظور از تضاد سوءاستفاده شخصی نیست، بلکه وجود ابهام جدی از منظر هزینه‌ها است. در یک سیستم اقتصاد سالم می‌توان در خصوص منابع و چگونگی هزینه‌کردها سؤال پرسید و در اقتصاد سالم نظام ارزیابی و نظارت مشخصی وجود دارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: اقتصاد سیاسی در هر کشور به یک مکان منحصر نمی‌شود بودجه نظامی ایران ۱۶ میلیارد دلار است، به عبارتی هر نفر 2 تا 3 میلیون دلار هزینه می‌کند اما هزینه صداوسیما ۳ هزار میلیارد است.


وی افزود: اگر صداوسیما سازمانی خصوصی باشد، مدیر آن می‌تواند ۱۰۰ میلیون هزینه کند اما اگر مالکیت عمومی داشته باشد، حق ندارد حتی یک ریال هزینه بیهوده انجام دهد. سازمان صداوسیما ده‌ها شرکت زیرمجموعه دارد که بیرون از این سازمان محتوای تلویزیونی تولید می‌کند. همچنین چندین شرکت دارد که کار آن‌ها تولید محتوای تلویزیونی نیست! اقتصاد سیاسی این است که چه درآمدی، در چه سیستمی و با چه مکانیزم‌های کنترلی در مسیر اهداف قرار می‌گیرد. در یک سال گذشته ۸۴ درصد بودجه اختصاصی سازمان صداوسیما هزینه‌های پرسنلی این سازمان را تأمین کرده است.


منتظرقائم در پایان با بیان اینکه صداوسیما ۴۸ هزار نفر نیروی انسانی دارد گفت: ۳ یا ۴ هزار نفر رابطه مستقیم با تولید در سازمان صداوسیما دارند. اگر سازمان صداوسیما یک سازمان دولتی است، دولت در خصوص هزینه و عملکرد آن تصمیم می‌گیرد.


انتهای پیام/4122/۴۰۸۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته