آقای «ق» پدیده عجیب نمایشگاه کتاب!
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، هیچکس منکر نقش بازار تولید و پخش کتاب در تغییر ذائقه و سلیقه مردم نیست و همین اثرگذاری بسیاری را در پیگیری بازار کتاب حساس کرده است. در ایام سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که بزرگترین بازار فروش برای ناشران را فراهم میکند محلی است که ناشران و نویسندگان تمام تلاش خود را میکنند تا کتابهای خود را به این بازار برسانند. آثار ارائهشده در نمایشگاه زیر ذرهبین اهالی فرهنگ و کتاب قرار دارند.
چاپ و انتشار کتاب «من سر قولم هستم» در نمایشگاه کتاب و جمعیتی که روز گذشته برای خرید کتاب و گرفتن امضا از نویسنده کتاب «امیرعلی ق» آمده بودند، مورد توجه بسیاری از اهالی فرهنگ قرار گرفته است. خبر چاپ و فروش این کتاب با استقبال عجیب از چند جهت قابل اهمیت و نشاندهنده افول بیشتر جریان ادبی معاصر است.
چند سالی است که انتشار کتابهایی با این سبک رواج پیدا کرده است، کتابهایی که منتخب و چکیده فعالیت این خود نویسندهپندارها در فضای مجازی بهخصوص اینستاگرام است. سردمداران تهیه و نشر این کتابها هم سلبریتیهای پرمخاطبی بودند که هدف آن بسیار واضح و مشخص است.
چاپ این نوع کتابها در بین سلبریتیها باقی نماند و حالا هر کاربر اینستاگرام و توئیتر که تعدادی فالوور دارد سعی میکند قله نویسندگی را هم فتح کند. رواج این نوع کتابهای سطحی یک آسیب جدی برای فضای ادبی و باعث ترویج هر چه بیشتر ابتذال و سطحینگری است.
انتشار این کتاب در روزهایی اتفاق افتاده است که بسیاری از نویسندگان از سختگیریهای بیهوده وزارت ارشاد ناراحتند و روند گرفتن مجوز را کاری جانفرسا میدانند، اما در مقابل این چنین کتابهایی بهراحتی مجوز چاپ میگیرند. وزارت ارشاد به عنوان متولی دادن مجوز باید در این موارد با دقت و حساسیت بیشتری عمل کند.
انتهای پیام/4072/4028/
انتهای پیام/