دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1397 - 14:28
جلایی‌پور:

جمهوری اسلامی دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است

یک استاد دانشگاه گفت: باید نگاه‌های تحلیلگران را بررسی و اندیشه جمهوری اسلامی را تشریح کرد.
کد خبر : 360405

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حمیدرضا جلایی‌پور در نشست چالش‌های انقلاب اسلامی در دهه پنجم با محور جمهوریت که در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: یکی از دستاوردهای آشکار انقلاب اسلامی تاسیس جمهوری اسلامی است. بعد از گذشت ۴۰ سال برای ادامه این انقلاب باید نظام جمهوری اسلامی تحلیل شود.


وی افزود: یکی از راهکارهای تحلیل نظام جمهوری اسلامی این است که باید نگاه‌های تحلیلگران را بررسی و جمهوری اسلامی را تشریح کرد.


این استاد دانشگاه در تشریح دیدگاه‌ها نسبت به جمهوری اسلامی بیان کرد: تعدادی از اندیشمندان و تحلیلگران قائل به حکومت اسلامی هستند که این حکومت اسلامی شیعه بودن را به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی دانسته و مهم‌ترین کارکرد آن را نیز انجام احکام اسلامی می‌دانند. حکومت اسلامی یک مفهوم محوری قبل از انقلاب نبود و بعد از انقلاب این تفکر بر قشر خاصی از فعالان سیاسی تشدید شد.


وی ادامه داد: مردم‌سالاری دینی دیدگاه دیگری نسبت به جمهوری اسلامی است که این دیدگاه در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز دیده می‌شود. در مردم‌سالاری دینی نظارت استصوابی از اسلامی بودن حکومت حراست می‌کند و واگذاری بعضی از امور به مردم مثل انتخاب ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس یا تصویب قوانین تضمین‌کننده مردم‌سالاری است.


جلایی‌پور اضافه کرد: دیدگاه سوم به نظام سیاسی ایران یک نظام سیاسی نیمه‌مردمی و نیمه‌دموکراتیک است که به دموکراسی سازگار با دین اشاره می‌کند.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای ابعاد مختلفی است و لایه‌های مختلفی دارد که هر یک از این لایه‌ها را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف تحلیل و بررسی کرد.


وی افزود: نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت کارایی دارد اما در بحث‌های دیگر مانند اقتصاد، کارایی لازم را ندارد. دور زدن استانداردها یکی از منافذ اقتصاد بوده که باید نظام اقتصادی و اداری کشور آن را اصلاح کند.


جلایی‌پور تأکید کرد: در بررسی ابعاد انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و جمهوری اسلامی نمی‌توان از روش‌های مرسوم برای تحلیل و دسته‌بندی استفاده کرد. شخصیت امام خمینی(ره) به‌اعتراف بسیاری از صاحب‌نظران یک شخصیت منحصربه‌فرد در تاریخ بود.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته