دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1397 - 12:16
حسنی آهنگر:

تمدن‌سازی اسلامی نیازمند اصلاح نظام ارزیابی اساتید است

رئیس دانشگاه امام حسین(ع) گفت: برای تمدن‌سازی اسلامی نیازمند اصلاح نظام ارزیابی اساتید و ترسیم درختواره دانش برای اساتید است.
کد خبر : 357694
2365274.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست تخصصی بررسی کیفیت و کارآمدی  نظام ترفیع و ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی که در حاشیه دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی برگزار شد، اظهار کرد: تمدن‌سازی اسلامی نیازمند اصلاح نظام ارزیابی اساتید و ترسیم درختواره دانش برای اساتید است.


وی افزود: آیین‌نامه ارتقا و ترفیع اعضای هیئت علمی نیازمند تحول است و اصلاح و بهبود این آیین‌نامه کافی نیست.


رئیس دانشگاه امام حسین(ع) در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بحث بازنگری و اصلاح نظام ترفیع و ارتقای اساتید در همه ادوار وزارت علوم مورد توجه بوده است که این امر حکایت از اهمیت بالای سامان‌دهی ترفیع و ارتقای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها دارد.


وی افزود: نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری که مد نظر مقام معظم رهبری بود تا حدودی در کشور محقق شده ولی تکمیل و پشتیبانی از زنجیره تولید علم تا بازار که دیگر خواسته مقام معظم رهبری از جامعه علمی محسوب می‌شود، به‌صورت کامل اجرایی نشده است.


آهنگر خاطرنشان کرد: نظام ترفیع و ارتقای اساتید با اصلاح و بهبود، خواسته‌های جامعه علمی را برطرف نمی‌کند و این آیین‌نامه نیازمند تحول اساسی است.


وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: هیئت‌ممیزه‌های دانشگاه نقش بزرگی در اجرای صحیح آیین‌نامه ارتقای اساتید دارند و باید تمرکز بیشتری بر تمام مواد آیین‌نامه ارتقا داشته باشند. تولید مقالات تنها 16 درصد از امتیاز ذکر شده در آیین‌نامه ارتقای اساتید را به خود اختصاص داده است اما شاهد این هستیم که تنها تمرکز و دقت اساتید و هیئت‌ممیزها روی این ماده است.


رئیس دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: درحال‌حاضر یک میلیون نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد که می‌توانند مسائل و مشکلات کشور را حل کنند. این ظرفیت بزرگ هم می‌تواند تهدید باشد اگر از این ظرفیت استفاده نشود و این حجم تبدیل به فارغ‌التحصیلان بی‌کار شود اما اگر این افراد به‌نحو بهتری استفاده شوند تبدیل به فرصت بسیار بزرگی برای کشور خواهد شد.


آهنگر اعلام کرد: اگر بخواهیم مأموریت‌های دانشگاه‌ها را اولویت‌بندی کنیم، اولین مأموریت دانشگاه تربیت نیرو و دومین مأموریت آن نیز حل مسائل کشور است.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته