دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1397 - 23:00
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/10

دکترین دفاعی کشور و توان موشکی

هرچند غرب به دنبال تحمیل کردن مذاکرات دیگر درباره توان موشکی ایران هستند، اما شنیدن بعضی سخنان همراهی‌کننده این نظریه در داخل کشور نیازمند واکنش دانشگاه است.
کد خبر : 342016
شلمچه-+هاگ+(1).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کشورهای غربی به سردمداری آمریکا به دنبال تحمیل کردن مذاکرات دیگری درباره توان موشکی ایران هستند و به‌اصطلاح از برجام2 و نظایر آن سخن می‌گویند؛ اما شنیدن بعضی سخنان در داخل کشور و فرستادن سیگنال‌های غلط به دشمنان نیازمند ورود دانشگاه به این موضوع و ارائه بحث علمی و منطقی در قالب کرسی‌های آزاداندیشی است.


مجله «فارین پالیسی» با پرداختن به موضوع مذاکره کشورهای غربی با ایران بر سر توان دفاعی و قدرت موشکی مقاله با عنوان چگونه با ایران برجام موشکی امضا کنیم؟ منتشر کرده و برای امضا کردن توافقی با ایران جهت محدود کردن برنامه موشکی آن، پیشنهاد‌هایی همچون محدود کردن موشک‌های همه کشور‌های منطقه خاورمیانه و دادن مشوق‌‎هایی به ایران در زمینه پرتاب ماهواره ارائه کرد.


هرچند نویسنده این مقاله فارین پالیسی در بخشی از مقاله خود اذعان می‌کند: به‌جز آن‌هایی که قبلاً در اردوگاه ضدایرانی قرار داشتند، بعید است که هیچ شریک بین‌المللی با موضع تقابلی آمریکا علیه ایران همراه شود.


اما گویا عده‌ای در کشور به دنبال تکمیل پازل دشمن بوده و سخنانی مشابه سخنان قبل از امضا برجام زده و حل مشکلات معیشتی یا سایر مشکلات در کشور را مشروط به مذاکرات موشکی می‌دانند.


مقام معظم رهبری دراین‌باره خطاب به دانشجویان در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری بیان می‌کنند: امروز دعوای استکبار با ما این است که چرا قدرت شما منطقه را فراگرفته؛ این اقتدار جمهوری اسلامی است. آنچه ازنظر ما عنصر اقتدار ملّی است، ازنظر دشمنان ما یک عامل مزاحم است و با آن مبارزه می‌کنند. با توسعه‌ی اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملّت‌ها در منطقه و فراتر از منطقه مخالفت می‌کنند، چون عامل اقتدار است، چون عمق راهبردی کشور است؛ باقدرت دفاعی کشور و قدرت نظامی کشور مخالفت می‌کنند؛ با هر آنچه وسیله‌ی قدرت و عنصر اقتدار ملّی باشد، دشمنان ما مخالفت می‌کنند.


ایشان تأکید می‌کنند: راه مقابله‌ی با دشمن این است که ما برخلاف خواسته‌ی او، روی عناصر اقتدار خودمان تکیه کنیم. اعلام کردیم، بازهم اعلام می‌کنیم که امکان دفاعی و قدرت دفاعی کشور قابل‌مذاکره و چک‌وچانه نیست؛ ما درباره‌ آن چیزهایی که اقتدار ملّی را افزایش می‌دهد یا تأمین می‌کند یا پشتیبانی می‌کند با دشمن هیچ معامله‌ای نداریم؛ ما راه اقتدار کشور را پیش می‌رویم؛ و این بر عهده‌ی شما است.


بنابراین با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان و مباحث مطرح‌شده درباره توان دفاعی کشور دانشجویان می‌توانند با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به‌نقد و بررسی دکترین دفاعی کشور با محوریت داشتن موشک یا بدون آن را در دانشگاه‌ها بررسی کرده و نقد نظریات مطرح‌شده بپردازند.


انتهای پیام/ 4115


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته