بررسی فراز و فرود جنبش دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسیهای آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کرسیهای آزاداندیشی مجالی برای مباحثه علمی پیرامون موضوعات مختلف است اما در آستانه روز دانشجو بهتر است فراز و فرود جنبش دانشجویی در کرسیهای آزاداندیشی بحث شود.
مقام معظم رهبری آذرماه سال 87 در دیدار با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در تبیین ویژگی آرمانخواهی و آرمانگرایی دانشجویان، به تاریخچه شکلگیری جنبش دانشجویی اشاره کردند و افزودند: به استناد واقعیات تاریخی، بدنه جنبش دانشجویی همواره با استکبار، سلطه، دیکتاتوری و استبداد بهشدت مقابله کرده و با همهی وجود، عدالتخواه بوده است و هرکس مدعی جنبش دانشجویی است، باید به این ویژگیها پایبند باشد.
ایشان جانباختن سه دانشجوی دانشگاه تهران را در تظاهرات ضدآمریکایی ۱۶ آذر ۱۳۳۲، از نشانههای جوهرهی ضداستکباری جنبش دانشجویی خواندند و افزودند: جنبش دانشجویی با آغاز نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۲ به این حرکت عظیم پیوست و دانشجو و دانشگاه دوشادوش روحانیت به یکی از بازوهای اساسی نهضت روحانیت و یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل شدند.
یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری این موضع است که دانشگاه باید محل جوشش و اوجگیری دائم دو جریان حیاتی «علم و تحقیق» و «آرمانگرایی و آرمانخواهی» باشد.
تشکلهای دانشجویی، کانونهای فرهنگی و هنری، انجمنهای علمی و اتحادیههای دانشجویی همگی از ابزارهای مختلف دانشجویان برای فعالیت و اثرگذاری در دانشگاه و جامعه است و میبایست دانشجویان در کرسیهای آزاداندیشی حاضرشده و در خصوص این موضوع که آیا جنبش دانشجویی به معنای واقعی کارکردهای خود را انجام میدهد؟ آیا جنبش دانشجویی پویا است؟ آیا جنبش دانشجویی از دولتها و احزاب سیاسی تأثیر میپذیرند و راهکار مقابله با این تأثیرگذاریها چیست؟ به بحث بنشینند.
انتهای پیام/4115/ 4107/
انتهای پیام/