دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1397 - 06:00
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/2

ابتذال سینما در بوته نقد دانشجویان

هنر هفتم چه کارکرد فرهنگی ـ آموزشی داشته باشد و چه کارکرد سرگرمی، چالش‌های موجود در آن سبب می‌شود که دانشجویان و اساتید دانشگاهی به این موضوع ورود پیدا کنند.
کد خبر : 327203

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برخی از صاحب‌نظران حوزه سینما هنر هفتم را دارای کارکرد تفریحی و سرگرمی می‌دانند و تأکید دارند که نباید نگاه ابزاری سیاسی به آن داشت برخی دیگر هم معتقدند که سینما از ابتدا در خدمت صاحبان قدرت و سرمایه بوده و به‌منظور کنترل افکار عمومی فعالیت می‌کند شاید هنر هفتم هم کارکرد فرهنگی و آموزشی دارد و هم کارکرد تفریحی و سرگرمی؛ اما موضوع سینمای انقلابی و ابتذال در سینما از موضوعاتی است که می‌بایست در بوته نقد دانشجویان قرار گیرد.


کرسی‌های آزاداندیشی یکی از کارآمدترین ابزارهای گفتمان‌شناسی و توسعه مطالبه‌گری دانشگاه‌ها بوده و همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.


مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی خود خطاب به دانشجویان وظایف تشکل‌های دانشجویی انقلابی را در 12 بند تبیین کردند که در بند سوم فرمایشات خود افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی را مورد تأکید قرار می‌دهند؛ ایشان یکی از راه‌های افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی را ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی بیان کرده و خاطرنشان می‌‌کنند که این کرسی‌های برگزارشده همراه با حضور و راهنمایی اساتید برجسته باشد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این نکته اشاره کردند: «دانشجو باید در زمینه‌‌ى مسائل گوناگون کشور، مسائل اجتماعى، مسائل اقتصادى، مسائل سیاسى، تحلیل در اختیار مردم بگذارد؛ یعنى مردم بایستى بتوانند از تحلیل دانشجویان بهره‌‌مند بشوند، استفاده کنند؛ قدرت تحلیل دانشجو باید این‌طور باشد».


سینمای انقلابی


طرفداران انقلابی‌شدن سینما معتقدند که انتقال ارزش‌ها در کشوری مثل ایران که دارای جامعه و نظام سیاسی مبتنی بر دین بوده از اهمیت دوچندانی برخوردار است. سینما یکی از رسانه‌های اصلی و تأثیرگذار دنیای امروز است که با بومی‌سازی آن در کشور، می‌توان سینمایی مبتنی بر اصول و نظام ارزشی انقلاب اسلامی را شکل داد. در این میان، رصد و ارزیابی مستمر تولیدات این حوزه اهمیت فراوانی می‌یابد. 


ابتذال در سینمای ایران


ابتذال در سینمای ایران بیش از دو دهه است که در برهه‌هایی از تاریخ در صدر اخبار قرار می‌گیرد و باز به دست فراموشی سپرده می‌شود؛ در همین رابطه سال ۸۹ فریدون جیرانی در اظهاراتی به وضعیت سینمای مبتذل در ایران اشاره کرد و گفته بود: یک صحنه رقص در سینمای ما جواب می‌دهد و به فروش کمک می‌کند.


 موضوع فساد در سینمای ایران توسط برخی دیگر از بازیگران مطرح‌شده است و اختصاص به بازیگران زن یا مرد ندارد. شاهرخ استخری، ماهایا پطروسیان، امین تارخ، حمیدرضا پگاه در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به گوشه‌هایی از این ابتذال اشاره کردند.


حتی علیرضا داودنژاد و مجید مجیدی از کارگردان‌های نامی سینمای ایران نیز در رابطه با ابتذال در سینمای ایران هشدار داده‌اند. اما نباید دچار اشتباه شویم و ابتذال در سینما را متمرکز در رفتار بازیگران و متصدیان سینما بدانیم، ابتذال در موضوع فیلم‌های ساخته‌شده هم موضوعی است که باید موردتوجه قرار گیرد.


سعید الهی کارشناس ارشد حوزه رسانه و سینما دلایل افزایش تولید و پخش برخی فیلم‌های مبتذل در سینمای ایران را این‌گونه توضیح داد: انتخاب برخی از تماشاچیان انتخاب همه مردم نیست و آن‌ها نماینده همه مردم نیستند و نباید فیلم مبتذل و سطح پایین به خورد مردم داد.


نه‌ تنها تشکل‌های سیاسی-دانشجویی بلکه کانون‌های فرهنگی و اجتماعی هم می‌توانند با انتخاب موضوعات مرتبط با حوزه فعالیت خود موضوعاتی همانند سینمای انقلابی و ابتذال در سینما را به‌عنوان موضوع برگزاری کرسی آزاداندیشی انتخاب کنند. 


انتهای پیام/4107/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته