دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نوبخت خبر داد:

سهم نفت در بودجه 98 به 27درصد رسید/ پرداخت یارانه‌ها ادامه دارد

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه از دو منظر آثار تحریم را از بین خواهیم برد، توضیح داد: یکی در بحث اشتغال و دیگری در مهار تورم است.
کد خبر : 341974
345235_340.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،‌ محمدباقر نوبخت قبل از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بودجه سال ۹۸ گفت: بودجه یک پیش‌بینی از منابع و مصارف است که ما را به اهداف می‌رساند. ما هم در منابع و مصارف و اهدافمان ملاحظات آثار تحریم را در نظر گرفته‌ایم.


وی با اشاره به اینکه سال آینده فروش نفت را به یک مشکل کاهش داده و محدود کرده‌ایم گفت: وابستگی‌ به نفت در بودجه سال آینده به پایین‌ترین حد خود رسیده است و بر پایه این هدف وابستگی ما ۲۷ درصد از فروش نفت خواهد بود.


رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه مصارف را به حوزه‌های مصرفی و عمرانی که رشد بیشتری تعیین کردیم، افزود: حداکثر افزایش حقوق بر اساس پیش‌بینی‌های ما 20 درصد خواهد بود اما حرف آخر را مجلس خواهد زد.


وی با بیان اینکه ما بر اساس آمار و اطلاعات و پیش‌بینی‌های خود و آثار تحریم، 20 درصد افزایش حقوق را پیش‌بینی کرده‌ایم، توضیح داد: از دو منظر آثار تحریم را از بین خواهیم برد. یکی در بحث اشتغال و دیگری در مهار تورم. این دو مورد را هدف‌گذاری کرده‌ایم تا به رشد مناسب برسیم.


نوبخت با بیان اینکه در بودجه سال 98 تلاش می‌کنیم تورم را کنترل کنیم، افزود: بر اساس بودجه 98 مایحتاج ضروری را که شامل 25 قلم کالای اساسی است، با دلار 4200 تومان تأمین و در اختیار همه خانوارها قرار داده خواهد شد. ما تلاش کرده‌ایم که مردم از آثار تورم و فشارهای اقتصادی مصون باشند.


رئیس سازمان برنامه با تأکید بر اینکه 14 برنامه اشتغال‌زایی در بودجه سال 98 در نظر گرفته‌شده است، تصریح کرد: افزایش اشتغال یکی از راهکارهای کم کردن آثار تورم و رکود است که این موضوع را ما در نظر گرفته‌ایم.


وی در پاسخ به اینکه با توجه به اعداد و ارقام مطرح‌شده در خصوص مبلغ پرداختی یارانه‌ها، کسری ردیف بودجه مربوط به این امر را چگونه تأمین خواهید کرد، پاسخ داد: در بحث یارانه‌ها، هم در بخش یارانه‌های نقدی و هم در بخش یارانه‌های پنهان درمجموع در سال 97، 98 هزار میلیارد و برای سال 98، 142 هزار میلیارد خواهد بود. این در حالی است که ما افزایش قیمت نداشته‌ایم و فقط افزایش مصرف سبب افزایش یارانه‌ها شده است.


نوبخت با اشاره به اینکه نحوه پرداخت یارانه‌ها متفاوت شده است، تأکید کرد: در بودجه سال آینده، منابع را به استان‌ها و استانداری‌ها اختصاص داده و تلاش خواهیم کرد به‌صورت بهتری منابع بین خانوارها تقسیم شود. این در حالی است که استان‌ها و استانداری‌ها بهتر از دولت می‌توانند منابع یارانه‌ای را بین نیازمندان و اقشار کم‌درآمد تقسیم کنند و از طرف دیگر سبب می‌شود تا هرچقدر استانداری‌ها در منابع صرفه‌جویی و قدرت مردم کم‌درآمد را افزایش دهند، منابع مالی باقی‌مانده در اختیار خود استانداری‌ها قرار بگیرد تا در حوزه‌های عمرانی و سرمایه‌ای استان مصرف کنند.


وی بیان کرد: موظف هستیم بر اساس قوانین طرح‌های عمرانی را واگذار یا با مشارکت بخش غیردولتی انجام دهیم یک کتاب از مجموعه طرح‌ها به جامعه منعکس می‌کنیم تا همه بدانند که در کدام بخش و استان واگذار خواهد شد.


نوبخت در مورد معافیت مالیاتی در لایحه بودجه 98 عنوان کرد: دستگاه‌هایی که معافیت مالیاتی دارند، مشخص‌ شده است. در تبصره 14 بودجه منابع این بخش 142 هزار میلیارد تومان توزیع می‌شود، یارانه غیرنقدی سال جاری و آینده اتفاق می‌افتد. به‌صورت غیرمستقیم مشخص است چقدر یارانه می‌دهیم. این یارانه هم احصاء شده است.


وی ادامه داد: تلاش کردیم بودجه را شفاف و صریح اعلام کنیم. همه دستگاه‌ها معتقدند منابعی که می‌گیرند کم است. از این منظر بودجه نارضایتی‌زا است، زیرا منابع محدود است.


رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با بیان اینکه 32 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه مربوط به سررسید اوراق است که آینده فروشی نیست، بلکه زمان می‌خریم تا بتوان طرح‌ها را اجرا کرد.


معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امسال 38500 میلیارد تومان اوراق واگذار کردیم، گفت: یک ریال هم سررسید اوراق عقب‌افتاده نداریم؛ زیرا قانون اجازه نمی‌دهد و از خزانه برداشت می‌شود و در سررسید اصل و سود آن داده می‌شود.


در ادامه سید حمید پورمحمدی گفت: امسال بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را برای اولین بار به همه شرکت‌ها، استان‌ها و دستگاه‌ها بسط دادیم و دستورالعمل‌ها ابلاغ‌ شده و اینکه تا چه میزان دارایی و تملک مالی می‌توانند داشته باشند، معین شد.


معاون سازمان برنامه‌وبودجه به ویژگی لایحه در شرایط تحریمی اشاره کرد و گفت: کار پیچیده و سخت است. حمایت از معیشت عمومی سلامت و عدالت اجتماعی یکی از بارزترین ویژگی بودجه است. حمایت از تولید و اشتغال در دستور کار است.


وی در مورد معافیت‌های مالیاتی و یارانه مستقیم و غیرمستقیم گفت: برای معیشت، استمرار پرداخت یارانه بااعتبار 42500 میلیارد تومان با رشد 20 درصدی، حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت، استمرار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی، استمرار اجرای طرح تحول سلامت 3500 میلیارد تومان، استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه‌ای 15 هزار میلیارد تومان، افزایش 20 درصدی اعتبار یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی، افزایش اعتبار خرید تضمینی گندم با افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول از 5 هزار میلیارد تومان به 8 هزار میلیارد تومان است.


پورمحمدی با اشاره به اینکه امسال طرح بازآفرینی بافت فرسوده مسکن را داریم که هدف آن 100 هزار واحد مسکونی است و سال آینده نیز آن را به سه برابر افزایش‌ خواهیم داد، گفت: بخش مهمی از منابع تهیه‌شده در قالب تسهیلات بانکی، وجوه اداره شده و دیگر منابع وجود دارد.


وی ادامه داد: تسهیلات ارزان‌قیمت برای اشتغال در نظر گرفته‌ شده است. گردشگری، صنایع‌دستی، شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن‌ها، اشتغال حوزه صنعت و معدن و جایگزینی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل در دستور کار است.


معاون سازمان برنامه‌وبودجه از افزایش اعتبار طرح‌های عمرانی به 65 هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود: این رقم حدود 5 درصد نسبت به سال جاری رشد دارد. حمایت از پیمانکاران و حمایت از صادرات در دستور کار است و هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از صادرات غیرنفتی در نظر گرفته‌ شده است.


پورمحمدی در مورد معلمان و فرهنگیان گفت: 2 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در سال آینده در نظر گرفته‌شده است. اعتبارات هزینه‌ای ادارات کل آموزش‌وپرورش 28 درصد افزایش یافت و از 33 به 43 هزار میلیارد تومان رسید.


وی ادامه داد: همچنین 900 میلیارد تومان برای ساخت مدرسه و نوسازی و تجهیز مدارس خواهیم داشت که خیرین هم منابع می‌آوردند که درمجموع 1210 میلیارد تومان می‌شود.


وی با بیان اینکه اعتبارات آب شرب 20 درصد رشد دارد، گفت: خرید تضمینی آب از بخش خصوصی 100 درصد رشد دارد. اعتبار عمرانی محیط‌زیست 18 درصد رشد دارد. هزینه توجه به محیط‌بانان 78 درصد رشد یافته است.


معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به افزایش درآمدهای پایدار بودجه تصریح کرد: اصلاحات مالیاتی، مولدسازی و واگذاری دارایی‌های دولت از اقدامات انجام‌شده است. 30 درصد بودجه مبتنی بر عملکرد شد، امسال افتخار داریم که در سال آینده 100 درصد مبتنی بر عملکرد است که شامل استان‌ها و شرکت‌ها نیز می‌شود. از این به بعد از ثمره این بودجه‌ریزی در بهبود بودجه بهره‌مند شویم.


پورمحمدی با اشاره به اینکه گزارشی از معافیت‌های مالیاتی ارائه خواهد شد، بیان کرد: یارانه مستقیم، غیرمستقیم و پنهان است که شفاف خواهد شد. این موضوع بسیار مهم و جذاب است. نظم در اوراق مالی دولت است.


انتهای پیام/4092/4071/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته