دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مازنی:

حوزه هنری نهاد کم‌خرج و پرفایده انقلاب اسلامی است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی یک نهاد کم‌خرج و پرفایده است، کم کردن اختلافات و تأکید بر نقاط مشترک میان دیدگاه گوناگون ضروری است.
کد خبر : 324935
IMG17351604.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از حوزه هنری، حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی و سیده فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حوزه هنری انقلاب اسلامی حضور یافتند.


نمایندگان مجلس طی بازدیدی از بخش‌های مختلف حوزه هنری در جلسه‌ای با رئیس و مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری به بررسی مشکلات پیش روی فرهنگی کشور پرداختند. در ابتدای این جلسه، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری ضمن خیرمقدم به حجت‌الاسلام مازنی و سیده فاطمه ذوالقدر درباره فعالیت این نهاد انقلابی گفت: بسیار خوشحالیم که امروز در خدمت نمایندگان مردم هستیم. حجت‌الاسلام مازنی از گذشته حوزه هنری را به خوبی می‌شناسد و آشنایی کاملی با این نهاد دارد. حوزه هنری توانسته است طی چهار دهه، نیروهای انقلابی، متعهد و هنرمندی را تربیت کند که امروز به بزرگ‌ترین سرمایه انقلاب بدل شده است. در دهه اول انقلاب ما نیروی انقلابی محدودی داشتیم، اما امروز نیروهای متعهد و دغدغه‌مند انقلاب نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده‌اند؛ به طوری که هرکدام از این نیروهای مستعد در دو دهه قبل حضور داشتند و هرکدام مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌‌کیا‌ برای خودشان می‌شدند.


وی ادامه داد: متأسفانه امروز نیروی انقلابی و متعهد امکانات لازم را ندارد و به شدت با محدودیت منابع و امکانات رو به رو هستیم. در حوزه هنری با حداقل‌ها سعی می‌کنیم که کارها را پیش ببریم؛ به طوری که برنامه‌ریزی ما به نحوی است که در عین مشکلات و سختی‌ها، نگذاریم کاری روی زمین بماند. طی برنامه‌ریزی‌ که داشتیم، بنا بود در یک سال بیش از 20 فیلم ساخته شود؛ اما به دلیل هزینه‌های بسیار بالا نتوانسته‌ایم این برنامه‌ریزی را عملیاتی کنیم. در حوزه کتاب دغدغه بسیاری برای تأمین کاغذ داریم. متأسفانه ما در زمان تجدید چاپ کتاب‌ها ناراحت هستیم که چرا یک کتاب تجدید چاپ می‌خورد و نمی‌توانیم سایر عناوین را به چاپ برسانیم.


رئیس حوزه هنری تصریح کرد: قیمت مواد اولیه نسبت به گذشته بیش از سه برابر شده است؛ از طرفی مردم نیز به ما اعتماد دارند و این اعتماد ثمره تلاش دوستان و عزیزان هنرمندی است که طی این سال‌ها حوزه را به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه های هنر و فرهنگ انقلاب می شناسند. در دوره‌ای آقای زم تأکید داشتند اگر کتاب‌های ما فروش نمی‌رود به دلیل این است که مخاطبین نسبت به عناوین انقلاب و دفاع مقدس کشش و جذبی ندارند، اما امروز می‌بینیم که پرفرو‌ش‌ترین کتاب‌ها کتاب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. هرجا که توانستیم فعالیت درست و هدفمندی داشته باشیم، مخاطبین نیز از کار ما استقبال کردند. ارائه خوب اصلی‌ترین شرط برای رضایت مخاطب، جذب و ماندگاری آن است. هر جا ارائه خوبی نداشتیم مخاطبین دل‌سرد شده و محصول و تولیدات را مورد اقبال قرار ندادند؛ از همین رو باید سعی کنیم مخاطبین را حفظ کنیم و تلاش کنیم به تعداد آن‌ها افزوده شود.


در ادامه، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره سازمان متبوع خود گفت: سازمان سینمایی حوزه هنری یکی از معدود سازمان های سینمایی کشور است که تمامی حلقه‌های تولید فیلم‌سازی را از ایده و تولید فیلم‌نامه تا توزیع و پخش در سینمای خانگی در اختیار دارد. حوزه هنری نزدیک به یک سوم از سینماهای کشور را در مالکیت خود دارد و سعی کرده در حوزه تولیدات مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه، سریال و برنامه‌سازی تلویزیونی نیز فعالیت خود را گسترده کند. مؤسسه رسانه‌های تصویری سوره یکی از مهم‌ترین مؤسسات توزیع و پخش فیلم‌ها در سینمای خانگی است؛ به طوری که مهم‌ترین تولیدات سینمایی کشور توسط این سازمان در قالب سینمای خانگی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در حوزه اکران نیز، ما تلاش داریم فیلم‌هایی را در اولویت قرار دهیم که با مبانی انقلاب اسلامی، تحکیم خانواده و شعائر دینی هم‌سو باشد. ارتباط نزدیک سازمان سینمایی حوزه هنری با هنرمندان، نویسندگان و کارگردانان فرصتی ایجاد می کند که ما در مورد محتوا و برخی موضوعات تبادل نظر داشته باشیم و تعامل مفید و سازنده ای را بسترسازی کنیم.


مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری، نیز درباره فعالیت‌های این معاونت گفت: در حوزه هنری به‌‌جز بخش سینمایی سایر بخش‌ها به عنوان زیرمجموعه معاونت هنری تعریف می‌شود. حوزه سعی کرده است با برگزاری سلسله برنامه‌هایی، دست به برندسازی بزند. شب خاطره، در حلقه رندان، اتفاق ترانه و ... برنامه‌هایی هستند که مورد استقبال مردم قرار می گیرند و ماهانه به شکل سلسله‌وار در تهران و برخی مراکز استانی اجرا می‌شوند. ما مهم‌ترین رسالت خودمان را بر حوزه آموزش و تولید قرار داده‌ایم، به طوری که تربیت هنرمندان و آموزش نیروهای متعهد و انقلابی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های حوزه هنری است. امروز تولیدات حوزه در رشته‌های ادبیات و شعر شرایط بسیار خوبی دارد؛ به طوری که بسیاری از کتاب‌های منتشر شده مورد توجه قرار می‌گیرد. در رشته‌های تجسمی مانند کاریکاتور، کارتون، عکاسی و مجسمه‌سازی فعالیت‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد. گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری یکی از گنجینه‌های کم‌نظیر هنر انقلاب است که تعداد قابل توجهی از تولیدات هنری اصلی را در خود جای داده است.


سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی، درباره فعالیت حوزه هنری گفت: زمانی که با نهادها و متصدیان فرهنگی کشور جلسه داریم از طرف این نهادها گله‌گذاری‌هایی مطرح می‌شود؛ مشکلات بودجه، برخورد سلیقه‌ای و برخی هم‌پوشانی‌ها سبب بروز برخی اختلافات می‌شود، اما بهتر است شاهد تعامل و همکاری بیشتری میان این نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور باشیم. متأسفانه حوزه هنری در اکران فیلم‌ها برخورد سلیقه‌ای دارد و برخی فیلم‌ها را به دلایلی تحریم می‌کند؛ این در حالی است که فیلم‌ها مجوزهای لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ می کنند؛ پروانه تولید، پروانه پخش و ... صادر شده است اما حوزه هنری به دلیل مالکیت برخی سینماها آن‌ها را اکران نمی کند. امیدواریم که در آینده شاهد بروز چنین اختلاف نظرهایی نباشیم.


محمد حمزه‌زاده در پاسخ به موضوع مطرح شده از طرف سیده فاطمه ذوالقدر در خصوص تحریم برخی فیلم‌ها از طرف حوزه هنری گفت: متأسفانه برخی با بزرگ‌نمایی مسئله تحریم فیلم‌ها سعی در افزایش فروش فیلم‌های خود دارند؛ در حالی که سالانه نزدیک به یکصد فیلم در سینماهای مرتبط با حوزه هنری اکران می شود. از زمانی که قرار شد اکران فیلم‌ها مورد توجه قرار گیرد، تنها 12 فیلم از گردونه اکران کنار گذشته شده است؛ یعنی از میان 700 فیلم به طور متوسط تنها 12 فیلم اکران نشده است. ما تلاش می‌کنیم فیلم‌هایی روی پرده به نمایش دربیاید که منطبق با اصول و گفتمان انقلاب اسلامی باشد. برخی فیلم‌ها برخی اصول انقلاب و حتی موضوعات روشن دینی را زیر سوال می‌برند. سود واقعی سینما زمانی است که خانواده‌ها برای دیدن یک فیلم به سینما بیایند. حال باید ببینیم آیا فیلمی را که قرار است اکران شود می‌توان برای خانواده‌ها نمایش داد یا خیر.


حجت‌الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز درباره فعالیت های حوزه هنری گفت: ما در آستانه چهملین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. حوزه هنری نهادی است که با انقلاب متولد شد و با دفاع مقدس به رشد و بالندگی رسید. بهترین تعبیر برای حوزه هنری این است که این نهاد فرهنگی و این مولود انقلاب مجموعه‌ای کم‌هزینه و پرفایده است. مهم‌ترین سرمایه حوزه هنری نیروی انسانی آن و هنرمندانی هستند که در بستر آن تربیت می‌شوند. در این مجموعه انسان‌های بزرگی حضور داشتند که امروز در جمع ما نیستند؛ کسانی که یا به دیار باقی شتافته‌اند یا به دلیل برخی تغییرات دیدگاهی از قطار انقلاب پیاده شده‌اند. امروز جای سید مرتضی آوینی، مرحوم فردی، مرحوم اوستا و بزرگانی همچون حمید سبزواری بسیار خالی است.


مازنی بیان کرد: عده‌ای ژست روشنفکری می‌گیرند و می‌گویند هنر اسلامی نداریم، اما آقای نصر نویسنده کتاب هنر اسلامی که در آمریکا زندگی می‌کند بارها تأکید کرده است که بهترین ترجمه کتاب من را سید مرتضی آوینی انجام داد که نشان می‌دهد حوزه هنری میزبان چه شخصیت‌های تأثیرگذاری بوده است. با توجه به بازخوردها و گزارش‌هایی که ارائه شد، می‌توان دریافت که حوزه هنری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری موفقیت‌های بزرگی کسب کرده است، اما باید در ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها بیشتر شود. زمانی که ما خروجی دانشگاه‌های هنر را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در این زمینه موفقیت زیادی نداشته‌ایم. باید کاری کنیم که فاصله میان این نهادهای انقلابی و دانشگاه‌ها کمتر شود و تعامل و ارتباطات رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد.


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید با تعامل بیشتر به سمت جلو حرکت کنند، گفت: وزارت ارشاد، حوزه هنری و بسیاری از نهادها و سازمان‌ها باید با تعامل بیشتر تلاش کنند تا اختلافات کم‌رنگ‌تر شود و موفقیت‌های بزرگی به دست بیاید. زبان هنر زبان همیشه اثبات‌گرایی نیست و گاهی انتقادی است. نباید با زبان غیر فرهنگی علیه این هنرمندان موضع‌گیری کنیم. باید با تشکیل نظام صنفی، کاری کنیم که مشکلات در درون صنف هنرمندان رفع شود و کار به دستگاه‌های قضایی نکشد.


در پایان این جلسه، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از نمایشگاه کاریکاتور «دونالد سلمان» در گالری ابوالفضل عالی که به موضوع تروریسم می‌پردازد بازدید کردند.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته