دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1397 - 03:12

اضطراب یادگیری را دشوار می‌کند

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سطح استرس و اضطراب در میان دانش‌آموزان بریتانیایی رو به افزایش است.
کد خبر : 310247

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از گاردین، یک مطالعه جدید با هدف بررسی میزان استرس و اضطراب دانشجویان بریتانیا انجام شده است که نشان می‌دهد 20 درصد از آنها از استرس بالینی رنج می‌برند. حتی دانشجویانی که قبل از شروع دانشگاه علائمی از استرس نداشته‌اند در میانه سال دوم تحصیل به سطح قابل توجهی از استرس و اضطراب می‌رسند.


حال سؤال اینجاست که این اضطراب چه بلایی سر دانشجویان می‌آورد؟ اضطراب و استرس بدن شخص را آماده موقعیت‌های جنگ یا گریز می‌کند. به گفته کریس ویلیامز استاد روانشناسی دانشگاه گلاسکو، اگر در معرض تهدید واقعی قرار داشته باشید، افزایش آگاهی و حساسیت بدن می‌تواند جانتان را نجات دهد. اما اگر در هنگام ارائه سخنرانی یا امتحان دادن دچار اضطراب و استرس زیادی شوید که باعث رخ دادن اشتباهی شود یا شما را فلج کند، باید نگران شوید؛ چراکه این استرس نه تنها مفید نیست بلکه روند کاری شما را نیز مختل می‌کند.


دانشمندان هنوز نمی‌دانند در مغز فردی که دچار استرس حاد است، چه می‌گذرد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد استرس و اضطراب روی قشر پیش‌پیشانی، آمیگدال (در حافظه و یادگیری نقشی کلیدی دارد) و پاسخ‌های روانشناسی و رفتاری شخص تأثیر می‌گذارد.


یک محرک بیرونی از نوع لمسی، شنوایی، بینایی، بویایی و چشایی بخش‌‌هایی از مغز شامل آمیگدال را فعال می‌کند. آمیگدال تحت کنترل قشر پیش‌پیشانی است که محرک مرتبط با تهدید را ارزیابی می‌کند. اگر محرک تهدیدآمیز نباشد، فعالیت در آمیگدال کاهش می‌یابد اما اگر محرک تهدیدآمیز شناخته شود، پاسخ ترس آمیگدال ادامه می‌یابد.


به نظر می‌رسد مغز فردی که دچار استرس و اضطراب است، قادر به اتخاذ تصمیم درست نیست و نمی‌داند که از چه چیزی بترسد. به همین دلیل پاسخ ترس آمیگدال سرکوب نمی‌شود و بدن فرد در حالت جنگ یا گریز باقی می‌ماند.


انتهای پیام/4056/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته