دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1397 - 21:00

آغاز کنفرانس سازمان ملل متحد درباره سلاح‌های جنگی خودمختار

کارشناسان چند کشور جهان در کنفرانس سازمان ملل دور هم آمدند تا در مورد تعریف کلی و همچنین روش مقابله با ربات‌های قاتل به اتفاق نظر برسند.
کد خبر : 307441

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ای‌بی‌سی نیوز، سلاح‌های جنگی خودمختار یا ربات‌های قاتل جزو مباحث مدرنی است که با پیشرفت فناوری‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و به دغدغه انسان‌ها تبدیل شده‌اند. در همین راستا، سازمان ملل رسیدگی کنفرانسی را با موضوع سلاح‌های جنگی خودمختار آغاز کرده است.


گفتنی است که تعداد تجهیزات نظامی‌ای که بدون هدایت‌کننده مستقیم عمل می‌کنند، به‌شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی است که کنفرانس سازمان ملل در شهر ژنو رسیدگی به موضوع سلاح‌های جنگی خودمختار را آغاز کرده است.


شرکت‌های سازنده سلاح‌های جنگی با تقویت نرم‌افزارهای موجود در این تجهیزات، هرچه بیشتر قابلیت خودمختاری و تصمیم‌گیری آنها در شرایط مختلف را افزایش می‌دهند. این سلاح‌ها باید تشخیص دهند که با چه افراد و چه خودروهایی بجنگند.


مدافعات و مخالفان


بسیاری از سیاستمدارن و پژوهندگان صلح با توسعه سلاح‌های جنگی خودمختار به مبارزه برخاسته‌اند. توماس کوشن مایستر رئیس هیأت مدیره سازمان غیردولتی فیسینگ فایننس، بر این نظر است که انسان‌ها نباید تصمیم‌گیری درباره قتل انسان‌ها را به یک ماشین واگذار کنند.


توماس کوشن مایستر در این باره می‌گوید: این اقدام اصول قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند؛ زیرا یک ماشین تفاوتی میان خوب و بد قائل نمی‌شود و نمی‌تواند به خطای خود اعتراف کند. او به همین دلیل با استفاده از جنگنده‌های خودمختار در آینده مخالف است.


پل شاری که در وزارت دفاع آمریکا فعالیت کرده است، در اتاق فکر مرکز امنیت آمریکا به تحقیق مشغول است و کتابی نیز در باره همین موضوع منتشر کرده است.


پل شاری به این موضوع از منظری دیگر می‌نگرد و بر این نظر است که ارتش‌های جهان باید از سلاح‌های جنگی خودمختار به طریقی معقول استفاده کنند. او می‌گوید که تجهیزات نظامی خودمختار بسیار دقیق هستند و از این رو می‌توانند شمار تلفات غیرنظامی را در جنگ‌ها کاهش دهند.


کشورهای بسیاری در سازمان ملل متحد خواستار منع و ممنوعیت تجهیزات نظامی خودمختار شده‌اند؛ اما کشورهایی نیز هستند که با توسعه این تجهیزات موافقند. این نظرهای متنوع در حالی مطرح می‌شوند که هنوز بحث بر سر تعریف این تجهیزات نیز در جریان است.


برای سلاح‌های جنگی خودمختار هنوز تعریفی جامع و مورد قبول همگان وجود ندارد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بر این نظر است که منظور سلاح‌هایی هستند که اهداف‌شان را به طور مستقل و بدون دخالت و دستور انسانی انتخاب و به آنها حمله می‌کنند.


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته