دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قدرت چانه‌زنی ترکیه در مقابل آمریکا افزایش می‌یابد؛

نزدیکی ترکیه به ایران در سایه تحریم‌های آمریکا

ایران و ترکیه هردو توسط آمریکا تحریم شده‌اند و به نظر می‌رسد دو کشور برای تقابل با آمریکا به صورت محدود با یکدیگر متحد شوند؛ اما نباید توقع داشت ترکیه منافع خود با آمریکا را فدای ادامه تعامل با ایران کند.
کد خبر : 306584

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا به نقل از احوال نیوز، آمریکا هر دو کشور ایران و ترکیه را تحریم کرده است.


از یک طرف آمریکا با خروج از برجام موجب شد تا مشکلات اقتصادی گریبان دولت ایران را گرفته و شرکت‌های خارجی نیز پروژه‌های ایران را ترک کنند.
از طرف دیگر واشنگتن با آنکارا نیز مشکل پیدا کرده و بر سر دستگیری برانسون، یک کشیش مسیحی آمریکایی، در ترکیه که هم اکنون در زندان به سر می‌برد دو وزیر دادگستری و کشور ترکیه را تحریم کرده است.


آمریکا همچنین به دلیل جدی‌تر شدن اختلافات سیاسی با ترکیه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور را دو برابر کرده است؛ همین امر سبب شد تا ارزش لیر ترکیه به شدت کاهش یابد.


پس از این اقدام، ایران با ترکیه ابراز همدردی کرد و این مسئله موجب شد تا برخی کارشناسان به این فکر بیافتند که این موضوع می‌تواند به شکل‌گیری یک محور مقابله با تحریم توسط ایران و ترکیه منجر شود که بتواند روسیه و چین را نیز جذب کند.
باید توجه داشت که واکنش متحد ایران و ترکیه علیه آمریکا محدود خواهد بود و دو کشور به جای آن که به ایجاد تعهدات دوجانبه بلندمدت و قوی بروند برنامه‌های خود را برای کوتاه‌مدت طرح‌ریزی خواهند کرد.
وزیر انرژی ترکیه اخیراً اعلام کرده است به‌رغم تحریم‌های آمریکا، به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد داد چراکه این کشور نخواهد توانست برای تأمین گاز خود به سمت منابع دیگر برود.


انتظار می‌رود در سایه تحریم‌های آمریکا، ترکیه و ایران در مواردی محدود به یکدیگر نزدیک شوند که از جمله این موارد می‌توان به متحد شدن در برابر جدایی‌طلبان کُرد اشاره کرد.


می‌توان گفت که در واقع فشارهای خارجی نمی‌تواند ماهیت رقابتی دو کشور در جغرافیای خاورمیانه را تغییر دهد.


در دور قبلی تحریم‌ها نیز به‌رغم آن که موجب شد ترکیه و ایران به یکدیگر نزدیک شوند اما دو کشور در مسائل محدودی با یکدیگر همکاری کردند.


ترکیه در زمان شکل‌گیری توافق هسته‌ای نقش فعالی داشت و حتی به ایران پیشنهاد اجرای سوآپ نفتی را داد تا بتواند از فشارها بر تهران بکاهد.


ترکیه همچنین در شورای امنیت سازمان ملل به طرح تحریم ایران رأی منفی داد اما همه این‌ها موجب نشد تا روابط ایران با آنکارا آن‌طور که باید تقویت شود.


باید گفت که اگر روابط ترکیه و واشنگتن به طور کامل خراب شود ترکیه حتماً به سمت نزدیکتر شدن به ایران پیش خواهد رفت اما دیدگاه واقع‌گرایانه به ما نشان می‌دهد که ترکیه احتمالاً از موضوع نزدیک‌تر کردن روابط خود با تهران برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی خود در تعامل با واشنگتن استفاده خواهد کرد.


واشنگتن هم حتماً به حمایت ترکیه برای افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران نیاز خواهد داشت؛ اگر ترکیه بتواند مشکلات خود را با واشنگتن حل کند این کشور حتماً خود را در برابر تحریم واشنگتن برای اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت ادامه تعامل با ایران قرار نخواهد داد و به سمت منافع عمیق‌تر و استراتژیک‌تر خود روی خواهد برگرداند.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته