دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1394 - 11:29

ساخت ابزار کاشتنی که با کنترل از راه دور، داروها را به بخش خاصی از مغز می‌رساند

محققان دانشگاه واشنگتن و ایلنویز یک ابزار بی‌سیم به اندازه موی انسان طراحی کرده‌اند که در مغز کاشت می‌شود و می‌توان با آن از راه دور، داروها را با یک کلیک به مغز رساند.
کد خبر : 28844

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BusinessInsider، این محققان برای نخستین بار توانستند با موفقیت این ابزار را در مغز یک موش بکارند اما امیدوارند که روزی از این ابزار در بدن انسان‌ها و برای درمان افسردگی، بیماری صرع و ناراحتی‌های دیگر عصبی استفاده کنند.


این ابزار قابل کاشت می‌تواند نور یا دارو را به بخش‌های خاص و مورد نیاز مغز برساند زیرا برخی از داروها باید در بخش‌های خاصی از مغز برسند تا بقیه بخش‌های مغز از عوارض دارو در امان باشند.


مایکل براچس، پروفسور علم بیهوشی و عصب‌شناسی دانشگاه واشنگتن، در این‌باره گفت: «در آینده، می‌توان داروهای درمانی را با نور فعال کرد».


وی افزود: «به وسیله یکی از این ابزارهای ریز که در مغز کاشته می‌شود، از نظر تئوری می‌توانیم داروی خاصی را به بخش خاصی از مغز بفرستیم و آن دارو را با کمک نور در آن قسمت مغز فعال کنیم».


این ابزار قابل کاشت که همانند بافت مغز نرم است، چهار محفظه دارد که می‌تواند داروها را با فشار یک دکمه در بخشی از مغز رها کند. این ابزار می‌تواند همچنین با استفاده از فلش‌های نور و کنترل از راه دور، سلول‌های مغزی خاص را فعال کند.


مترجم: نسترن صائبی




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب