دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1397 - 14:08
در نشست خبری قائم‌مقام نمایشگاه کتاب مطرح شد:

فروش 130 میلیاردی نمایشگاه کتاب

امیرمسعود شهرام‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه از فروش 130 میلیاردی نمایشگاه کتاب تا این لحظه خبر داد.
کد خبر : 279613

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، در ابتدای این نشست امیرمسعود شهرام‌نیا؛ قائم‌مقام نمایشگاه کتاب گفت: از آنجایی که بلیت‌فروشی برای نمایشگاه نداریم چندان آمارمان قابل اتکاء نیست اما فضای نمایشگاه نشان داد رشد جمعیت نسبت به سال‌های گذشته قابل توجه است و چیزی حدود 20 درصد رشد داشته است.


وی اضافه کرد: رکورد نمایشگاه در برخی از روزها طی همان 4 ساعت آغازین نمایشگاه شکسته شد و همین امر، هم‌ رضایتمندی مردم و هم رضایت نسبی ناشران را نشان می‌دهد.


شهرام‌نیا درباره آمار فروش توضیح داد:‌ شبکه پزهای بانک عامل در نمایشگاه، بانک شهر بود اما طبق برآوردها ما 40 درصد هم خارج از شبکه بانک شهر خرید و فروش داشتیم. در حال حاضر 89 میلیارد تومان تا ساعت 13 امروز از طریق بانک شهر خرید کتاب انجام شده که با 40 درصد خارج از شبکه بانکی چیزی حدود 130 میلیارد تومان شده است. این مبلغ نسبت به سال گذشته رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.


شهرام‌نیا اظهار کرد: در این دوره 16 درصد تراکنش‌ها بیشتر شده یعنی فروش‌های خرد بیشتر بوده که این اتفاق بسیار مبارک است.


در ادامه این نشست محمد رضوانی؛ مدیر کمیته تشریفات نمایشگاه کتاب اظهار کرد: بعد از وقفه‌ای 4 ساله، امسال مقام معظم رهبری به نمایشگاه آمدند، همچنین ریاست مجلس و معاونان قوه قضاییه، 4 تن از وزرا و معاونان ریاست جمهوری و شخصیت‌های دولتی به صورت مجزا از نمایشگاه دیدن کردند. به‌علاوه 58 نفر از نمایندگان مجلس و 17 هیات خارجی در کنار 90 تن از شخصیت‌های فرهنگی و افراد تاثیرگذار به مصلی امام خمینی آمدند.


همایون امیرزاده؛ سخنگوی نمایشگاه کتاب در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: تعیین سخنگو که از دو سال گذشته انجام شد به معنای انسداد خبری نبوده چرا که اتفاقاتی که در نمایشگاه افتاد بر هیچ کسی پوشیده نیست.


وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های رسانه‌ای این بود که در کنار حضور سخنگو برای بیان دیدگاه‌های کلی مجموعه انسداد خبری به وجود نیاید بنابراین میزان اخبار بیشتر توسط مجموعه انجام شد. در این میان رسانه هم به کمک نمایشگاه آمد و ما هم تمام عملکرد مجموعه و اهالی رسانه‌ را رصد کردیم.


وی تاکید کرد: چه روزهایی که سیل خروشان مشتاقان به مصلی امام خمینی می‌آمد و چه در روزهایی که تن‌مان به خاطر بارش باران می‌لرزید تمامی خبرنگاران در گزارش‌هایشان نگاه منصفانه داشتند. در حوزه‌ نظارتی ما طی 9 روز 20 جلسه برای رسیدگی به تخلفات برگزار کردیم.


امیرزاده بیان کرد: ‌اتفاقاتی که شکل می‌گیرد بستری دارد و برخوردهایی که انجام می‌شود از جمله مسائلی است که سرریز مشکلات حوزه نشر کتاب است. برای مثال افست، قاچاق کتاب، ارائه فروش کتاب به سایر ناشران بسترشان در نمایشگاه کتاب نیست از طرفی گردش اقتصادی نشر اقتضا می‌کند که از نشر حرفه‌ای صیانت کند. 371 گزارش بررسی شد، 241 رای نسبت به تخلف ناشران صادر شد و 95 ناشر متخلف از حضور در نمایشگاه سال بعد منع شدند البته تجدیدنظر اختیاری است که ناشران می‌توانند اعتراض‌شان را با آن اعلام کنند.


وی ادامه داد: در بحث نقد کردن بن‌های کتاب مثل ارائه فروش سایر کتاب‌ها که از مسائل سرریز است برای سال آینده فکری خواهیم کرد که مشکل یارانه‌ها را به حداقل رسانیم. اینکه از میان 35 هزار کارت هوشمند شارژ شده هیچ تخلفی نداشتیم بنابراین می‌توان از روش‌های موازی با آن برای سال آینده استفاده کنیم.


محسن جوادی؛ رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت:‌ برگزاری نمایشگاه در مصلی آمار خوبی را به دنبال داشته که شامل اضافه شدن جمعیت بازدیدکنندگان، فروش بیشتر، فعالیت‌های بین‌المللی، آشنایی نویسندگان داخلی و خارجی و همچنین جدی‌تر شدن جلسات رونمایی کتاب بود.


وی اضافه کرد: البته کاستی‌هایی نیز در این رویداد فرهنگی وجود داشت که از جمله آن فشردگی نشر عمومی در یک فضا بود که حتی راه رفتن در شبستان را سخت می‌کرد این هم اتفاق خوبی بود و هم تردد افراد را با مشکل روبرو می‌کرد. در آینده باید فکر کنیم که نشر عمومی چه چینشی داشته باشد و اینکه بر اساس اعتراضاتی که در این دوره شاهد بودیم غرفه‌ها بر چه اساسی طراحی شوند. مهم‌تر از آن درباره مدیریت نمایشگاه باید بحث‌هایی داشته باشیم که به چه شکل انجام شود بهتر است که بعد از نمایشگاه و تا اسفند ماه بدانیم که میهمان و شهر ویژه ما در دوره بعدی چه شهر و کشوری است.


رئیس نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: از نقاط مثبت نمایشگاه طیف‌های مختلف بازدیدکنندگان بود که انسجام فرهنگ ایرانی را در کنار فرهنگ بنیادین اسلامی نشان می‌داد. تیپ میهمانانی که وارد نمایشگاه می‌شدند از جناح‌های مختلف فکری و اساتید برجسته دانشگاهی و علمای حوزه علمیه بود که نشان می‌داد کتاب می‌تواند به دور از بحث‌های سیاسی ارتباط جامعه و وحدت را برقرار کند.


وی در ادامه به حضور مقام معظم رهبری در روز گذشته اشاره کرد و افزود: بازدید رهبر عظیم‌الشان انقلاب بر اعتبار نمایشگاه افزود و من امیدوار هستم کتاب بتواند به عنوان هویتی برای ایرانیان شناخته شود و نام ایران و فرزندان آن را با عنوان کتاب‌های ایرانی بشناسند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته