دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1393 - 16:47

گاز طبیعی مایع، سوخت پاک کشتی‌های بزرگ باربری

دانشمندان در یک تأسیسات پژوهشی در کپنهاگ دانمارک، موتوری برای کشتی ساخته‌اند که منحصر به فرد است. این موتور هم با سوخت دیزل کار می‌کند و هم با گاز طبیعی مایع و طوری طراحی شده تا گسیل گازهایی مثل دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را کاهش دهد.
کد خبر : 2727

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از بیزینس‌تایمز، محققان این پروژه به نام helios-fp7 می‌گویند که کار کردن با موتور تفاوت چندانی با موتورهای دیزل که معمولا در کشتی‌های دیگر به کار می‌رود، ندارد.


مایکل جانسون کرایگر، مهندس مکانیک این پروژه می‌گوید: «کارگران کشتی صفحه‌های نمایش دیگری در اتاق فرمان در اختیار دارند. تنها کار اضافه‌ای که باید انجام دهند این است که هرگاه لازم بود گاز را تحت فشار قرار دهند».


پژوهشگران می‌گویند که بزرگترین چالش، ساخت قطعه‌های جدید با مواد نوین بود تا بتوان از ایمن بودن موتور اطمینان پیدا کرد.


کرایگر در مورد سیستم این موتور می‌گوید: «گاز، تحت فشار تقریبا 300 اتمسفر قرار دارد. سیستم ما متشکل از لوله‌های درونی و بیرونی، دیواره دو جداره‌ای می‌سازد. لوله بیرونی مرتبا تخلیه می‌شود. شارِ گاز را هم مرتباً اندازه می‌گیریم. در نتیجه می‌توانیم تشخیص دهیم آیا در این سیستم نشت گاز وجود دارد یا نه».


اما چگونه می‌توان دید که پس از تزریق سوخت، درون موتور چه رخ می‌دهد؟


یوهان فردریک هولت، مهندس اپتیک و لیزر که با این پروژه همکاری می‌کند، می‌گوید: «با دوربین‌های پرسرعت و آندوسکوپ توانستیم درون موتور را ببینیم. فرآیند ورود گاز طبیعی با فشار زیاد و احتراق آن با شمع‌های دیزلی درون موتور را بهتر متوجه شدیم. این فهم بیشتر به ما امکان می‌دهد که زمان‌بندی و آراست هندسی انژکتور (تزریقگر)های مختلف را بهینه کنیم و بازدهی احتراق گاز را به بیشترین مقدار ممکن برسانیم».


صاحبان کشتی تاکنون بیش از ۱۰۰ موتور از این نوع را برای تجهیز ناوگان‌هایشان خریده‌اند. خریداران اطمینان دارند که این سرمایه‌گذاری آنها در آخر برایشان سودآور خواهد بود زیرا مقررات محیط زیستی در بخش دریانوردی مرتباً سخت‌تر می‌شود.


پیتر اندرسون، مدیریت کشتی شرکت حمل ونقل دریایی در اروپا می‌گوید: «باید چشم‌انداز درازمدت را ببینید. کشتی شما بین ۲۵ تا ۳۰ سال کار خواهد کرد و در این محیط زیست دیگر نمی‌توانید سوخت‌هایی را به کار ببرید که گوگرد زیاد داشته باشد. وقتی این طور به مسئله نگاه کنید، می‌بینید که این راه حل به نفع هر دو طرف است».


اینک پژوهشگران چشم به آینده دارند. فناوری لازم برای استفاده 100 درصد از گاز طبیعی برای تامین سوخت موتور کشتی‌ها به بلوغ رسیده است. چیزی که اینک باید فراهم شود، زیرساخت‌های لازم و مواجهه با واقعیت‌های بازار سوخت است.


۹۹ درصد ناوگان تجاری دنیا کشتی‌هایی هستند که با موتور دیزل کار می‌کنند و پژوهشگران باور دارند بازار بالقوه بزرگی برای کالای آنها وجود دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته