دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 اسفند 1396 - 12:11
مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت:

زنان می‌توانند نقش پررنگی در بهبود چالش‌های جامعه داشته باشند

مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: دانشگاه محلی‌ست که افراد باید آنجا ساخته شوند و بعد وارد جامعه شوند، متاسفانه دانشگاه نه فقط برای دخترها بلکه به طور کل نتوانسته بستر فرهنگی مناسبی ایجاد کند. دانشگاه را فضای رخوت فرا گرفته است و مقداری تحرک هم که وجود دارد بیشتر جنبه‌های سیاسی دارد.
کد خبر : 266329

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نقش دختران و زنان روز به روز در عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دیگر عرصه‌های مشارکتی رو به افزایش گذاشته است. ظرفیت پذیرش دختران در دانشگاه‌های ایران نیز افزایش پیدا کرده است تا جایی که در برخی از رشته‌‌ها تعداد دانشجویان دختر از پسران بیشتر است.


به تبع این افزایش روزافزون دختران در دانشگاه‌ها قطعا آسیب‌ها و فرصت‌های جدیدی نیز برای آنها پدید آمده است. معصومه زورمند دبیر واحد خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معضلات دانشجویان دختر در محیط دانشگاه و خوابگاه، از حضور و مشارکت آنها در تشکل‌ها و عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و از فرصت‌هایی که زنان برای اعتلای کشور و جامعه می‌توانند ایجاد کنند، سخن گفت.


زورمند درباره نحوه پرداخت به مساله زنان در تشکل دانشجویی گفت: موضوعاتی در حوزه زنان مطرح می‌شود که واقعا اولویت و مطالبه اصلی زنان نیستند، مسائلی مثل بحث ورزشگاه رفتن خانم‌ها، حجاب اجباری واقعا موضوعاتی نیستند که مطالبه اصلی زنان باشند.پرداختن به این موضوعات ابتدا در شأن جنبش دانشجویی نیست. این مباحث در جامعه مطرح و به آنها پرداخته می‌شود و درمورد آنها سیاه‌نمایی هم می‌شود.


وی افزود: به نظرم وظیفه اصلی تشکل‌های دانشجویی مخصوصا خواهران این است که روی این موارد به صورت جدی کار کنند و راهکار صحیح ارائه دهند، دانشجویان می‌توانند اثرگذاری مناسبی روی جامعه داشته باشند. با توجه به فضای رسانه‌ای که در حال حاضر وجود دارد بستر مناسبی را مهیا می‌کند برای اینکه دانشجویان بتوانند حرف‌هایشان را منعکس کنند.


مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت اظهار کرد: اتحادیه دفتر تحکیم وحدت که از سال گذشته در حوزه زنان به طور جدی ورود کرده است و به تبع آن دفاترمان در این زمینه‌ها کارهایی را آغاز کرده‌اند، به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم ولی مسیر به درستی طی می‌شود.


زورمند ادامه داد: در چند دانشگاه‌ نشریات ویژه دختران داریم و دانشجویان برنامه‌هایی را در این حوزه برگزار می‌کنند که به بررسی مطالبات اصلی زنان و چالش‌ها و مشکلاتی که به صورت جدی وجود دارد بررسی کنند.


دانشگاه محلی‌ست که افراد باید آنجا ساخته شوند و بعد وارد جامعه شوند، متاسفانه دانشگاه نه فقط برای دخترها بلکه به طور کل نتوانسته بستر فرهنگی مناسبی ایجاد کند. دانشگاه را فضای رخوت فرا گرفته است و مقداری تحرک هم که وجود دارد بیشتر جنبه‌های سیاسی دارد که خیلی مناسب نیست.

وی گفت: از لحاظ کمی نیز در برخی حوزه‌ها ورود نشده است، اما باید سیر رشد را دید. باید بررسی کرد سال گذشته چه تعداد برنامه برگزار شده است و چه مقدار توانسته‌اند دغدغه‌مندی ایجاد کنند و اکنون در چه نقطه‌ای هستیم؛ اگر از این منظر بررسی کنیم اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با رشد قابل توجهی روبرو بوده‌ایم.


مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با اشاره به مهمترین معضلات دانشجویان دختر در دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه محلی‌ست که افراد باید آنجا ساخته شوند و بعد وارد جامعه شوند، متاسفانه دانشگاه نه فقط برای دخترها بلکه به طور کل نتوانسته بستر فرهنگی مناسبی ایجاد کند. دانشگاه را فضای رخوت فرا گرفته است و مقداری تحرک هم که وجود دارد بیشتر جنبه‌های سیاسی دارد که خیلی مناسب نیست.


وی بیان کرد: جمعیت زیادی از دانشجوها را دختران تشکیل می‌دهند و همین مساله اهمیت مشکلات دختران را خیلی بیشتر و پررنگ‌تر می‌کند. باید فعالیت‌های فرهنگی انجام شود تا دختران بعد از اتمام تحصیلشان آرمان‌های اشتباهی انتخاب نکنند. این اتفاق متاسفانه دانشگاه محقق نشده است و تنها همت دانشجویان را می‌طلبد.


زورمند درباره حضور دختران دانشجو را در تشکل‌هایی دانشجویی گفت: مشارکت خانم‌ها و احساس دغدغه‌مندی آنها برای حضور در تشکل‌ها واقعا از نظر کمی بهبود یافته است و از جهت کیفی نیز کمی بهتر شده است. شاید برخی از دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه‌ با مسائل آشنا نباشند ولی دغدغه‌‌ای که خودشان دارند، منجر به این می‌شود که از نظر کیفی هم به سطح لازم برسند.


مسئول خواهران اتحادیه دفتر تحکیم وحدت افزود: معمولا بحث‌های محتوایی وظیفه خانم‌هاست و در این زمینه همیشه هم حضور داشته‌اند. در دفتر تحکیم وحدت این گونه نیست و به حضور خانم‌ها اهمیت داده می‌شود با این تعداد دختری که در دانشگاه وجود دارد واقعا نمی‌توان این ظرفیت را نادیده گرفت.


وی درباره نقش خانم‌ها را در پیشرفت علمی کشور و اعتلای جامعه اظهار کرد: خانم‌ها مهمترین نقش را در فرهنگ اجتماعی و تربیتی دارند. آقایان از نظر علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و .... رشد کنند، از سمت مادران و همسران خودشان حمایت شده‌اند.


زورمند در پایان گفت: اگر خانم‌ها همت جدی داشته باشند می‌توانند نقش پررنگی در بهبود چالش‌هایی که در اجتماع متوجه خانم‌ها یا کل جامعه است، داشته باشند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته