پاسخ استاد نمونه کشور به علت رونق دکان مقالهنویسی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر منیژه لیلاق در آیین نکوداشت اساتید نمونه کشور که صبح امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از رؤسای دانشگاهها در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: رسیدن به این عنوان کار سختی بود، به ویژه در خوزستان. در شهری که 8 سال میدان تاختوتاز جنگ بود و مدتهاست به دلیل شرایط بد آب و هوایی، گرد و خاک، ریزگرد و غیره گرفتار است و همچنین وقتی که باید بین کار و خانواده و تربیت فرزند توازن ایجاد کنیم، رسیدن به عنوان استاد نمونه کشور بسیار سخت است.
این استاد نمونه کشور با اشاره به اینکه عوامل فردی، خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و دانش انجام پژوهش از جمله عواملی است که میتواند یک استاد را به این نتیجه برساند، تاکید کرد: جامعه میتواند باعث ترقی یا مانع پیشرفت افراد شود. نگرش منفی به پیشرفت در زنان میتواند خودکارآمدی آنها را کاهش دهد. نگرش قانونگذاران در تصویب قوانین که افرادی را تشویق به رشد و تعالی کند خیلی موثر است.
لیلاد تاکید کرد: مدارس با برخورد و برنامههای مناسب میتوانند احساس پیشرفت و تکامل را در همان سالهای اول در جوانان ایجاد کنند. پیشرفت و ترقی هر کشور را با پژوهش آن میسنجند، لذا یکی از اهداف آموزش عالی باید تربیت محققان باشد. محققانی که میتوانند نظرات مخالف را تحمل کنند.
این استاد نمونه کشوری در ادامه عنوان کرد: در کشور ما تحقیقاتی که در سطح طرح پژوهشی و پایاننامه انجام میشود کم نیستند، بودجه زیادی را هم به خود اختصاص میدهند، اما متاسفانه از نتایج آنها کم استفاده میشود و در قفسه کتابخانهها خاک میخورند.
وی با طرح این سوال که چرا دکان پایاننامه و مقالهنویسان رونق دارد، گفت: علتش مجهز نبودن دانشجو به دانش، بودجهبر بودن پژوهش، مدرکگرایی و در دسترس بودن فروش مقاله و غیره است، اما علتش هرچه باشد فاجعهبار است. متاسفانه نتایج پژوهشهایمان همان نتایج پژوهشهای قبلی است و وقتی سنگبنا کج باشد، تا ثریا میرود دیوار کج.
این استاد نمونه کشوری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از رسالتهای دانشگاهها باید پرورش ذهنهای ارزیاب در دانشجویان، هدایت پژوهش در مسیر صحیح و تربیت محققان با انگیزه و تلاشگر باشد.
انتهای پیام/