دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری دومین جشنواره باران مطرح شد

دکتر محمود عزیزی: جامعه امروز ما کسل است و نیاز به نشاط دارد

نشست خبری دومین جشنواره باران رحمت صبح امروز با حضور حمید شاه آبادی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر، حسین پارسایی دبیر جشنواره، محمود عزیزی دبیر افتخاری گروه فیلم و تئاتر و چند تن از دبیران دیگر بخشها در خانه هنرمندان برگزار شد.
کد خبر : 24580

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا شاه‌آبادی در نشست خبری دومین جشنواره باران رحمت گفت: «جشنواره باران رحمت دومین سال خود را در شرایطی آغاز می‌کند که مسئله آموزش در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار گرفته است. جشنواره نماد عملی مأموریت‌های موسسه فرهنگ و هنر است که اگر بخواهیم همه توان و ظرفیت دانشگاه علمی- کاربردی را به‌کار گیریم این جشنواره بهترین فرصت خواهد بود.»


وی بیان کرد: «سال گذشته در باغ موزه قصر این جشنواره برگزار شد که با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شده بود زیرا فرهنگ و هنر هیچ‌گاه در خلاء اتفاق نمی‌افتد بلکه قطعاً باید آموزش‌ها در جاهایی بروز و ظهور پیدا کند.»


وی ادامه داد: «در ماه مبارک رمضان که ماه احترام و تکریم به ساحت قرآن کریم بهترین زمان برای برگزاری جشنواره باران رحمت است؛ بنابراین دانشجویان با حضور در این جشنواره قرآنی می‌توانند دین خود را به قرآن ادا کنند.»


جشنواره فرصتی برای منصه ظهور رساندن توانایی دانشجویان


شاه‌آبادی اظهار کرد: «این جشنواره برای به تصویر کشیدن و به نمایش گذاشتن تمام توانایی دانشجویان در رشته‌های مختلف است. جشنواره فرصتی است تا دانشجویان مهارت‌هایشان را به منصه ظهور رسانند.»


وی تأکید کرد: «از ویژگی‌های این جشنواره این است که تمام آثار ارائه‌شده کارهایی است که بر اساس مهارت‌هایی که دانشجویان آموخته‌اند انجام می‌شود و به طور کل جشنواره دانشجویی است. اگر چه حضور اساتید نیز در تراز جشنواره نقش تعیین‌کننده دارد.»


وی اعلام کرد: «ما برای اینکه جایگاه جشنواره را درست تبیین کنیم در داوری‌ها سعی کرده‌ایم از افرادی استفاده کنیم که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی ارزیابی آثار را بر عهده دارند.»


شاه‌آبادی ادامه داد: «اقدام مهمی که موسسه علمی کاربردی انجام داده این است که دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. مهم‌ترین مأموریت ما این است که دانشجویان را برای پذیرش شغل آماده کنیم که این امر بیانگر پتانسیل مراکز علمی کاربردی است.»


کارگاه‌های آموزشی


وی در خصوص جشنواره تئاتر باران عنوان کرد: «این جشنواره دارای ورکشاپ‌های آموزشی است که در وهله اول توانایی‌های دانشجویان را نشان می‌دهد و در گام بعد مهارت‌های آنها را تکمیل می‌کند.»


شاه‌آبادی با اشاره به اینکه از شخصیت‌های خارجی برای حضور در کارگاه‌های آموزشی دعوت‌شده است بیان کرد: «قرار است جشنواره نمادی از پتانسیل‌های موجود مراکز علمی کاربردی باشد زیرا آثار به لحاظ کمی و کیفی بسیار ارزشمند هستند و دارای ویژگی‌های خاصی هستند.»


حسین پارسایی نیز عنوان کرد: «به نظرمی رسد که ظرفیت‌ها و مهارت‌های مراکز علمی کاربردی تا امروز نادیده گرفته‌شده و یا شاید آن‌طور که می‌بایست دیده نشده است.»


پیش‌بینی ارائه 160 اثر


وی پس از معرفی دبیران افتخاری بخش‌های مختلف جشنواره اظهار کرد: «پیش‌بینی می‌کنیم از میان ۱۱۶۹ اثر رسیده به جشنواره ۱۶۰ اثر در قالب جشنواره ارائه شود که از این میان ۳۰ اثر به تایپوگرافی، ۱۹ اثر به تصویرسازی، ۲۸ اثر به پوستر، ۱۱ اثر به نقاشی، 19 اثر به بخش جنبی، ۲۱ اثر در بخش خوش‌نویسی و ۱۹ اثر در بخش تئاتر صحنه ای و خیابانی ارائه شود البته در بخش فیلم کوتاه آثار هنوز داوری نشده‌اند و تعداد کارهای پذیرفته‌شده در بخش نگارگری نیز در حال حاضر مشخص نیست.»


دبیر دومین دوره جشنواره باران رحمت اعلام کرد: «آثار بخش عکاسی در حال داوری است و در بخش‌های نقاشی و عکاسی ۲ بخش رقابتی را خواهیم داشت که در جشنواره و کارگاه خواهد بود. آثار بخش نقاشی و عکاسی در طول ایام جشنواره زیر نظر اساتید با موضوع آب و آینه پرداخته می‌شود. همچنین آثار بخش عکس با عنوان عکس شب و با مشارکت گروه آسمان شب در قالب نمایشگاه عرضه می‌شود.»


وی افزود: «کتابی با عنوان «پای منبر خدا» نیز آماده‌شده و به چاپ رسیده که در آن به سوره یس پرداخته‌ایم. در تایپوگرافی نیز ۱ استاد از کشور ترکیه دعوت‌شده تا به مدت ۴ روز کارگاه آموزشی برپا کند. همچنین برای بخش خوش‌نویسی نیز چندین طراحی انجام‌شده که در ایام جشنواره آثار تولید شود.»


اجرای نمایش‌خیابانی و ویژه برنامه رخصت در محوطه بیرونی


پارسایی گفت: «در فضای بیرونی مجموعه خانه هنرمندان اجرای آثار خیابانی با مشارکت دانشجویان و ویژه‌برنامه رخصت برپا خواهد شد همچنین در شب‌های احیاء خانه هنرمندان میزبان برنامه ویژه تا سحر خواهد بود.م


وی از کارگاه نورپردازی به‌عنوان برنامه‌های جنبی این جشنواره یادکرد و افزود: «فضای بیرونی خانه هنرمندان با آثار میدانی اختصاص دارد و سال امیرخانی مکانی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌ها خواهد بود. همچنین سالن شهناز برای افتتاحیه و اختتامیه جشنواره در نظر گرفته‌شده و تالار استاد انتظامی در ایام جشنواره در ۲ ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱ اجرای نمایش خواهد داشت. گالری میرمیران و پاییز نیز آثار نمایشگاهی را به مخاطبان عرضه خواهند کرد. مراسم اختتامیه این جشنواره ۲۳ تیرماه ساعت ۱۸ در سالن استاد شهناز برگزار می‌شود.»


عملکرد جشنواره در راستای از بین بردن خلأها


محمود عزیزی نیز بیان کرد: «مجموعه فعالیت‌هایی که به‌عنوان خروجی از آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارد جوشش و کنشی را ایجاد می‌کند که درنهایت امید را در دل جوانان زنده نگه می‌دارد.»


وی بیان کرد: «یکی از مسائل موجود میان دانشجویان این است که افراد کار بلد از جشنواره بیرون نمی‌آیند بنابراین این موسسه در حال جبران مافات است و تلاش می‌کند تا توجه ویژه ای برای مهارت افراد ایجاد کند و بسیاری از خلاءها را از بین برد.»


وی اظهار امیدواری کرد: «موسسه علمی کاربردی درصدی از نیازهای موجود برای مهارت افرادی را انجام دهد. مؤسسات علمی کاربردی در حال پاسخگویی نیازها هستند و بر این نکته تأکید دارند تا زمان بیشتری برای عملیاتی کردن تکنیک‌ها ایجاد شود. امیدوارم با بررسی خروجی این فعالیت‌ها در جشنواره مسئولانی که کارهایشان ساخت زیر ساخت‌ها است کمی فکر کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند و از امکانات بهره بگیرند.»


دبیر افتخاری بخش عکس در سخنانش به حضور ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف آموزشی اشاره کرد و افزود: «ما در تربیت نیروی متخصص علاوه بر تمام کاستی‌ها به حد قابل قبولی دست پیدا کرده‌ایم و اکنون مشکل در جذب نیروهای تربیت‌شده است.»


وی تأکید کرد: «دغدغه امروز ما پیوند میان محور اشتغال و آموزش است.»


مصطفی آقا میری نیز به نیاز جامعه به نشاط اشاره کرد و افزود: «حرکت اجتماعی هنر در حرکات اجتماعی اثری انکارناپذیر است.»


وی در سخنانش از حمید شاه‌آبادی به‌عنوان حامی هنر نام برد و اظهار کرد: «متأسفانه در شرایط امروز با فرار مغزها مواجه هستیم که این خروجی همچون قطره‌های روغن برای مجموعه مکانیکی است. جامعه امروز ما کسل است و نیاز به نشاط دارد همچنین بخش عمده ورودی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که مادران فردا هستند بنابراین باید به مسائلی چون ایجاد نشاط توجه ویژه ای داشته باشیم.»


وی افزود: «رویکرد امروز دانشگاه این است که آدم‌هایی با دیدگاه‌های بزرگ را تحویل جامعه دهد.»


در پایان این مراسم پوستر جشنواره توسط حمید شاه‌آبادی رونمایی شد و حسین پارسایی درباره این پوستر عنوان کرد: «سه طرح در این خصوص ارائه شد که درنهایت طرح احسان یوسفی از علمی کاربردی واحد ۴۷ پذیرفته شد که امروز در قالب این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته