دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری جشنواره فیلم پرواز عنوان شد:

ارسال ۳۰۰ فیلم خارجی به جشنواره بین‌المللی پرواز/ سازمان‌های زیربط هیچ کمکی به جشنواره نکردند

علی علایی؛ مشاور دبیر سومین جشنواره بین المللی فیلم پرواز ضمن انتقاد از عدم حمایت سازمان‌های زیربط از این جشنواره، گفت: سینما می‌تواند بهترین وسیله برای فرهنگ‌سازی در خصوص شناخت جامعه از توانایی‌های افراد معلول باشد‌.
کد خبر : 237459

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره بین المللی فیلم پرواز، فاطمه امیری امروز در نشست خبری با بیان اینکه این جشنواره ویژه مسائل معلولیت است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با آثار ساخته شدا در حوزه معلولیت، پلی بین جامعه معلولان و هنرمندان بسازیم و از طرفی با فرهنگ‌سازی در سطح اجتماع، مشکلات و مسائل معلولان و خانواده‌های این افراد را مورد توجه قرار دهیم.


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز افزود: متاسفانه در جامعه ما به افراد معلول به عنوان معضل، خدمات‌گیر، پرخرج و هزینه‌بر نگاه می‌شود در حالیکه ثابت شده با همراهی و همگامی مراجع و مسئولین و نهادهای زیربط می‌توان با آموزش‌های به موقع و افزایش توانمندی‌ معلولان، به پررنگ شدن نقش این افراد در جامعه کمک کرد.


وی با بیان اینکه تلاش ما بر برگزاری هرچه شایسته‌تر این جشنواره و تغییر نگرش مثبت در جامعه است، گفت: هیات داوران دوره سوم در حوزه تخصصی متشکل از دکتر کمالی رییس دانشگاه توانبخشی و علوم بهزیستی، روان‌بخش صادقی یکی از برجسته‌ترین انیماتورهای کشور، مهرداد سلیمانی و کریم لک‌زاده است.


امیری با اشاره به بخش بین‌الملل این جشنواره، افزود: مریم پیربند، ویشکا آسایش، افسانه پاکرو، منصور فروزش، مهرداد سلیمانی و دو داور بین‌المللی هیات داوران این بخش را تشکیل می‌دهند.


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز هیات داوران بخش ملی جشنواره را نیز متشکل از هدیه تهرانی، رزاق کریمی، علی علایی، مسعود امینی، حمید نعمت‌الله، روان‌بخش صادقی و جابر قاسم‌علی عنوان کرد.


وی ادامه داد: ۱۰۸ فیلم در بخش ملی به جشنواره ارسال که از این تعداد ۳۷ فیلم انتخاب شد، همچنین در بخش بین‌الملل نیز از ۳۰۰ فیلم ارسال شده ۲۸ فیلم انتخاب و ۱۴ فیلم برای بخش نهایی آماده شده است.


امیری با بیان اینکه ۳۰ اثر در بخش فیلم‌نامه و تعدادی فیلم موبایلی به جشنواره ارسال شده است، اظهار کرد: در بخش نهایی بهترین بازیگر زن و مرد، بهترین فیلم جشنواره، بهترین فیلم مستند، بهترین انیمیشن، بهترین فیلم داستانی، بهترین فیلم‌نامه و ۳ شخصیت انتخاب خواهند شد.


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز در خصوص مراسم اختتامیه نیز افزود: فردا ساعت ۱۹ مراسم اختتامیه با حضور و نمایش توانمندی‌های افراد معلول (قرائت قرآن، خواندن سرود ملی توسط گروه ناشنوایان هزاردستان و غیره) برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین برای تقدیر از آثار برگزیده از ۱۰ دانش‌آموز معلول بهره خواهیم برد.


به گفته امیری سخنرانان مراسم اختتامیه که با حضور چهره‌های سینمایی و هنرمندان برجسته برگزار خواهد شد، متشکل از لاوروش نماینده منطقه‌ای یونسکو، مسجدجامعی، ابتکار است.


عدم حمایت مالی و معنوی وزارت‌خانه‌ها و سازمان بهزیستی از جشنواره


در ادامه این نشست، علی علائی مشاور دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز با بیان اینکه موضوع معلولان موضوعی درگیرکننده است، اظهار کرد: فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال شده بسیار درگیرکننده و تکان‌دهنده بود.


وی تاکید کرد: این فرصت خوب را نباد از دست داد و باید خانواده‌های افراد معلول، معلولان و هنرمندان ببینند کسانی که با مشکلات معلولیت دست و پنجه نرم می‌کنند چگونه بر مشکلاتشان فائق آمده و از افراد به ظاهر سالم پیشی گرفته‌اند.


علائی با بیان اینکه دغدغه من معرفی بهتر و دیده شدن این فیلم‌ها است، گفت: نباید اینگونه باشد که معلدلی را به یک برنامع تلویزیونی دعوت و شروع به اشک ریختن کنیم، معلولانی در جامعه هستند که خلاقیت دارند، طراح‌اند و نیازی هم به احساس ترحم برنامه‌های مشمئزکننده تلویزیون ندارند.


وی افزود: متاسفانه ما در جامعه چندان معلولان را نمی‌بینیم و این افراد به دلیل افسردگی و فرهنگ جامعه تمایلی به حضور در اجتماع ندارند.


علائی ادامه داد: این مساله ذهن من را بسیار درگیر کرده است. سینما میتواند بهترین وسیله برای این فرهنگ‌سازی در جامعه باشد.


مشاور دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز در ادامه با اشاره با اینکه داروی‌ها خوب بود و هیات داوران بسیار درگیر موضوع شدند، گفت: به اذعان هیات داوران، فیلم‌های ارسال شده به جشنواره بسیار تاثیرگذار بوده و انتخاب‌های خوبی را تافردا خواهیم داشت که افراد بسیاری متنایل به دیدن آنها خواهند شد.


وی در خصوص حمایت از این جشنواره توسط ارگان‌های زیربط، افزود: سازمان بهزیستی به عنوان متولی معلولان، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار هیچ کمکی چه در حوزه مادی و چه در حوزه معنوی از این جشنواره نکردند‌ و تنها سازمان فرهنگی و هنری شهرداری امکانات در اختیار جشنواره قرار داد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشست خبری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته