دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1396 - 12:00

کشف سنگ‌نگاره 8000 ساله در عربستان صعودی

باستان‌شناسان موفق به کشف سنگ‌نگاره 8000 ساله‌ای از اولین سگ‌های اهلی‌شده توسط انسان‌های ماقبل تاریخ شده‌اند.
کد خبر : 233208

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، دانشمندان اولین شواهد تصویری از سگ‌های اهلی‌شده را به دست آورده‌اند. سنگ‌نگاره ماقبل تاریخی در عربستان صعودی پیدا شده است که انسان‌های اولیه را در حال شکار با سگ‌هایشان نشان می‌دهد. به گفته دانشمندان احتمالا این تصاویر حداقل 8000 سال قدمت دارند و اولین سنگ‌نگاره‌ای است که سگ‌ها را به تصویر کشیده است.


مدارک مبنی بر اهلی شدن سگ‌ها به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. فسیل‌هایی به قدمت 30000 سال وجود دارند که نژاد آنها با گرگ‌ها متفاوت است و بیشتر شبیه به سگ‌ها هستند.


نخستین شواهد به دست آمده از اهلی شدن سگ‌ها نیز بقایای کشف‌شده از یک سگ در آلمان است که به همراه دو انسان دفن شده است و 14700 سال قدمت دارد.



سوابق فسیلی بسیار ارزشمند هستند اما نمی‌توانند نقش سگ‌ها را نشان بدهند. بنابراین ارزش واقعی سنگ‌نگاره‌ها اینجا مشخص می‌شود.


سنگ‌نگاره‌های جدید در دو سایت باستان‌شناسی در عربستان، جوبا و شوایمیس، صعودی پیدا شده است. محققان موسسه علوم انسانی مکس پلانک بیش از 1400 پنل سنگ‌نگاره را در این دو سایت کشف کرده‌اند. این سنگ‌نگاره‌ها بیش از 7000 انسان و حیوان را به تصویر کشیده‌اند.


محققان حداقل 349 سگ را در میان تصاویر حیوانات شناسایی کرده‌اند.


به گفته باستان‌شناسان، حدود 10000 سال پیش جوبا و شوایمیس قابل سکونت بودند بنابراین انسان‌ها شروع به ساکن شدن در این منطقه کردند اما بعدها به دلیل خشکی بیش از حد این منطقه به جای دیگری مهاجرت کردند.


براساس استخوان‌های کشف‌شده در این منطقه، بین سال‌های 6800 تا 6200 قبل از میلاد مسیح(حدود 7000 تا 8000 سال پیش) امرار معاش انسان‌ها از شکار کردن به کشاورزی و پرورش گاو تغییر کرد.


براساس حکاکی‌های دیگر و فرسودگی سنگ‌ها، احتمالا سنگ‌نگاره‌هایی که سگ‌ها را به تصویر کشیده‌اند، پیش از زمان تغییر روش امرار معاش انسان‌ها انجام شده است. بنابراین دانشمندان حدس می‌‌زنند که قدمت این سنگ‌نگاره‌ها حداقل 8000 تا 9000 سال باشد.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته