دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1396 - 13:46
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

توانمندی‌های علمی و تکنولوژی ایران را نمی‌توان انکار کرد/ نباید شجاعت را از دانشجو بگیریم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ترویج حس اعتماد به نفس و شجاعت در دانشجویان، گفت: دستیابی جمهوری اسلامی به توانمندی‌های علمی و تکنولوژی نتیجه شجاعت همین دانشجویان بوده است.
کد خبر : 231329

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی با تسلیت حادثه شب گذشته در استان‌های غربی کشورمان گفت: جهاد دانشگاهی عضو اولین مولودهای انقلاب فرهنگی است و تاکنون هویت جهادی خود را حفظ کرده است. اگر ما تحولات علمی را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم، یک نقش پررنگ آنها همیشه جهاد دانشگاهی داشته است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در هر بخشی نقش پررنگ جهاد دانشگاهی را نمی‌توان انکار و نادیده گرفت. همین جریان توسعه‌ای دانشجویی مرتبط با کتاب، یکی از این اقدامات مهم است.


او افزود:‌ ما در کشورمان در حوزه کتابخوانی با هدف اصلی و جایی که باید به آن برسیم خیلی فاصله داریم. یک قشر نقش اصلی در توسعه فرهنگ کتابخوانی داشته است و آن دانشگاهیان بوده‌اند و در این میان هم دانشجویان مهم‌ترین نقش را در این مهم داشته‌اند.


مخبر دزفولی بر توجه ویژه و یادآوری حرکت‌های انقلابی دانشجویان تاکید کرد و گفت: در همه حرکت‌های انقلاب به بعد و حتی قبل از آن در حوزه‌های مختلف سیاسی، دانشگاهی و... ردپای دانشجویان و نقش ویژه‌ آنها برجسته است. در قبل از انقلاب در همین دانشکده‌های دانشگاه‌ تهران اصلا کلاس درسی وجود نداشت و به انبار و اسلحه‌خانه جدایی‌طلبان تبدیل شده بود، اما دانشجویان این جریان را تغییر دادند و به انقلاب فرهنگی تبدیل شد.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی و جهاد سازندگی از دل همین حرکت‌های دانشجویی بیرون آمده است، گفت: همین الان در شاخص توسعه انسانی که یک شاخص ترکیبی است و حوزه‌های مختلف را مورد توجه قرار داده است، کشورهای جهان به 4 دسته شامل ضعیف، متوسط، بالا و بسیار بالا تقسیم‌ شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای بالا قرار گرفته است. همین دانشجویان بوده‌اند که رویان را درست کردند. آن زمان برخی از دوستان تمسخر می‌کردند که امکان ندارد شما در حوزه سلول‌های بنیادی موفقیت پیدا کنید، اما امروز رویان جهانی شده است. اگر قرار باشد بچه‌های نسل بعدی بخواهند خود را در یک آینه ببینند، باید شما دانشجویان را در امروز ببینند.


مخبر دزفولی در ترویج حس اعتماد به نفس و عرق ملی در بین جوانان تاکید کرد و گفت: کسی بهتر از دانشجویان هم برای این کار وجود ندارد. همین جشنواره کتاب سال دانشجویی پیامی است که شما می‌توانید برای آینده جامعه امید ایجاد کنید.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در همه زمینه‌ها جزو برترین‌ها در دنیا هستیم. جمهوری اسلامی ایران که دانشمندان آن، دانشجویان امروز و استادان دیروز توانسته‌اند نام این کشور را تا جایی در حوزه علمی پیش ببرند که تمام دنیا مجبور باشند از ایران به عنوان صاحب علم و تکنولوژی نام ببرند. امروز نمی‌توان دانشمندان صاحب توانمندی‌های پیچیده موشکی و سلول‌های بنیادی را در ایران انکار کرد؛ انکار توانایی علمی و تکنولوژی دانشمندان هسته‌ای را کسی نمی‌تواند در دنیا غیرممکن است و اینها نتیجه تلاش همین دانشجویان است.


او در پایان گفت: نباید شجاعت را از دانشجو گرفت. شجاعت آینده علمی دانشجو را تضمین می‌کند. ما باید قابلیت‌های نگاه اجتهادی را در علوم مختلف در بین جوانان‌مان تقویت کنیم. باید به آنها شجاعت بدهیم. این جریان مبارک (جشنواره کتاب سال) را هم باید پشتیبانی، تقویت و توسعه دهیم و باید کاری کنیم که جوانان کشورهای فارسی‌زبان نیز وارد این رقابت شوند و فقط محدود و محصور در کشورمان نباشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته