دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خسروپناه در گفت‌وگو با آنا:

کرسی‌های آزاداندیشی به ساختاری برای تولید اندیشه نیاز دارند

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با ابراز تاسف از حاکمیت ساختار گذراندن واحدها برای دانشجویان و ارتقا برای استادان در دانشگاه‌‌ها معتقد است اگر ساختار تولید اندیشه شکل گیرد حتما فضا برای برگزاری کرسی آزاداندیشی هم ایجاد می‌شود.
کد خبر : 228812

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: «اصولا وقتی با کاستی‌هایی در موضوعی مواجه می‌شویم یک عامل ساختاری و یک عامل روانشناختی وجود دارد. در ساختار وزارت علوم و دانشگاه‌ها ساختار تولید اندیشه نیست، متاسفانه ساختار گذراندن واحدها برای دانشجویان و ارتقا برای استادان در دانشگاه‌ها حاکم است. اگر ساختار تولید اندیشه شکل بگیرد حتما فضا برای برگزاری کرسی آزاداندیشی ایجاد می‌شود.»


او ادامه داد: «عوامل دوم روانشناختی و رفتاری هستند؛ گاهی این احساس نادرست در برخی وجود دارد که اگر بگوییم که در ذهن ما چه می‌گذرد، ممکن است عده‌ای با ما برخورد کنند در صورتی که اگر کسی حرفش را منطقی و عقلانی بگوید، برخوردی صورت نمی‌گیرد. گاهی برخی حرف غیرعقلانی و غیراخلاقی می‌زنند، مثلا به ارزش‌های اسلام و پیغمبر توهین می‌کنند و بعد میگوید آزادی بیان نیست. در منشور حقوق بشر هم درباره آزادی بیان آمده است که مطالب باید با حفظ‌ ارزش‌ها بیان شو ند.»


رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: «البته در دو سه سال اخیر شاهد رونق در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بودیم، متاسفانه این رونق در دانشگاه آزاد کمتر ولی در دانشگاه دولتی بیشتر بود. امیدواریم با تحولات دانشگاه آزاد کرسی‌های آزاداندیشی نیز در این دانشگاه توسعه پیدا کنند و انتظار بر این است که با تاکید دکتر ولایتی، دکتر رهبر و دکتر کلانتری این کرسی‌ها توسعه یابند. دانشگاه‌های دولتی در این سال‌ها، 1000 کرسی علمی ترویجی برای ارائه مباحث مختلف برگزار کردند.»


خسروپناه همچنین درباره روند توسعه علوم انسانی در کشور گفت: «نمی‌توان گفت که علوم انسانی در ایران پیشرفته نکرده یا پیشرفت کرده است. برخی از اساتید کارهای ارزنده‌ای انجام دادند. متاسفانه در حوزه علوم انسانی مشکل ساختاری وجود دارد. ما با سوالات متعددی در کشور مواجه‌ هستیم و دولت هم بدون اینکه انتظار حل مشکلات مربوط به خود را در حوزه علوم انسانی داشته باشد به این موضوع می‌پردازد و نتیجه‌ای نمی‌گیرد، اگر این اشکالات حل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته