دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1396 - 17:30
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی پیش‌بینی کرد:

افزایش دمای چهار درجه‌ای سیاره زمین تا پایان قرن بیست و یکم

دانشمندان سازمان جهانی آب و هواشناسی پیش بینی کرده‌اند که تا پایان قرن بیست و یکم، دمای سیاره زمین حدود چهار درجه بیشتر خواهد شد.
کد خبر : 215394

به گزارش گروه علم و فناوری آنا از برنامه رادیویی گفت‌و‌گو، دکتر همایون خوش روان، عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی، و افشین دانه کار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، درباره گرمایش زمین، بحران آب و برون‌رفت این بحران گفتند که موضوع گرمایش زمین یک مساله فراگیر است که تمام ساکنان آن درگیر این بحران هستند.


خوش روان گفت: «نشانه‌های گرم شدن زمین به راحتی قابل درک است. تغییرات آب و هوایی به شکل گسترده‌ای خودش را نشان می‌دهد، برای مثال می‌توان به ذوب شدن یخچال‌های قطبی یا افزایش آب اقیانوس‌ها و دریاها اشاره کرد».


وی ضمن اشاره به این که ایران نمایه‌ای بارز از پیامدهای گرمایش کره زمین است، گفت: «از شروع انقلاب صنعتی، نیمه نخست قرن هفدهم تاکنون، شرایط توسعه جمعیت و فناوری صنعتی سبب شده تا گازهای گلخانه‌ای در جو زمین افزایش یابد. این گازهای گلخانه‌ای که مهم‌ترین آنها دی‌اکسید کربن است، شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که درجه حرارت کره زمین را افزایش یابد».


عضو هیات مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی افزود: «دانشمندان سازمان جهانی آب و هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند که تا انتهای قرن بیست و یکم، دمای سیاره زمین حدود چهار درجه بیشتر خواهد شد. این یک اتفاق بسیار بزرگ و بی‌نظیر در تاریخچه کره زمین محسوب می‌شود. آخرین باری که کره زمین دچار گرمایش شد، در دوره ائوسن، 50 میلیون سال قبل، بود. اگر این روند ادامه پیدا کند، گرمای زمین حتی از آن زمان، یک درجه بیشتر خواهد شد».


در ادامه دکتر افشین دانه کار با بیان اینکه امروز با بحران بی‌آبی در جهان و ایران مواجه هستیم، عنوان داشت:«نوع برخورد نامناسب انسان‌ها با آب است که بشر را در شرایط کم‌آبی و بی‌آبی قرار داده است».


وی بیان داشت: «خدماتی که سیستم‌های طبیعی به انسان ارائه می‌دهند بر اساس آرایش دارایی‌های طبیعی است که در مسیر آفرینش فراهم شده است. در جایی تابش خورشید، در جایی توده‌های آب و ارتباط چرخه‌های آب باعث شده انسان‌ها بخشی از خدمات طبیعی را در اختیار بگیرند که نظم سکونت روی زمین را شکل دهند».


عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که در طول تکامل زمین، پدیده‌های مختلف باعث شده توزیع آب تغییر کند، گفت: «این موضوع سبب شده دوره‌های انقراض، دوره‌های جابه‌جایی گونه‌ها و از بین رفتن بخشی از تنوع زیستی را شاهد باشیم».


وی اضافه کرد: «اتفاقی که در دهه‌های اخیر رخ داده، این است که مکانیسم‌های تغییر در زمین به دست انسان افتاده و انسان مجددا سیاره زمین را در شرایط تغییر برخی از منابع قرار داده است. سیاره زمین سیستم خود تنظیم دارد».


این استاد دانشگاه به نقش شرایط طبیعی سیاره زمین برای افزایش دما اشاره کرد و گفت: «آتشفشان‌ها بخشی از گازهای زیرزمینی را به روی زمین می‌آورند اما در نهایت تعادل در طول زمان برقرار می‌شود زیرا اساسا هر اتفاقی که در کره زمین می‌افتد، خودش را در نهایت متعادل می‌کند. اما کاری که به دست انسان صورت گرفته، یعنی بخشی از منابع فسیلی مانند نفت و گاز به روی زمین آمده و سوزانده شده است و در واقع ترکیب گازها دچار تغییر شده است. این موضوع باعث تخریب لایه ازن شده است».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته