دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مرشد محسن میرزاعلی در گفت‌وگو با آنا:

برنامه‌های عاشورایی به دلیل کمبود بودجه کمتر مورد توجه قرار گرفته/ به فضایی برای اجرای نمایش‌های آیینی نیاز داریم

مرشد محسن میرزاعلی با توجه به علاقه شخصی، هنر نقالی و پرده‌خوانی را به عنوان میراثی از نسل گذشته و در خود زنده نگاه داشته است، در ایام محرم به اجرای نقالی و پرده‌خوانی‌هایی درباره واقعه عاشورا و رشادت‌های یاران امام حسین (ع) می‌پردازد.
کد خبر : 215180

مرشد محسن میرزاعلی که این روزها مشغول ضبط برنامه‌ای ویژه عاشورا برای کودکان است در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «از 31 شهریورماه ضبط 15 قسمت 15 دقیقه‌ای از داستان‌های عاشورا را آغاز کرده‌ایم. این برنامه تلویزیونی قرار است با عنوان «داستان‌های عاشورایی» از شبکه نهال ویژه کودکان پخش شود.»


وی ادامه داد: «هر قسمت از این برنامه تلویزیونی به یک داستان‌ اختصاص دارد، اما آنچه در انتخاب قصه‌ها در نظر گرفته شده این است که داستان‌ها، داستان‌هایی باشند که کودکان نیز در آن نقش داشته اند برای مثال در اولین قسمت این برنامه به داستان طفلان مسلم،در قسمت دوم به داستان حضرت رقیه (س) پرداخته شده است.»


مرشد محسن میرزا علی در بخش دیگری از صحبت‌هایش برپایی بزرگداشتی برای شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس اشاره کرد که با موضوع امام حسین (ع) در شورای محله آب‌یک لواسان برپا شده است. وی همچنین پرده‌خوانی در موسسه زیتون قلهک را یکی دیگر از برنامه‌های تدارک دیده شده با موضوع امام حسین (ع) معرفی کرد.


این هنرمند نقالی و پرده‌خوانی که اجرای بخش اول سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» را هم برعهده دارد گفت: «اجرای این اثر به کارگردانی سیاوش طهمورث از 31 شهریورماه آغاز شده است و من هرشب پیش از اجرای تعزیه به مدت 4 دقیقه نقلی را از داستان‌های مختل از جمله حر، حضرت علی اکبر(ع)، مسلم‌بن عقیل و... اجرا می‌کنم تا با اشاره به موضوع هرشب، اجرای شبیه‌خوانی آغاز شود.



وی که هرساله در این ایام نقالی و پرده‌خوانی‌های زیادی را در اقصی نقاط شهر اجرا می‌کند، برنامه‌های امسال را برنامه‌های مردمی معرفی کرد و افزود: «به دلیل کمبود بودجه برپایی برنامه‌های عاشورایی از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف کمتر شده است. با تغییرات ایجاد شده در شهرداری، بسیاری از فعالیت هنرمندان لغو شده و از سویی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کمبود بودجه سخن می‌گوید و به همین دلیل دامنه فعالیت‌ها در این ایام شکل کمرنگ‌تری به خود گرفته است.»


میرزا علی فعالیت هنرمندان آیینی سنتی را منوط به برپایی دوسال یکبار جشنواره آیینی سنتی دانست و یادآور شد: «با این‌که نقالی طی چند سال گذشته به ثبت جهانی رسید و با وجود این‌که بیش از 200 گونه نمایش آیینی از جمله مقتل‌خوانی، چاوش‌خوانی، شروه‌خوانی، کتل‌گردانی و شبیه‌خوانی داریم اما در ایام سال کمتر از آنچه که باید، به آنها توجه می‌کنیم و با اجرای آنها سعی در زنده نگاه داشتنش داریم.»


این نقال و پرده‌خوان در خصوص ساماندهی به وضعیت هنرمندان نمایش‌های آیینی سنتی به لزوم ایجاد پاتوقی برای هنرمندان اشاره کرد و افزود: «ما دوست داریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صدای ما را بشنود و فضایی تعبیه کند که اجراهای آیینی سنتی استمرار یابد. در این خصوص تئاترشهر و میدان امام حسین بهترین گزینه است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته