دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1396 - 11:02

کنترل شناگران با ردیاب انگشتی

محققان نوعی ردیاب انگشتی برای شناگران ساخته‌اند که اطلاعات مربوط به حرکت دست‌ها و وارد آوردن فشار به آب را در آنها ثبت و بررسی می‌کند.
کد خبر : 211838

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، ردیاب‌های تناسب اندام معمولا در قالب دستبند ساخته می‌شوند. اما یک استارتاپ هنگ کنگی یک تجزیه گر برای شناگران ساخته‌اند که روی انگشت قرار می‌گیرد و حرکات دست را که در آب ایجاد موج می‌کند، بررسی می‌کند.


این نمونه آزمایشی از دو حلقه تشکیل شده است که در هر دست روی انگشت میانی دست قرار می‌گیرد. حسگرهای فشاری و حرکتی که که در این حلقه‌ها تعبیه شده، همزمان با شنا کردن شناگر داخل آب، اطلاعات بدن او را جمع‌آوری می‌کند.


محققان دو حسگر داخل این حلقه‌ها قرار داده‌اند که یکی از آنها حسگر فشاری است که نیروی وارده از شناگر به آب را اندازه‌گیری می‌کند. حسگر دوم، حسگر حرکتی است. این حسگر حرکتی در واقع ترکیبی از شتاب‌سنج و ژیروسکوپ و حسگر مغناطیسی به شمار می‌رود.


این دو حلقه ساخته شده به گونه‌ای با یکدیگر همگام شده‌اند که تقارن دست چپ و راست را با هر ضربه‌ای که شناگر به آب وارد می‌کند، اندازه گیری می‌کند. به عنوان مثال، شناگران از این طریق می‌توانند ضعیف‌تر بودن یکی از دست‌ها را نسبت به دست دیگر مشخص کنند.



از این حلقه‌ها همچنین برای کمک به اندازه‌گیری ضربات وارد استفاده می‌شود. بنابراین، زمانی که فرد شنا می‌کند، این حسگر نیرویی را که شناگر موقع شنا به آب وارد می‌آورد، محاسبه و اندازه‌گیری می‌کند. همچنین می‌توان حرکت دست فرد را نیز به این طریق ثبت کرد.


بنابر این، بعد از به پایان رسیدن شنا، تمام اطلاعات جمع‌آوری شده روی اپلیکیشن موبایل آپلود می‌شود و سپس می‌توان نحوه ضربات وارد آمده به آب را توسط شناگر بررسی کرد. الگوریتم‌های ایجاد شده، اطلاعات را از طریق بلوتوث به اپلیکیشن گوشی هوشمند انتقال می‌دهد.


سپس شناگران قادرند آمار عملکرد خود را به اشتراک بگذارند و مربیان هم می‌توانند از آن به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنند. سازندگان این حلقه‌های انگشتی در حال حاضر مشغول مطالعه روی ساخت نمونه باریک تری از این حلقه‌ها هستند.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته