دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1396 - 09:33

بازسازی چهره با استفاده از DNA

محققان در دستاورد جدید خود توانستند تنها با استفاده از کدهای ژنتیکی تصویری از صورت افراد را بازسازی می کنند.
کد خبر : 209902

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از دیلی‌میل، محققان به تازگی از فناوری جدیدی برای تصویرسازی و بازسازی تصویر چهره افراد استفاده کرده‌اند. براساس این یافته‌های جدید، محققان با DNAهای ذخیره شده در پایگاه‌های داده سر و کار دارند و روزی قادر خواهند بود تصاویر واقعی‌تری را برای نیروهای پلیس تهیه کنند.


در سال‌های اخیر، همزمان با این که محققان برای یافتن عوامل ژنتیکی در بیماری‌های مختلف تلاش می کردند، هزاران ژنوم انسانی از سوی مؤسسه‌های تحقیقاتی جمع‌آوری شده است. بخش اعظم این پروژه‌ها، شامل پروژه 100 ژنوم مرکز خدمات انگلیس NHS نسبت به داوطلبان این طرح متعهد شده است که نام آنها به صورت کاملا ناشناس ذخیره شود اما این مطالعات نشان می‌دهد که این میزان امنیت در درازمدت غیر اصولی و غیرممکن خواهد بود.


در صورت گسترش بیشتر این فناوری، از آن می‌توان در شناسایی مجرمان از طریق بازسازی چهره افراد با کمک بررسی نمونه‌های DNA به دست آمده در صحنه جرم استفاده کرد.



محققان کمپانی Human Longevity واقع در لس آنجلس کالیفرنیا الگوریتمی را آموزش داده‌اند تا اطلاعات ژنتیکی افراد را با ویژگی‌های چهره آنها مرتبط کنند تا بتوانند بازسازی چهره را به طور ژنتیکی انجام دهند.


محققان با کمک این الگوریتم‌ها توانسته‌اند نمونه‌های واقعی از چهره افراد را برای شناسایی افراد از طریق ژنوم آنها بازسازی کنند. آنها بر این باورند که ژنوم انسانی حاوی تمام اطلاعات تعیین کننده شخصیت افراد است.


در حالی که محققان تجزیه و تحلیل نمونه‌ای از 10 فرد با نژاد ترکیبی صورت می‌گیرد، آنها توانستند تصویر بازسازی شده را براساس استفاده از ژنوم انسانی با 80 درصد دقت تهیه کنند.


دانشمندان اعلام کرده‌اند که این الگوریتم‌ها تنها روی 1000 چهره آزمایش شده است و آنها قادرند با روش‌های بهتر و بهبود اطلاعات، دقت در بازسازی چهره را افزایش دهند. کدهای ژنتیکی همچنین برای تفسیر انواع شخصیت و مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با کمک این اطلاعات، محققان می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی افراد را مشخص کنند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته