دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1396 - 12:25

معادله سرطان، مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی ایران را شکست داد

فیروز نادری، از مدیران ارشد سازمان فضایی آمریکا، بعد از پست دیروزش در اینستاگرام در مورد بیماری مریم میرزاخانی، استاد برجسته ریاضی دانشگاه استانفورد، امروز در پستی دیگر خبر مرگ وی را اعلام کرد.
کد خبر : 195019

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، فیروز نادری صبح امروز در پست خود با گذاشتن تصویر یک لامپ در تاریکی نوشت: «امروز نوری خاموش شد. قلبم به درد آمد. خیلی زود از پیش ما رفت».



این نابغه ریاضی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشته است.


چند روز پیش اعلام شد که میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری است. یکی از نزدیکان او گفته بود که حال وی وخیم است. میرزاخانی از چهار سال پیش به سرطان سینه مبتلا بود ولی این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرد. پدر و مادر وی برای مراقبت از او به آمریکا رفته‌اند.


نابغه‌ای که خاموش شد


دکتر مریم میرزاخانی، متولد ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران، نخستین زن ریاضیدان جهان به شمار می‌آید که موفق به دریافت مدال «فیلدز» شد؛ این مدال عالی‌ترین جایزه علمی رشته ریاضیات بوده و از آن به عنوان «نوبل ریاضیات» یاد می‌شود.


مدال فیلدز که هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان زیر 40 سال جهان اعطا می‌شود، در سال 2014 به پروفسور میرزاخانی، برنده مدال طلای المپیاد دانش آموزی ریاضی سال‌های 1994 و 1995، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف - در مقطع کارشناسی - و استاد دانشگاه استانفورد آمریکا اعطا شد.


بنابر اعلام داوران، مریم میرزاخانی در زمینه نظریه سطوح ریمانی و فضاهای مدولی آن به پیشرفت‌های چشمگیری نائل آمده و افق‌های جدیدی را در این رشته گشوده است.


مریم میرزاخانی اولین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت و همچنین اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. وی اولین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.


دکتر میرزاخانی که قبل از دریافت این مدال، جایزه 2014 موسسه ریاضی Clay را نیز دریافت کرده بود، در سال 2005 از سوی نشریه آمریکایی «پاپیولار ساینس» به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال در آمریکای شمالی معرفی شد. وی جوایز علمی متعدد دیگر از جمله جایزه «ستر» انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 را در کارنامه علمی خود دارد.


وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در دبیرستان فرزانگان تهران، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف به پایان برد. سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته