دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 09:42

رصد ستاره‌ کثیف در حال تشکیل

«نستی1» نامی است که ناسا برای ستاره‌ای بزرگتر از خورشید و جوان‌تر حیات بشر انتخاب کرده است که هیچ شباهتی به آنچه تا امروز در آسمان روئیت شده ندارد.
کد خبر : 19325

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، تنها در فاصله 3000 سال نوری از کره زمین، یک سیستم ستاره‌ای از نوع ستاره‌های «وولف رایوت» (یا وولف رایه) کشف شده است که هم دارای ویژگی‌های معمول این ستارگان مانند دمای سطحی بالا و نبود هیدروژن در لایه‌های سطحی و یک هسته هلیومی فرادماست و هم در کهکشان راه‌شیری به‌صورت یک منظومه با 2 وولف‌رایت و یک دیسک عظیم غبار ستاره‌ای دیده می‌شود. (دیسکی که در عکس بالا در کنار درخشش شدید دو ستاره قابل رویت است).


ستاره‌های وولف رایت نوعی از ستاره‌ها هستند که حجمی بین 20 تا 20 هزار برابر خورشید ما دارند و روزانه معادل یک میلیارد برابر آنچه خورشید حجم خود را از دست می‌دهد، محتویاتشان را به اطراف پراکنده می‌کنند.


این ستاره‌ها دارای بادهای ستاره‌ای به سرعت 2000 کیلومتر بر ثانیه هستند که غبار و گاز موجود روی سطح را به اطراف پراکنده می‌کند.


وولف‌رایت‌ها بسیار درخشنده هستند و در آسمان برخلاف دیگر ستاره‌ها دارای طیف نشری بوده و در طیف آنها اشعه ایکس و امواج فراطیفی نیز وجود دارد. طیف نوری آنها آن‌قدر خاص است که ستاره‌شناسان برای آنها یک طیف خاص با نام WR تعریف کرده‌اند.


به عقیده ستاره‌شناسان ناسا، این کشف شاهد یکی از نادرترین اتفاقات ممکن است که در آن دو وولف‌رایت در کنار یکدیگر یک منظومه نوری را تشکیل داده‌اند و آنچه از هیدروژن و هلیوم از ستاره بزرگتر منتشر می‌شود، به عنوان سوخت از سوی ستاره کوچکتر جذب و مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس به فضای اطراف پرتاب می‌شود.


جان مائورهان، سرپست تیم ستاره‌شناسی که این کشف جالب را انجام داده است در این‌باره گفت: «خود ما هم از آنچه می‌دیدیم شگفت‌زده شده بودیم، چراکه این مدرکی برای تشکیل یک وولف‌رایت از یک کنش میان دو ستاره است».


او در توضیح اهمیت این کشف افزود: «تعداد بسیار اندکی از چنین پدیده‌هایی را در وضعیت فعال، در نزدیکی کهکشان می‌توان یافت چراکه این پدیده عمری بسیار کوتاه در حد چند صد هزار سال دارد و دیسک تشکیل شده نیز تنها برای مدت چند 10 هزار سال قابل رویت خواهد بود».


مترجم: محجمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته