دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آوا فیاض در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

روایتی از بازیگری و اتفاقات ناشی از آن در «به طرز غریبی»/ سالن‌های خصوصی از اعتبار لازم برخوردار نیستند

آوا فیاض که نمایش «به طرز غریبی» را از 29 خردادماه در سالن پلاتو تئاترشهر روی صحنه برده است گفت: «ما در این اثر نمایشی یکسری واقعیات زندگی و مستندات را به شکل مونولوگ می‌شنویم.»
کد خبر : 190001

آوا فیاض کارگردان نمایش «به طرز غریبی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص ایده تولید این اثر گفت: «حدود 10 سال پیش در کارهای تصویری به عنوان دستیار کارگردان فعالیت می‌کردم و یکی از وظایفم گرفتن تست و دریافت فرم از علاقه‌مندان بازیگری بود. در این پروسه با میزان علاقه‌مندی مردم به بازیگری روبه‌رو شدم و این امر تبدیل به سوژه‌ای جالب شد.»


وی اضافه کرد: «در آغاز تصمیم داشتم این موضوع را در قالب فیلم مستند نشان دهم اما بعدها به این نتیجه رسیدم که با توجه به میزان تاثیرگذاری، نمایش آن در قالب تئاتر بهتر است. »


فیاض همچنین تاکید کرد: ««به طرز غریبی» درباره مقوله بازیگری و اتفاقاتی است که در این مسیر برای آدم‌ها رخ می‌دهد. من در این اثر خط داستانی دارم که با نشان‌دادن گروه نمایشی که مشغول تمرین اثری مستند هستند آغاز می‌شود. ما در این اثر نمایشی یکسری واقعیات زندگی و مستندات را به شکل مونولوگ می‌شنویم. »



وی با اشاره به این‌که بخش داستانی نمایش به شکل مستندگونه و ناتورآل است، عنوان کرد: «ما در این اجرا از حداقل امکانات ممکن استفاده می‌کنیم و در آن نه از صدابرداری خاص و نه از نورپردازی که بدیهی‌ترین امکان اجرا است بهره گرفته‌ایم و نه از پروجکشنی استفاده کرده‌ایم.


فیاض در خصوص معیارهایش درانتخاب بازیگر تاکید کرد: «نقش‌آفرینان بر حسب توانایی و داستان زندگی‌شان انتخاب شده‌اند.»


وی که اولین تجربه کارگردانی را با «به طرز غریبی» کسب می‌کند در خصوص مکان اجرای نمایشش گفت: «همیشه دلم می‌خواست اجرای تئاتر را از جایی آغاز کنم که برایم نوستالژی دارد و قلب تئاتر محسوب می‌شود. البته اختصاص سالن‌های تئاترشهر به کارگردانانی که اولین تجربه اجرا را دارند بسیار سخت بود ولی از آنجا که علاقه‌مند بودم در این مجموعه نمایش اجرا کنم تمام مراحل ارزیابی را پشت سر گذاشتم.»


کارگردان «به طرز غریبی» تصریح کرد: «این‌که چقدر پلاتو تئاترشهر مناسب برای این اجرا است به شرایط بستگی دارد. پلاتو تئاترشهر بخاطر تعداد کم صندلی و شرایطش ممکن است به کار ضربه بزند اما این انتخابی بود که خود داشتم. از آنجا که دانشجو هستم می‌توانستم در تئاتر مولوی و یا سالن انتظامی خانه هنرمندان ایران و یا در میان سالن‌های خصوصی نیز نمایشم را اجرا کنم اما موضوع علاقه‌ من به اجرا در تئاترشهر بود، ضمن این‌که سالن‌های خصوصی از نظر من اعتبار لازم را ندارند. من معتقدم وقتی قرار است کسی کار اولش را با گروه جوان اجرا کند می‌تواند اعتبار لازم را از تئاترشهر بگیرد.»


وی افزود: «من همچنین معتقدم مخاطب امروز تئاتر کسی است که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و شخصی را متحمل شده است و به لحاظ روانشناختی حوصله دیدن نمایشی که زمان طولانی دارد را ندارد، بنابراین با تایم اجرایی محدود و ریتم مناسب پیام نمایش را به مخاطب منتقل می‌کنم تا مخاطب در زمان اجرا دچار خستگی نشود.»


وی در خصوص دوره اجرایی این اثر که از 29 خردادماه تا 16 تیرماه به طول می انجامد بیان کرد: «مدت زمان اجرای آثار پلاتو اجرا 3 تا 15 شب اجرا است که به نمایش «به طرز غریبی» سقف مدت زمان اجرا اختصاص یافته است. البته از نظر من هم 15 شب اجرا در سالنی که 20 صندلی دارد همچون شوخی است اگرچه گاه افراد مجبور می‌شوند بر حسب شرایط یکسری قوانین را بپذیرند.»


فیاض در خصوص فعالیت‌های آینده خود تاکید کرد: «من کارگردانی را ادامه خواهم دارد، البته مدیوم کار برایم فرق نمی‌کند، بلکه بنا بر سوژه به ارائه آن در قالب فیلم یا تئاتر فکر می‌کنم. در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی ندارم و تنها موضوعی که این‌روزها به آن توجه دارم نتیجه اجرای «به طرز غریبی» است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب