دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1394 - 13:36

ربات پرنده، ویرانگر تازه ارتش آمریکا

انواع مختلفی از ربات‌ها و ابزارهای نیمه‌خودکار در ارتش‌های امروزی به کار گرفته می‌شود اما موشک‌های تازه لاکهید مارتین که توانایی شلیک از آسمان و تعقیب در دریا را دارا هستند، نسبت به بقیه برتری بیشتری دارند.
کد خبر : 18550

به گزارش آنا به نقل از DefenceTech، برنامه موشک‌های دور برد ضد کشتی (LRAMS) شرکت لاکهید مارتین که محصولات گذشته‌اش اکنون روی کشتی‌ها، زیر دریایی‌ها و هواپیماهای مختلفی درحال استفاده است، اکنون به یک موشک رباتیک ختم شده است که امکان نصب روی جنگنده F18 کلاس A را دارد و می‌تواند اهداف سطح آب تا فاصله 200 ناتیکال مایل را بدون نیاز به هدایت، دنبال و به طور کامل نابود کند.


این موشک تازه از این جهت رباتیک خوانده می‌شود که خود قادر به مسیریابی و تعقیب هدفی است که در رادار آن ‌را دیده است و می‌تواند با اتکا به رادار (بدون نیاز به تعقیب حرارت و دود و موارد دیگر) مانند یک خلبان جنگنده، خود را هدایت کند.


تقریبا تمام جزئیات مربوط به این موشک تازه طبقه‌بندی‌شده هستند اما حتی برد رسمی که برای آن اعلام شده است نیز در عمل بیشتر برآورد می‌شود.


لاکهید مارتین اعلام کرده است که این موشک تا سال 2019 برای استفاده وسیع در جنگنده‌های F18 نیروی دریایی آمریکا آماده می‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرده است که در آزمایش‌های نخستین، نمونه‌های این موشک که از بمب‌افکن‌های B1B در کالیفرنیا شلیک شده بود، با موفقیت هدف خود را تعقیب و آن ‌را نابود کرد. بنابراین این بمب‌افکن‌ها نخستین پرنده‌هایی هستند که به این ربات ویرانگر مجهز می‌شوند و در سال 2018 می‌توانند از آنها در درگیری‌های دریایی بهره بگیرند.


برنامه آینده لاکهید مارتین، توسعه این موشک دور برد خودکار، برای پرتاب از عرشه کشتی است، پروژه‌ای که این شرکت 30 میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است.


بر اساس اطلاعات منتشرشده، سال گذشته میلادی، لاکهید مارتین با همکاری نیروی دریایی آمریکا یک نمونه از موشک سطح به سطح خود را در صحرای وایت‌سند آزمایش کرده است. از آنجا که نمونه سطح به سطح قرار است عمود پرواز باشد، سازندگان قصد داشته‌اند قبل از آزمون‌های روی عرشه، از کارآیی و امنیت بوسترها و موتورهای پروازی موشک اطمینان حاصل کنند.


شرکت لاکهید ‌مارتین یکی از بزرگترین کارخانه‌های جهان محسوب می‌شود که محصولاتش اغلب در حوزه آسمان هستند. موتورهای ساخت این شرکت در انواع هواپیما، هلی‌کوپتر و کشتی کاربرد دارد و مجموعه جنگنده‌های سری F نیروی هوایی آمریکا نیز معروف‌ترین محصولی است که این شرکت به بازار عرضه کرده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته