دو خبر از کمپین حمایت هنرمندان از دومین سالانه هنرهای شهری
به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی بین الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، بهرام کلهرنیا و حمیدرضا آذرنگ به کمپین حمایت هنرمندان از دومین دوسالانه هنری .شهری پیوستهاند و نظریات خود را از این رویداد هنری بیان کردهاند
بهرام کلهرنیا: «بهارستان» یک گام موفقیت آمیز در توسعه مناسبات شهروندی است
بهرام کلهرنیا طراح و گرافیست پیشکسوت اجرای دومین سالانه «بهارستان» را مایه افتخار خواند و در این باره گفت: به نظر من «بهارستان» با فانتزیهای مختلفی که توسط هنرمندان شکل داده است نوعی رونق بصری را ایجاد کرده است که خارج از تبلیغات شهری است و مردم آن را از آن خود میدانند.
طراح و تصویرگر پیشکسوت معتقد است که سالانه «بهارستان» یک پروژه درجه یک و بسیار خوب است که به لحاظ ایجاد تحول در نمایش سیمای شهری و ارتقای ارزشهای دیداری و زیبایی شناختی مورد توجه قرار میگیرد.
وی افزود: «بهارستان» با ایجاد عادتهای جدید، مخاطبان را متوجه شهر کرده است و من معتقدم که هرچه تناسب جامعه با فضای شهری بیشتر و هماهنگتر شود به سود زندگی اجتماعی است.
این هنرمند مطرح، تغییر سیمای شهر به واسطه دومین سالانه «بهارستان» را یک اتفاق مبارک خواند و اظهار کرد: با آمدن بهار قطعا درختان و تمام طبیعت دستخوش تغییر میشوند و همه شاهد یک تغییر رنگ در جهان میشویم اما این مساله کافی نیست زیرا سیمای سختافزاری شهر چون: دیوارها، آجر و سیمان و ... با این فضا فاصله دارند و باعث ایجاد فاصله و فشار در شهروندان میشود، این در حالی است که با توسعه شهر تهران و اوج گرفتن مشکلاتی نظیر ترافیک فشارهای روحی بر شهروندان افزایش نیز یافته است، لذا من فکر میکنم که پروژه «بهارستان» یک گام موفقیت آمیز در توسعه مناسبات شهروندان با طبیعت است که باعث ایجاد بهبودی در فضای روحی جامعه میشود و نوعی دگرگونی، ذوق و شادمانی را برای مخاطب ایجاد می کند. دگرگونی و ذوقی که جامعه امروز ما به آن شدیدا نیازمند است.
کلهرنیا تاکید کرد: به نظر من «بهارستان» با فانتزیهای مختلفی که توسط هنرمندان شکل داده است نوعی رونق بصری را ایجاد کرده است که از طرح تخم مرغهای رنگی گرفته تا کارهای حجمی و دیوارنگاریها را شامل میشود؛ این در حالی است که چنین فضایی خارج از تبلیغات شهری است و مردم آن را از آن خود میدانند.
وی افزود: در واقع این امر باعث شده که مخاطب نسبت به شهر خود احساس مالکیت کند و من معتقدم که توسعه طرح سالانه «بهارستان» قطعا در رونق اجتماع موثر است و میتواند ادبیات اجتماعی را فعال کند و در توسعه ذوق اجتماعی که به آن نیازمندیم، موثر عمل کند، زیرا بسیاری از مردم هنوز نگرش زیباییشناختی مناسبی ندارند و اشیاء خاصی در زندگی آنان هست که هیچ مناسبت رفتاری با آنها ندارد، لذا «بهارستان» میتواند با توسعه نگرش زیباییشناختی، الگوی انتخابی و روش زندگی مردم را ارتقاء دهد که این بسیار عالی است.
این هنرمند تصریح کرد: به نظر من با وجود فعالیتهای انجام شده اما هنوز ابعاد «بهارستان» کوچک است زیرا کلانشهری چون تهران نیاز به کمیت گرافیکی چشمگیرتری دارد لذا ابعاد «بهارستان» برای تهران کافی نیست و نیازمند سرمایهگذاری بیشتری در این بخش هستیم.
کلهرنیا ادامه داد: من امیدوارم که در دورههای بعدی سالانه «بهارستان» شاهد مشارکت مدنی مردم نیز باشیم و برنامههایی نظیر دیوارنگاریهای مردمی را نیز ببینیم زیرا اینگونه، مردم احساس نزدیکی بیشتری با فضای سالانه «بهارستان» خواهند داشت و ما فرصتی جدا از هنرمندان نیز برای مردم قائل میشویم که بسیار عالی است.
وی افزود: به نظر من لازم است که جدای از فعالیتهای تجسمی کارهایی نظیر تئاترهای خیابانی و موسیقیهای خیابانی را نیز داشته باشیم تا بتوانیم یک اتمسفر هنری خوب برای جذب مخاطب ایجاد کنیم اما به صورت کلی ابعاد این پروژه و نحوه اجرای آن چیزی است که باید به آن افتخار کرد.
حمید رضا آذرنگ: باید از سایر هنرها هم برای زیبا شدن چهره شهر بهره برد
حمیدرضا آذرنگ با مثبت ارزیابی کردن برگزاری دومین سالانه هنرهای شهری «بهارستان» گفت: باید از سایر جلوههای هنری هم برای زیبا شدن چهره شهر استفاده کرد.
کارگردان و بازیگر و نویسنده تئاتر، ضمن حمایت از سالانه «بهارستان» درباره اهمیت زیباسازی چهره شهر توسط هنرهای مختلف عنوان کرد: به نظرم این حرکت، اقدام بسیار مثبت و سازندهای است و باید از سایر جلوههای هنری هم در زیبا شدن چهره شهر بهره برد.
وی افزود: در شهری زندگی میکنیم که به علت ویژگیهای صنعتیاش مدام با شلوغی، ازدحام و سر و صدا مواجهایم و شهروندان با انواع آلودگیهای صوتی و زیست محیطی مواجه هستند. وجود هنر در هر رشتهای مثل شنیدن یک قطعه موسیقی و یا دیدن یک تابلوی نقاشی برای روح انسان لازم و ضروری است و غبارها را از آن روح و روان میزداید.
بازیگر سینما و تلویزیون حضور جوانان هنرمند در دومین سالانه «بهارستان» را یک اقدام موثر دانست و گفت: باید به جوانهای هنرمند مجال بروز و ظهور استعدادهایشان را بدهیم. چه اشکالی دارد در کنار یک مجسمههای شهری و نقاشیهای دیواری زیبای شهری چند جوان موزیسن هم قطعاتی را برای رهگذران بنوازند و با آنها ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان شناخته شده تئاتر کشور در پایان گفت: این آثاری که در سالانه «بهارستان» ارائه شدهاند علاوه بر استفاده در فضاهای شهری قابلیت حضور در ایستگاههای مترو و اتوبوسها و یا حتی حیاط و لابی ادارات دولتی و خصوصی را نیز دارند و میشود برخی از این آثار را پس از این رویداد به این فضاها منتقل کرد.
لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری «بهارستان» به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال۱۳۹۶ در بخشهای نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخممرغهای نوروزی در سطح شهر تهران برگزار شد و تا اردیبهشتماه ادامه دارد.
انتهای پیام/