دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1394 - 16:10

نیاز کشور به سه هزار دستگاه شتاب‌نگار زلزله

رئیس شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور با بیان اینکه اختصاص ۷ میلیارد دلار برای بازسازی شبکه شتاب‌نگاری کشور در دنیا بی‌سابقه است، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم باید به ازای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت یک دستگاه شتاب‌نگار نصب شود و ما نیازمند سه هزار دستگاه شتاب نگار در کشور هستیم.
کد خبر : 16218

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اسماعیل فرزانگان در مراسم امضای تفاهم نامه علمی و مهندسی مرکز تحقیقات مهندسی زلزله پاسفیک آمریکا و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشور‌ها برای کاهش میزان خسارت ناشی از زمین لرزه به سمت طراحی سامانه‌های هشدار سریع زمین لرزه پیش رفته‌اند، افزود: در مکزیک و نزدیکی شهر مکزیکوسیتی سامانه‌های هشدار سریع زمین‌لرزه در نزدیک‌ترین محل گسل قرار داده شده‌اند تا با اولین ثبت موج‌های زمین‌لرزه، برآوردی از بزرگی زلزله حاصل و این هشدار برای از کار افتادن شریان‌های حیاتی و مراکز حساس شهر مانند خطوط گاز برق مترو و... به مرکز مدیریت بحران ارسال شود.


وی تصریح کرد: در سامانه‌های هشدار سریع زمین‌لرزه فرض بر وقوع زلزله گرفته شده و پس از آن منطقه‌ای که امکان بیشترین آسیب را دارد شناسایی می‌شود تا با تهیه نقشه‌های لرزش و ترکیب آن با سایر داده‌های اطلاعاتی نقشه خسارت تولید شود.


فرزانگان ادامه داد: اکنون استفاده از سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع زمین لرزه در استانبول و کالیفرنیا به سرعت رو به رشد است و امیدواریم که ما نیز بتوانیم از این سامانه‌ها در شهر تهران بهره‌مند شویم.


وی با بیان اینکه برای انتقال تکنولوژی ساخت دستگاه‌های شتاب‌نگار در حال مذاکره هستیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه آمریکا اصلی‌ترین کشور دارای تکنولوژی ساخت دستگاه‌های شتاب‌نگار است، با این کشور برای انتقال تکنولوژی مذاکره کرده‌ایم و اگر این امر اتفاق بیفتد می‌توانیم ظرف مدت دو سال شبکه شتاب‌نگاری را بازسازی کنیم.


رئیس شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور با بیان اینکه اهمیت شتاب نگاری امروزه در دنیا بر هیچ کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: اندازه‌گیری زلزله از طریق شتاب‌نگاری و لرزه‌نگاری امکان پذیر می‌شود که وظیفه اصلی بخش لرزه‌نگاری گزارش زلزله‌ها و وظیفه شبکه شتاب‌نگاری اندازه‌گیری شتاب حرکت زمین در زمان وقوع زمین‌لرزه است.


وی تاکید کرد: آنچه برای مهندسان طرح اهمیت دارد، بزرگی زلزله نیست بلکه میزان شتاب و به تبع آن میزان آسیب واردشده است.


فرزانگان عنوان کرد: شبکه شتاب‌نگاری در سال ۱۳۵۲ در ایران شکل گرفت و اولین دستگاه شتاب‌نگار نیز به صورت سمبلیک در آرامگاه بوعلی سینا نصب شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب