دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط دانشمندان چینی ساخته شد

کاغذی که نه می‌سوزد و نه خیس می‌شود + ویدئو

چینی‌ها سابقه تاریخی در زمینه کاغذ دارند و حدود 2000 سال پیش کاغذ درست می‌‌کردند. حال تیم تحقیقاتی‌ای در موسسه سرامیک شانگهای در این کشور نخستین کاغذ را در جهان ساخته‌اند که هم نسوز است و هم ضد آب.
کد خبر : 153539

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Mashable، این کاغذ حتی زمانی که سطح آن نیز از نظر فیزیکی آسیب می‌بیند، باز هم خیس نمی‌شود و زمانی که چای یا قهوه رویش ریخته می‌شود، لکه نمی‌شود.


محققان چینی ادعا می‌کنند که این کاغذ تا دمای 200 درجه سلسیوس ضدآتش است و علاوه بر این، زمانی که سطح آن کثیف شود، می‌توان آن را آب شست بدون اینکه متون درج شده روی آن پاک شود.


پروفسور ژو یینگجی، رهبر این تیم تحقیقاتی در مورد این کاغذ می‌گوید: «تاکنون کاغذهایی ساخته شده‌اند که در مقابل آب و آتش مقاوم هستند اما خیلی زود اطلاعات درج شده روی آن از بین می‌رود. در حالی که این کاغذ جدید این قابلیت را دارد که تا 200 درجه سلسیوس و در مقابل آب نوشته‌های روی آن سالم باقی می‌مانند».


این تیم تحقیقاتی از سال 2008 روی ساخت این مواد مطالعه و کار می‌کنند و امیدوارند که تا سه سال آینده آن را روانه بازار جهانی کنند.


کاغذهایی که از الیاف گیاهی ساخته می‌شوند، در آب یا مایعات دیگر از بین می‌روند اما این کاغذ جدید از آنجا که به وسیله نانوسیم‌های هیدروکسی آپاتیت درست شده است، به هیچ عنوان در مقابل آب خراب نمی‌شود.


هیدروکسی آپاتیت شکلی ازکلسیم است که در استخوان و دندان یافت می‌شود و به دلیل سختی‌‌ای که دارد، کیفیت منحصر به‌فردی به این کاغذ داده است.





مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

برچسب ها: کاغذ نسترن صائبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته