دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1395 - 14:14
نمایشگاه

فناوری‌هایی که در نمایشگاه نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی عرض اندام می‌کنند + تصاویر

هر ساله نمایشگاه CES (نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی) با معرفی و عرضه جدیدترین محصولات و فناوری‌های برتر دنیا در لاس‌وگاس آغاز به کار می‌کند. در سال‌های اخیر استارتاپ‌هایی روی کار آمده‌اند که معمولا فناوری‌های چشمگیری را به دنیا معرفی می‌کنند.
کد خبر : 148326

ندا اظهری، گروه علم و فناوری آنا- در نمایشگاه CES امسال که از 5 ژانویه آغاز شده است و تا هشتم نیز ادامه دارد، استارتاپ‌های زیادی از کشورهای فرانسه، اوکراین و هلند فرصت حضور یافتند تا جدیدترین محصولات خود را به رخ بکشند. در نمایشگاه امسال، چین با بیش از 1300 فناوری جدید ثبت‌شده، بالاترین شمار عرضه فناوری را به خود اختصاص داده است. در این نمایشگاه در واقع فناوری‌های تازه‌ای برای محصولات مختلف مصرفی برای اولین بار به علاقمندان عرضه می‌شود.


کنترل‌‌های صوتی و رابط‌‌های جدید


بخش کنترل‌های صوتی نمایشگاه امسال CES توسط سه دستیار مجازی پیشرو یعنی «الکسا»ی شرکت آمازون «کورتونا»ی مایکروسافت و «اسیستنت» گوگل قبضه شده است. تمام شرکت‌های حاضر، از هوش مصنوعی با قابلیت کنترل صوتی برای توانمندسازی محصولات دیگر خود استفاده می کنند. آمازون در این میان نسبت به سایر شرکت‌‌های تولیدکننده پیشگام است.



لامپ رومیزی جنرال الکترونیک


هدفون‌های تخصصی OnVocal گوشی‌های بی‌سیمی هستند که به سیستم Alexa متصل می‌شود و جنرال الکترونیک هم از پیش، یک لامپ رومیزی را عرضه کرده است که با سرویس کنترل صوتی آمازون قابلیت بلندگوی آن تا دو برابر قوی‌تر عمل می‌کند. شرکت «Sonos» نیز قصد دارد این قابلیت را به بلندگوهای بی‌سیم خود اضافه کند اما به دلیل آماده نشدن این محصول، در نمایشگاه امسال حضور پیدا نکرده است.


مایکروسافت در حال حاضر برای ساخت بلندگوی «پریمیوم آدیو» با شرکت تولیدکننده محصولات صوتی Harman Kardon همکاری می‌کند. سامسونگ، نرم‌افزار کورتونا را به سایر انواع محصولات خود از قبیل توستر نیز اضافه کرده است.


بلندگوی Aivia گوگل


در این میان، گوگل با حداقل یک محصول تحت عنوان بلندگوی Aivia در نمایشگاه CES حضور یافته است. با این محصول، می‌توان از هوش مصنوعی ابری بهره‌مند شد. اما همه محصولات حاضر در این نمایشگاه، صوتی نیستند. به عنوان مثال استارتاپ فرانسوی «Bixi» از قابلیت کنترل حرکتی دست‌ها در محصولات خود استفاده کرده است. با کمک گرفتن از این قابلیت، کاربر می‌تواند گوشی هوشمند و تبلت خود را تنها با تکان دادن یک دست تحت کنترل خود درآورد.


دستگاه کنترل Bixi


از دیگر محصولاتی که در نمایشگاه امسال خودنمایی می‌کنند می‌توان به معرفی تبلت لمسی ««Blitab اشاره کرد که در واقع نوعی آی‌پد مخصوص کاربران نابیناست. مخترع استرالیایی این تبلت، برای ایجاد چنین قابلیتی، حباب‌های فیزیکی کوچکی در نقطه‌ای بالای صفحه نمایشگر لمسی ایجاد کرده است که خطوطی برجسته‌تر از خطوط بریل را برای نابینایان فراهم می‌کند تا آنها هم مانند افراد دیگر بتوانند از فناوری‌های روز استفاده کنند.



تبلت لمسی Blitab


سال سال ربات‌هاست


تنها چند سال از امکان تماشای سیستم‌های اندروید در صفحه تلویزیون می‌گذرد و نمایشگاه فناوری‌های مصرفی CES این فرصت را فراهم می‌آورد که بتوانیم تکامل این فرآیند را بتوانیم مشاهده کنیم. ربات «Olly» از جمله فناوری‌های حاضر در نمایشگاه امسال است که به همراه دستیار هوشمند خود، می‌تواند اعضای مختلف خانواده را شناسایی کند و شخصیت هر کدام از آنها را با یکدیگر تطبیق دهد.


این پروژه با همکاری آکادمی‌هایی در دانشگاه کالج لندن، کالج سلطنتی و دانشگاه ادینبورگ تولید شد و 10 میلیون دلار از سوی چینی‌ها روی این پروژه سرمایه‌گذاری شده است. ربات‌های ماژولار از جمله ربات‌های حاضر در این نمایشگاه هستند. شرکت‌های مختلفی از این کانسپت پشتیبانی می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد قسمت‌های متفاوت را به منظور تغییر مهارت‌ها و استفاده از آنها تعویض کنند.



ربات Olly


نمونه‌ای از این ربات‌ها، کیت لگویی ««Modi است که به صاحب آن اجازه می‌دهد ربات را با مکعب‌های کوچکی بسازد که هر کدام از این مکعب‌ها عملکرد متفاوتی از قبیل موتور، چراغ و ردیاب‌های مادون قرمز دارند.


Unibot»» نیز یک جاروبرقی رباتیک است که علاوه بر تمیز کردن خانه، عملکردهای مختلفی در منزل انجام می‌دهد که از آن جمله می‌توان به دوربین امنیتی خانگی و تصفیه‌کننده و رطوبت‌ساز اشاره کرد.



ربات Unibot


در این میان، شرکت «OAPs» ربات «Cutii» را ساخته است که مانند آی‌پدی عمل می‌کند که روی چرخ قرار می‌گیرد. در کنار ربات‌های گفته‌شده، ربات‌ دیگری نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند که با زوم کردن روی توپ‌های تنیس در زمین بازی می‌تواند به عنوان یک توپ جمع‌کن عمل کند، توپ‌های به زمین افتاده را از کناره‌های زمین و حتی مهره‌های شطرنج را از دور تخت شطرنج جمع می‌کند.



انواع ربات‌‌های حاضر در نمایشگاه


ربات Laundroid»» یک دستگاه ژاپنی ایجادکننده چین لباس است که با سرمایه 60 میلیون دلاری از شرکت پاناسونیک ساخته شده است. نمونه مشابه این ربات انسان‌نما در نمایشگاه CES پارسال نیز حضور داشت.


فناوری‌های سلامت


چند سالی است که شرکت‌های مختلف دست به تولید فناوری‌های مربوط به سلامت بشر زده‌اند و سیستم‌های هوشمند همراهی ابداع کرده‌اند که به راحتی می‌توانند اطلاعات جسمی بیماران را ثبت کنند و با ارائه آن به گوشی هوشمند و پزشک در کنترل سلامت افراد مؤثر باشند. به نظر می‌رسد در نمایشگاه امسال، موضوع بارداری و کنترل سلامت بارداری در رأس فناوری‌های پوشیدنی سلامتی است.


در این میان دستبند «Ava» مجهز به حسگر مخصوصی است که بهترین زمان برای احتمال باروری بیشتر را به زنان اطلاع می‌دهد.


فناوری‌های سلامت طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و هدف نهایی محققان ساخت دستگاهی شبیه Tricoder»» تولید شرکت «استار ترک» است که بتواند هر نوعی بیماری را تنها با یک دستگاه شناسایی کند.


دستگاه Tricoder که می‌تواند هر بیماری را شناسایی کند


دستگاه «TytoHome» نیز به گونه‌ای طراحی شده است که به خانواده‌ها اجازه می‌دهد ضربان قلب، عملکرد ریه‌ها، گلو، شکم و سایر اندام‌ها را ثبت و اطلاعات به‌دست آمده را برای متخصص ارسال کند. شعار این دستگاه این است: «بررسی کامل بدون بررسی داخلی» اما به طور قطع پزشکان را باید قانع کرد.


بدون شک تغییراتی در راستای بهبود و پیشرفت این نوع فناوری‌های پوشیدنی سلامت در دنیا ایجاد شده است و در یک ماهه اخیر، نرم‌افزار «Fitbit» اپل در کریسمس امسال در اپ‌استور، در صدر برترین نرم‌افزارهای این شرکت قرار گرفت که فروش خوبی را به خود اختصاص داد.


از دیگر فناوری‌های نمایشگاه CES امسال می‌توان به لباس‌هایی اشاره کرد که داخل آنها ایربگ تعبیه شده است. «ActiveProtective» نمونه‌ کمربند هوشمند برای سالمندانی است که دور کمر فرد بسته می‌شود و هنگامی که فرد سالمند تعادل خود را از دست می‌دهد و قبل از زمین خوردن، این کمربند هوشمند عمل می‌کند و مانند یک بالش از باسن و استخوان ران حمایت می‌کند و مانع از بروز آسیب‌دیدگی یا شکستگی می‌شود.


ActiveProtective


شرکت Inemotion»» نوعی لباس هوشمند برای مسابقات اسکی طراحی کرده است که عملکردی مشابه ActiveProtective در پیست‌های اسکی دارد و پیش از زمین خوردن اسکی‌باز مانند ایربگ عمل می‌کند و مانع از آسیب‌دیدگی جدی ورزشکار می‌شود.


فناوری هوشمند ««Wair ساخت شرکت «فرانس»، فناوری هوشمند متفاوتی است که در واقع یک روسری مخصوص با فیلتر بسیار قوی با قدرت دوبرابری در برابر آلودگی هواست که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. روسری هوشمند Wair به طور قطع هوای پاکیزه‌تری را برای تنفس ایجاد می‌کند.


روسری هوشمند Wair


در نمایشگاه امسال، ساعت‌های هوشمند بیشتری مجهز به اپلیکیشن حضور یافته‌اند که یکی از آنها Android Wear 2.0 است. همچنین برای اولین بار در دنیا، شلوار جین و ارزنده‌ای ساخته شده است که بدون نگاه کردن به صفحه نمایشگر، تغییر مسیر فردی را که شلوار را پوشیده است، مشخص می‌کند.


خانه‌های هوشمند


امروزه بسیاری از فناوری‌هایی که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند مجهز به حسگرها و سیستم انتقال بی‌سیم اطلاعات هستند. یکی از محصولات هوشمندی که برای مصارف خانگی طراحی شده است، «Genican» است که در واقع نوعی اسکنر بارکد زباله‌هاست. این دستگاه در کنار سطل زباله نصب می‌شود و با اسکن بارکد کالای دورانداخته شده، فهرستی از اقلامی تهیه می‌کند که باید برای خانه خریداری و جایگزین شوند.


دستگاه هوشمند Genican


گجت جدیدی در نمایشگاه CES رونمایی شده است که خوشبو کردن محیط را به طور هوشمند و با کمک اپلیکیشن مخصوص انجام می‌دهد؛ به گونه‌ای که به کاربر امکان می‌دهد با یک بار ضربه زدن به یک اپلیکیشن، اتاق را خوشبو کند. برای این کار کپسول‌‌های خشبو کننده‌ای طراحی شده است که داخل دستگاه مخصوص قرار می‌گیرد و کاربر با تنظیم ساعت در گوشی هوشمند و به کمک اپلیکیشن مخصوص، ساعت مورد نظری را برای خوشبو کردن محیط انتخاب می‌کند.


کپسول‌‌های خوشبوکننده


هوشمند شدن فناوری‌ها در راستای راحت‌تر کردن زندگی انسان است تا او بدون تلاش زیاد بتواند کارهای خود را انجام دهد. یکی از این هوشمندسازی‌ها در تولید یخچال‌های هوشمند اتفاق افتاده است. شرکت LG مدل جدید یخچالی تولید کرده‌اند که وقتی حسگرهای داخلی آن، تغییری در دما یا رطوبت داخل یخچال احساس کنند، فرآیند گندزدایی را برای بالا بردن طول عمر محتویات یخچال انجام می‌دهد.


استارتاپ «Smarter Applications» دستگاه «Fridgecam» را تولید کرده است که روی قفسه یخچال قرار می‌گیرد و امکانی را برای کاربر فراهم می‌آورد که برای به‌روز رسانی اقلام مورد نیاز داخل یخچال، به کمک این دستگاه می‌توانند از فهرست اقلامی که باید تهیه کنند مطلع می‌شوند.


دستگاه Fridgecam که روی قفسه یخچال نصب می‌شود


دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده


در نمایشگاه امسال، HTC نسل دوم هدست واقعیت مجازی خود به اسم Vive را رونمایی می‌کند که از قابلیت بی‌سیم برخوردار است. در کنار HTC، دو شرکت بزرگ «اوکیولس» سونی و فیس‌بوک که در عرصه تولید واقعیت مجازی گام‌های بزرگی برداشته‌اند نیز با نسل جدید واقعیت مجازی خود راهی این نمایشگاه شده‌اند.


شرکت هوآوی به تازگی «استیو لاوال»، یکی از مغز متفکرهای واقعی مجازی اوکیولس را به استخدام خود درآورده است و این شرکت چینی در زمینه واقعیت مجازی در نمایشگاه امسال حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همچنین مایکروسافت هم هدست‌های واقعیت مجازی خود را به نمایش گذاشته است.



HTC ، با پشت سر گذاشتن سونی و Oculus قرار است آوریل امسال واقعیت مجازی خود را روانه بازار کند


شرکت «Fove» هدست واقعیت مجازی خود را با قابلیت ردیاب چشمی روانه نمایشگاه کرده است. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد که حرکات خود را در طول بازی با کمک تغییر جهت حرکت چشم انجام دهد.


کنترل قدم‌های پا که مسیر راه رفتن افراد را هدایت می‌کند، تی‌شرت پوشیده شده از حسگر که حرکات نیم‌تنه بالای بدن را کنترل می‌کند و دستگاه‌های لمسی مختلف که به کاربران اجازه می‌دهد اشیاء مجازی را لمس کنند جزء فناوری‌های روزی هستند که در نمایشگاه CES امسال حضور داشته‌اند.



بیشتر واقعیت افزوده‌‌ تصاویر را روی دنیای واقعی به نمایش درمی‌آورد اما اینتل می‌خواهد این روند را کاملا معکوس کند


البته با وجود این که واقعیت افزوده مدتی است وارد بازار شده است، شرکت‌های مختلفی چون ایسوس و گوگل در تولید این فناوری پیشگامند. گوگل هدست واقعیت افزوده Project Tango را با فناوری لمس عمیق تولید کرده است.


شرکت اینتل هدست واقعیت افزوده‌ای به نام Project Alloy تولید کرده است که به به کاربر امکان می‌دهد که دست‌های خود و سایر اشیاء موجود در دنیای واقعی را در این واقعیت افزوده مشاهده کند. استارتاپ «Occipital» اختراعی در قالب هدست Bridge را به ثبت رسانده است که از یک گوشی آیفون برای خلق چیزی وابسته به هدست واقعیت ترکیبی هولولنز مایکروسافت استفاده کرده است. این هدست واقعیت مجازی محیط اطراف را اسکن می‌کند تا یک کپی دیجیتالی ایجاد کند که کاربر بتواند در آن با شخصیت‌های مجازی تقابل داشته باشد.


هدست Bridge


سیستم‌های حمل و نقل


در سال‌های اخیر بحث خودروهای خودران و بدون سرنشین، کمپانی‌های مختلف خودروسازی را به سمت تولید چنین محصولاتی سوق داده است. در نمایشگاه CES امسال نیز کمپانی‌هایی با خودروهای خودران در آن حضور یافته‌اند. در این میان، تولیدکنندگان رقابتی تراشه از جمله Intel، Nvidia و Qualcomm پردازشگرها و تراشه‌های 5G خود را به عنوان قلب تحول خودروهای خودران نصب خواهند کرد. اما باید تا نمایشگاه سال آینده صبر کرد تا تولیدکنندگان از محصولات مجهز به این تراشه‌ها که راننده بدون فرمان اقدام به کنترل و هدایت خودرو می‌کند، رونمایی کنند.


کمپانی Rinspeed کانسپتی از خودروهای خودران آینده را در نمایشگاه امسال رونمایی کرده است


کمپانی BMW به زودی از سیستم لمسی HoloActiv Touch خود رونمایی خواهد کرد که در آن، سرنشینان خودرو از حرکات انگشت برای تعامل و تقابل با اشکالی استفاده می‌کنند که به طور مجازی روی صفحه نمایشگر نصب شده روی داشبورد شکل می‌گیرند.



خودروی کانسپت جدید BMW که راننده بدون تماس فیزیکی آن را هدایت می‌کند


شرکت «Continental» نیز فناوری تشخیص چهره را به نمایش خواهد گذاشت که چهره راننده را شناسایی، آینه را تنظیم و وضعیت صندلی راننده را به درستی تنظیم می‌کند. کمپانی Faraday Future نیز بعد از دو سال دوری از نمایشگاه، در دوره امسال و بعد از یک دوره رکود مالی، به میدان آمده است تا از خودروی الکتریکی جدید خود رونمایی کند.


کمپانی Faraday Future معتقد است که شتاب خودروی جدید آن از حالت صفر سریع‌تر از مدل


Model X تسلاست


اسکوترهای هوشمندی که در حوادث و تصادفات به طور خودکار خاموش می‌شوند، چمدان‌های چرخ‌دار موتوری و آخرین نمونه‌های‌‌ هاوربوردها از دیگر وسایل حمل و نقل هوشمند این نمایشگاه محسوب می‌شوند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب