دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1393 - 14:04

زندگی دانشجویی انگلیسی به سبک "فریگن"ها

شب که از نیمه بگذرد، آن‌ها با یک چراغ قوه در جستجوی غذا سراغ سطل‌های زباله می‌روند. نه کارتن خواب‌اند و نه فقیر و بی‌پول. آن‌ها فقط به زندگی ارزان‌تر و حفظ محیط زیست اعتقاد دارند. در انگلیس به freegans (فریگن ها) معروف شده‌اند و حالا بعضی از دانشجوهای انگلیسی هم سبک زندگی آن‌ها را انتخاب کرده‌اند.
کد خبر : 1422

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیدا کردن پنیر و کیک از سطل زباله شاید چندش‌آور به نظر برسد، اما آن‌ها این طور زندگی می‌کنند. "فریگن‌"ها سعی می‌کنند چیزی نخرند تا از این طریق به نظام اقتصادی هم اعتراض کرده باشند و با محیط زیست مهربان‌تر باشند. حتی ممکن است از سوپرمارکت‌ها غذاهای مانده و دور ریختنی را بخواهند، اما هرگز از آن‌ها خرید نمی‌کنند. گاردین در گزارشی به زندگی فریگنی دانشجویان پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.


فین ودل که وقتی در دانشگاه ادینبرو درس می‌خواند، به همین شکل زندگی می‌کرد می‌گوید: هر شبی که بخواهیم می‌توانیم به اندازه ۱۰۰ پوند غذا پیدا کنیم. چیز عجیبی نیست. اما این سبک زندگی به درد هر کسی نمی‌خورد. باید خوشحال باشید که از سطل آشغال غذا می‌خورید و در کافه‌ها باقی مانده خوراکی‌ها را از غریبه‌ها درخواست می‌کنید.


البته کل ماجرا این نیست که بین زباله‌ها بچرخند. آن‌ها همه چیزهایی را که دور انداخته شده‌اند می‌خواهند. از غذا تا لوازم خانه. کتندی هیلد دانشجویی که در لندن زندگی می‌کند می‌گوید: مردم همیشه چیزهایی را که نمی‌خواهند در خیابان‌‌ رها می‌کنند. من توانستم خانه دانشجویی‌ام را با میزهای قشنگ، بشقاب‌ها و توستری که پیدا کرده بودم بچینم.


بسیاری از مردم توجهی به شکل مصرفشان ندارند. تخمین زده می‌شود که در انگلستان سالی 2/4 میلیون تن غذا به هدر می‌رود.


زندگی فریگنی فقط برای دانشجو‌ها نیست. برای همه افرادی است که می‌خواهد کم هزینه زندگی کنند. اما دانشجو‌ها جور دیگری به این سبک روی آورده‌اند. یکی از آن‌ها دلیل کارش را این طور توضیح داده: «ما دانشجو‌ها خیلی وقت‌ها پول نداریم. بار‌ها شده از چند وعده غذایی صرف نظر کرد‌م تا بلیط‌های یک کنسرت را تهیه کنم. زندگی فریگنی می‌تواند کمک زیادی به هزینه‌های دانشجویی کند. حتی اگر نیمه وقت هم این شکلی زندگی کنید کلی از خرید هفتگیتان کم می‌شود.»


آن هایی که در انگلیس تصمیم می‌گیرند این شکل زندگی را انتخاب کنند خیلی راحت می‌توانند گروه فریگنی نزدیکشان را در یک جستجوی اینترنتی پیدا کنند و به آن‌ها ملحق شوند. البته لازم نیست مستقیما به اعماق زباله‌ها بروید. می‌توانید از مراحل ساده‌تر شروع کنید. این کار از نظر قانونی در ابهام است و منع روشنی برای آن وجود ندارد. غذای رایگان همه جا هست. فقط باید چشم‌ها را باز کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته