دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1395 - 16:06
در پنجمین دوره داستان‌نویسی آل‌جلال مطرح شد؛

بنیاد شعر و ادبیات داستانی آماده برپایی دوره آموزشی در هر نقطه کشور است

پنجمین دوره منطقه‌ای داستان‌نویسی «آل‌جلال» در حالی در مشهد گشایش یافت که نماینده بنیاد شعر و ادبیات داستانی اعلام کرد: این بنیاد برای برگزاری دوره‌های آموزشی در هر نقطه از کشور آمادگی دارد.
کد خبر : 135164

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، حمید محمدی محمدی در آیین گشایش پنجمین دوره منطقه‌ای داستان‌نویسی «آل جلال» گفت: این دوره‌ها از آذرماه سال گذشته در حاشیه هشتمین جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» آغاز به کار کرد و ارتباط کسانی که در این دوره و دوره‌های پس از آن شرکت کرده بودند با بنیاد تداوم دارد؛ به نحوی که امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توان به خروجی این دوره‌ها و تربیت نویسندگان داستان‌کوتاه و رمان افتخار کرد.


مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی افزود: دوره دوم «آل‌جلال» به درخواست داستان‌نویسان استان خوزستان و به صورت منطقه‌ای در اندیمشک برگزار شد. دوره سوم در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران و دوره چهارم در حاشیه جایزه پروین در تابستان امسال برگزار شد. اکنون شاهد برگزاری پنجمین دوره آموزش داستان‌نویسی «آل‌جلال» در مشهد هستیم که ادب جویانی از شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی در آن حضور دارند.


او با بیان اینکه همزمان با برگزاری دوره آل‌جلال در مشهد، برپایی دوره مشابهی در پارس‌آباد اردبیل نیز پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی این آمادگی را دارد که خیمه آموزشی خود را در هر نقطه از ایران که تقاضایی وجود دارد، برپا کند؛ حتی در دورترین و محروم‌ترین مناطق کشور.


محمدی محمدی با بیان اینکه چهره‌هایی که به عنوان مدرس دوره دعوت می‌شوند، هر کدام نماینده یک سلیقه فکری و ادبی در کشورمان هستند، توضیح داد: استادان این دوره، احسان عباسلو، مترجم، منتقد و کارشناس مکاتب ادبی، عزت‌الله الوندی شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار، خسرو باباخانی، نویسنده و داور جشنواره‌های معتبر ادبی، علیرضا متولی، نویسنده و دانش‌آموخته روانشناسی کودک، حمیدرضا شاه‌آبادی،‌ رمان‌نویس و مدیر سابق طرح رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمدحسن شهسواری، نویسنده و روزنامه‌نگار هستند.


وی گفت: این استادان و مدرسان، امروز به راحتی در دسترس شما هستند و موقعیتی فراهم شده که می‌توان از دانش و تجربه چهره‌های ادبی کشورمان استفاده کنیم؛ در حالی که چند دهه پیش، یک هنرجوی قصه‌نویسی برای ورود به دوره‌های داستان‌نویسی مثل «پیک قصه‌نویسی حوزه هنری» سختی‌های زیادی را متحمل می‌شد و پذیرش ادب‌جویان در این دوره‌ها، بسیار دشوار بود.


وی در پایان یادآور شد: بهترین‌های این دوره با نظر استادان و بر اساس آثار تولیدی، انتخاب شده و در قالب دوره‌های پیشرفته داستان کوتاه و رمان، زیر نظر استادان هر رشته آموزش می‌بینند.


مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی در انتها از پایان دوره پیشرفته داستان کوتاه، زیر نظر داوود غفارزادگان و آغاز دوره پیشرفته رمان‌نویسی زیر نظر احمد دهقان خبر داد.


در پنجمین دوره آموزش داستان «آل‌جلال» که با حضور 6 مدرس داستان‌نویسی در حال برگزاری است، مباحثی همچون داستان در ایران و جهان، اسطوره سفر قهرمان، آداب نویسنده بودن، تفاوت رمان بزرگسال و نوجوان، بیرون کشیدن داستان از دل تاریخ و چگونه اتفاقات روزمره به داستان تبدیل می‌شود، تدریس می‌شود.


این دوره تا ظهر جمعه در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مشهد مقدس و با حضور حدود 80 ادب‌جو ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته