دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1395 - 09:05

هشدار سرطان ریه از روی سابقه جست‌وجوهای اینترنتی شما

شرکت مایکروسافت اخیرا نتایج تحقیقاتی را به یک نرم‌افزار تبدیل کرده است که می‌تواند احتمال بروز سرطان ریه در کاربر اینترنت را به او هشدار دهد و امکان درمان به‌موقع را فراهم کند.
کد خبر : 133991

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از بلومبرگ، «شما به سرطان ریه مبتلا هستید» این پیام هشداری‌ است که دریافت آن روی تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ برای هیچکس خوشایند نیست اما در آینده ممکن‌ است برای شما هم ارسال شود.


شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که از این پس موتور جست‌وجوی bing (این موتور جست‌وجو متعلق به مایکروسافت است) با بررسی سوابق جست‌وجوهای اینترنتی، محل‌هایی که از روی مسیریاب یا مکان‌نما برای فرد مشخص شده و سابقه سیگاری بودن و دیگر اطلاعاتی که در نرم‌افزارهای مختلف وارد می‌شود، احتمال بروز سرطان ریه در افراد را بررسی می‌کند. این نرم‌افزار تازه می‌تواند با دقت 39 درصد، سرطان ریه را درست تشخیص دهد که این رقم یعنی یک نفر در هر 1000 هشدار صادر شده است.


روش دستیابی به این نرم‌افزار این طور است که محققان مایکروسافت سوابق افرادی را که در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزاری مختلف اعلام کرده‌اند که به سرطان ریه مبتلا شده‌اند بررسی می‌کند و در آنها خط‌مشی مشخص و مشابهی را می‌یابد که این خط‌مشی را به یک هوش مصنوعی تبدیل کرده است.


در صورتی که دقت این نرم‌افزار به یک تشخیص درست در هر 100 هزار مورد نیز کاهش یابد، به این معنی‌ است که سه درصد از هشدارهای آن درست است و می‌تواند جان افراد را نجات دهد. سرطان ریه از جمله دردناک‌ترین سرطان‌ها و یکی از کشنده‌ترین آنهاست و افراد معمولا در مراحل نخست آن به دنبال دلیلی برای درد قفسه سینه، تنگی‌نفس و علائمی مانند آن در اینترنت می‌گردند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته