دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1395 - 12:28

واقعیت مجازی به کمک دادگاه آشویتز آمد

واقعیت مجازی و مدل‌سازی سه‌بعدی یکی از جالب‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی طی چندسال اخیر است و اکنون این دستاورد جالب، توانسته است در محکوم یا تبرئه کردن افسران سابق نازی در جنگ جهانی دوم استفاده شود.
کد خبر : 125261

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از NBC، یک دادگاه جنایی در ایالت باوریای آلمان با استفاده از مدل‌سازی سه‌بعدی، طرحی دقیق از بازداشتگاه مرگ آشویتز تهیه کرده است و از آن برای بررسی ادعای متهمانش بهره می‌گیرد.


این طرح سه‌بعدی براساس نقشه‌هایی که در اسناد موجود در موزه ورشو هستند و با استفاده از اظهارات نجات‌یافتگان و خدمت‌کردگان سابق این بازداشتگاه تهیه شده است و دقیق‌ترین طرح از این اردوگاه مرگ به شمار می‌آید.


به گفته افسر مسئول پرونده، این طرح سه‌بعدی با استفاده از یک عینک مخصوص HTC به نمایش در می‌آید و با تعیین محل دقیقی که متهم مدعی حضور خود در آن است، می‌تواند صحت ادعای او مبنی بر دیدن یا ندیدن آنچه در اطرافش می‌گذشته را تعیین کند.


برخی از متهمانی که به دادگاه جنایات جنگی در زمان آلمان نازی در جنگ جهانی دوم آورده می‌شوند، مدعی هستند که محل خدمت آنها طوری بوده است که نه می‌توانستند ببینند در اتاق‌های گاز و کوره‌های آدم‌سوزی چه می‌گذرد و نه هرگز چیزی دراین باره شنیده بودند.


آشویتز در کنار داخائو یکی از مخوف‌ترین اردوگاه‌های نسل‌کشی آلمان هیتلری بود که تنها در یک نوبت، محموله‌ای از 438 هزار یهودی مجارستان را دریافت کردند و ظرف چند هفته همه آنها را در اتاق‌های گاز کشتند و در کوره‌های آدم‌سوزی سوزاندند. این اردوگاه که در لهستان قرارداشت، پس از فتح این کشور به دست متفقین، توسط نیروهای آمریکایی در حالی کشف شد که صدها یهودی اسیر در آن، برای روزها به حال خود رها شده و بدون آب و غذا در حال مردن بودند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته