دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1395 - 12:58

بازسازی ژنوم عامل بیماری‌زای جذام قرن ششم +‌ تصاویر

دانشمندان برای اولین بار موفق به بازسازی ژنوم عامل بیماری‌زای Yersinia pestis شدند که در قرن ششم میلادی باعث شیوع بیماری جذام و مرگ بیش از 50 میلیون نفر شده بود.
کد خبر : 117753

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از sciencealert، بیماری جذام در تاریخ با دو شیوع عظیم به نام‌های «مرگ سیاه» و «جذام عظیم لندن» معروف است. محققان با بازسازی ژنوم این باکتری می‌توانند درک و شناخت بهتری از آن داشته باشند که تاکنون مرگ و میر میلیونی را در دنیا رقم زده است.


تحقیقات تأیید می‌کند که باکتری جذام Justinian فراتر از مناطق تاریخی ثبت شده نیز شیوع داشته است و آنها با بازسازی ژنوم آن می‌توانند تکامل این باکتری و اتفاقات تاریخی ایجاد شده برای آن را مورد بررسی قرار دهند. تاکنون انواع مختلف از جذام در طول تاریخ مشاهده شده است که سه نوع آن معروف‌تر از بقیه هستند و عبارتند از جذام Justinian، مرگ سیاه و جذام عظیم لندن.



جذام Justinian حدود سال 541 بعد از میلاد مسیح در امپراطوری «روم شرقی یا بیزانس» رخ داد و قریب 50 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند.


مرگ سیاه شناخته‌شده‌ترین نوع جذام در اواسط دهه 1300 میلادی در اروپا بود که باعث مرگ و میر حدود 200 میلیون نفر شد. از سوی دیگر، جذام عظیم لندن بود که در اواسط دهه 1600 میلادی حدود 100 هزار نفر را به کام مرگ کشاند که یک‌چهارم جمعیت آن زمان لندن را شامل می‌شد.



با وجود آنکه این سه نوع جذام علائم متفاوتی داشته‌اند، شیوع آنها نیز با یکدیگر فرق داشته و آمار مبتلایان نیز تفاوت زیادی با هم داشته است. اما در این سه نوع، عامل مشترکی دیده می‌شود که توسط عامل بیماری‌زای Yersinia pestis در مراحل تکاملی مختلف ایجاد شده‌اند.


محققان با برداشتن نمونه‌هایی از DNA مغز ساقه دندان اسکلت‌های یافت شده در گورستان باستانی نزدیک مونیخ آلمان به نام Altenerding متعلق به قرن ششم میلادی توانستند ژنوم این عامل بیماری‌زا را بازسازی کنند.


محققان نمونه‌هایی از آثار باقی‌مانده DNA در DNAهای گرفته شده از محفظه مغز ساقه دندان پیدا کردند و به این ترتیب توانستند مشخص کنند که عامل بیماری‌زای Yersinia pestis در افرادی که در آن زمان جان خود را از دست داده‌اند وجود داشته است.



پژوهشگران با این نمونه‌های یافت‌شده توانستند توالی ژنوم Yersinia pestis را در آزمایشگاه و با بالاترین دقت بازسازی کنند. آنها در ژنوم بازسازی‌شده 30 جهش ژنی جدید و 19 جهش مثبت کاذب اصلاح‌شده را در ژنوم‌های قدیمی‌تر یافتند.


محققان با این کار فرصت فوق‌العاده‌ای برای بازسازی اولین ژنوم با کیفیت بالا را نسبت به ژنوم‌های پیشین به دست آوردند. آنها در نهایت با اتمام بازسازی ژنوم متوالی می‌توانند چگونگی رشد این باکتری را در طول هزاران سال توضیح دهند که تاکنون باعث مرگ و میز شمار زیادی از انسان‌ها در طول تاریخ شده است.


محققان هنوز به درستی نمی‌دانند که چرا جذام عظیم لندن آخرین خط شیوع این باکتری در انگلیس بوده است و آیا تفاوت‌های ژنتیکی در گذشته در اروپا وجود داشته است؟ آنها امیدوارند که با این بازسازی، بتوانند اطلاعات ژنتیکی بیش‌تری از اورگانیسم‌های قدیمی به دست‌آورند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

برچسب ها: ژنوم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته